Annons:
Etikettreligion
Läst 17465 ggr
[Boxman]
4/15/12, 10:31 PM

Egendomliga bibelcitat

Bibeln innehåller som bekant en del märkliga formuleringar. Det här är en av mina absoluta favoriter:

"Vid ett nattläger under vägen kom Herren emot Mose och ville döda honom. Då tog Sippora en vass flintbit och skar bort förhuden på sin son och vidrörde honom nertill med den och sade: ”Du är min blodsbrudgum.” Och han lät honom vara. – Det var då hon sade ”blodsbrudgum” och syftade på omskärelsen." (2 Mos 4:24-26).

Mose har alltså slagit läger för natten när Jahve plötsligt kommer emot honom och vill döda honom (!?). Men frugan hans tar snabbt fram en flintkniv, skär av förhuden på sin son, och vidrör Moses eget kön med denna blodiga hudflärp, varpå gud bestämmer sig för att låta honom leva ändå, trots allt.

Är det någon annan som stött på något kufiskt eller egendomligt bibelcitat? Det skulle vara roligt med en liten samlingstråd.

Glad

Annons:
Svettbonde
4/16/12, 7:46 AM
#1

Jag har några små favoriter ur andra moseboken! Till exempel:

"Icke heller må du stiga upp till mitt altare på trappor, på det att ditt kön blottas därinvid"

Om jag hade varit moses..så hade jag lätt inte tänkt på att jag hade tåga på mig när jag klev upp på trappor för att tala till folk! Skönt att gud tar time of från allt annat och ger vardags tips för att undvika pinsamheter liksom!

[Boxman]
4/16/12, 2:24 PM
#2

#1

Skönt att gud tar time of från allt annat och ger vardags tips för att undvika pinsamheter liksom!

Verkligen! Han är grym på det sättet, gamle Jahve. Glad

"Du skall ha ett visst ställe att gå till utanför lägret. Du skall ha en grävpinne i bältet, och när du behöver sätta dig där ute skall du gräva en grop med den och efteråt täcka över din träck. Herren, din Gud, vandrar omkring i lägret; han vill rädda dig och överlämna dina fiender åt dig. Därför skall ditt läger vara heligt. Låt honom inte få se något motbjudande, så att han drar sig undan från dig" (5 Mos 23:12-14).

Det kan alltså inte ligga avföring och skräpa i lägret hur som helst. Detta kan ju förnärma Jahve när han vandrar omkring på en av sina kvällspromenader. Viktigt att poängtera.

JonasDuregard
4/16/12, 8:29 PM
#3

Om man vill göra det lite mer utmanande kan man begränsa sig till nya testamentet (GT är ju så absurt att inte ens en fundamentalist kan hålla masken). Jag hittade de här (1917 års översättning):

Lukas 14:26
Om någon kommer till mig, och han därvid ej hatar sin fader och sin moder, och sin hustru och sina barn, och sina bröder och systrar, därtill ock sitt eget liv, så kan han icke vara min lärjunge.

1 Korinthierbrevet 11 : 14
Lär icke själva naturen eder att det länder en man till vanheder, om han har långt hår,

[Boxman]
4/16/12, 9:29 PM
#4

#3

"En ung man som hette Eutychos hade satt sig i fönstret. Han föll i djup sömn då Paulus talade så länge, och i sömnen ramlade han ut från tredje våningen, och när man lyfte upp honom var han död" (Ap 20:9).

Glad

[Joanna76]
4/20/12, 11:48 PM
#5

#4 hahahahahahahaha vilken instinkt, grattis Cool . Man kan lugnt säga att Paulus var dödstråkig, hihihihi.

Detta citat gjorde min kväll (natt, det är sent såg jag nu)

Maikailoa
4/23/12, 12:04 PM
#6

#4

Paulus i Troas. En ung man uppväcks från de döda

7 På söndagen, när vi hade samlats för att bryta bröd tillsammans, talade Paulus till de troende, och eftersom han skulle resa från Troas nästa dag höll han på ända till midnatt.8 Rummet på övre våningen, där vi var samlade, var upplyst av många oljelampor,9 och en ung man som hette Eutychos hade satt sig i fönstret. Men när Paulus talade så länge råkade han somna och föll ner från tredje våningen och dog.10 Paulus sprang då ner och la sig över honom och tog honom i sina armar och sa: "Oroa er inte, han lever!"11 Och så gick alla tillbaka upp och bröt brödet och åt tillsammans. Sedan fortsatte Paulus att tala ytterligare en stund, ja, det hann faktiskt bli morgon innan han till slut lämnade dem.

12 Men den unga mannen som trillat ut genom fönstret fördes hem livs levande till stor lättnad för alla.

Annons:
[Boxman]
4/23/12, 12:10 PM
#7

#6

Det är ett helt underbart kapitel. Paulus är så tråkig att folk ramlar ut genom fönstret och slår ihjäl sig i ren tristess.

Glad

Upp till toppen
Annons: