Ateism iFokus

Ateism

Etikettateismen-och-samhället
Läst 2091 ggr
[MargaretaA]
2012-01-06 17:25
1

Röda dagar

Vad anser Ateister om alla dessa helgdagar som till största delen är Kristna högtidsdagar?

Dem enda jag kan komma på i skrivande stund som inte är det är Nyårshelgen, Första Maj, Sveriges Nationaldag och Midsommar (som tyvärr numera inte firas på rätt dag den 21 juni).

Ska vi byta ut Jul, Påsk-, Pingst-, Kristi himmelsfärd och Allhelgonahelgen till något bättre eller bara skippa det och hållet, jobba och bidra till BNP?

Om vi ska byta ut helgdagarna till något bättre syfte - vad väljer vi då?

Själv skulle jag bl a välja Kanelbullens dag den 4 oktober(även om jag numera inte äter kanelbullar) Tungan ute

Joppo
2012-01-06 17:32
1

Midsommar borde väl också räknas till en religiös högtid? Den har väl hedniska rötter om jag inte minns fel… Själva stången är väl tänkt symbolisera någon slags gudomlig fallosSkrattande

[MargaretaA]
2012-01-06 17:43
1

ja det är väl klart om man ska räkna Hednatro till religion så….

Men jag skulle inte gå till val om att lägga ner Midsommar Tungan ute

[MargaretaA]
2012-01-06 18:24
2

Häftigt ändå att Katolikerna aldrig lyckades utrota vårt Midsommarfirande. Flört

Tror heller inte att det är en "olyckshändelse" att Skandinaviska kvinnor räknas till de mest jämställda i världen. Vikingarna hade aldrig tid/lust/behov av att bevaka sina kvinnor - dem lämnades hemma på torvan med nyckelknippan och ansvaret när gårdens karlar gav sig ut i världen.

Skulle gärna se internationella kvinnodagen 7 Mars som helgdag.

[Vargöga]
2012-01-06 20:17
0

För mig är det ingen skillnad vilken dag det är. Firar inga högtider förutom julen med barnen men resten struntar jag fullständigt i. Jag brukar erbjuda mig att jobba dom dagar och sedan jag blev sjukskriven så har det bara varit irriterande när det skall vara så himmelens mycket folk ute och handla till alla dessa högtider att jag inte kan åka och handla vanlig mat till mig. Får stå hur länge som helst i köer. :( Tyvärr så kan det hända att jag måste handla eftersom jag inte har så större koll på alla dessa dagar så blir det "krock" ibland. Det enda positiva är att man blir ledig emellanåt.

[sakring]
2012-01-07 17:43
1

Nyårsdagen firas faktisk till minnet av Jesu omskärelse även om det förefaller var lite konstigt och Midsommar är Johannes döparens dag. I Norge och Danmark heter det St Hans afton och firas även där.

Så då återstår bara 1a maj och Nationaldagen som profana helgdagar.

Personligen så har jag inga problem med någon av de kyrkliga helgdagarna så länge jag inte behöver gå i kyrkanSkrattande

[MargaretaA]
2012-01-07 18:01
1

Det var nog snarare den kristna kyrkan som hittade på "nya" ursäkter för gammalt hednafirande som inte gick att utrota.

Ja men låt folk fira midsommar då om de absolut måste så kallar vi det Johannes döparens dag… typ

Även "Julen" firades (eller egentligen den mörkaste tiden på vintern) då det hölls Thorsblot i stugorna under december och januari. Det fanns helt enkelt inget annat att göra då än resa runt till varandra och äta gris och supa sig stenfulla på mjöd.

har varit på Isländskt Thorablot som är ett årligt återkommande event i detta land och som förmodligen har tusen års tradition. Fast de äter inte gris utan fårskalle och rutten haj Förvånad

[sakring]
2012-01-07 18:24
1

Jag vill minnas att det kallas midvinterblot här. Måste dock säga att kristendomen verkligen har lyckats då det spritts över hela världen, eller vad tycker du?

[MargaretaA]
2012-01-07 18:30
0

Ja midvinterblot är nog det rätta svenska namnet.

Javisst har de lyckats! De har spritt snö, djingle bells och renar ända från Californien via Hawaii ända till Australien Skrattande

[sakring]
2012-01-07 18:46
1

Trots att Sverige inte var det första landet som krisnades? Kristendomen kommer från Palestina.

[MargaretaA]
2012-01-07 19:01
0

Sverige var sannolikt ett av de sista länderna i Europa som Kristnades. Nånstans runt åren 900/1000. Har faktiskt ingen aning om vart denna "vintervurm" i det globala julfirandet kommer ifrån…

starhawk
2012-01-08 15:04
1

#0: Den riktiga midsommar är inte alltid den 21, i år är det t.ex den 20

#5: Har aldrig hört talas om att Jesus omskärelse firas äverhuvudtaget, dessutom så föddes han ju enligt modern forskning nån gång på sommaren, är det inte lite sen omskärelse? Eller har det gått upp för folk att det är ett nytt år som börjar och firar det istället för stympningen av en försvarslös liten pilt?

Eftersom Midsommarafton (den riktiga altså) inte är samma dag varje år så är den där döparen rätt rörlig av sig och springer fram och tillbaka i kalendern, även där kan man alltså fira att det är årets längsta dag och strunta i den huvudlöse döparen

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[sakring]
2012-01-09 13:36
0

Nej, de enda dagar vi har som inte är kyrkliga är 1:maj och numera också nationaldagen. Resten har kyrkan lagt beslag på. Synd att vi fortfarande inte är katoliker då de har många fler helgdagarFlört

starhawk
2012-01-09 14:58
0

Jag ser dom endast som kyrkliga om man firar det kyrkliga skälet men både Jul, nyår och midsommar kan man ju fira av helt andra skäl och då är dom knappast kyrkliga.

Det är dags att vi tar tillbaka dom kidnappade högtiderna!

[trumman]
2012-01-09 16:31
1

Inget ont som int' har ngt gott med sig, säger jag - tackar och bockar - och är ledig.

charlie
2012-01-10 23:30
1

#10 Landet Sverige har alltid varit kristet. Gota kungarna var redan kristna nar landet Sverige tog form.

Och sommarsolstand, midvintersolstand respektive var och hostdagjamning ar inte Svenska fortingelser. Det firades i hela Europa i, ordet Jul tros komma fran Tyskan och anvands aven ibland i Engelskan Yule (Yuletide).

---

Ixectrona
2012-01-13 17:02
0

För mig är Jul inte något kristet, för mig är det något som funnits långt innan kristendomen kom hit upp och våldtog (sorry Tungan ute) högtiden och började babbla om att det var då Jesus föddes, osv.

Så jag ser det som en mysig högtid mitt i vintern där man kan vara glada, spendera tid tillsammans och kanske också äta gott. Flört

Några uppenbara kristna symbolismer har inte jag (som stjärnan i julgranen), men huruvida de saker jag har framme (tomtar, granen med kulor och glitter…) har något överhuvudtaget att göra med det, vet jag inte.

Geru
2012-01-14 01:13
1

Den amerikanska Halloween är väl inte direkt inspirerad av religon. Inte vad jag vet i varje fall.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

XxKimxX
2012-01-15 18:46
0

Jag tycker inte att det spelar någon roll vart ifrån högtidsderna kommer ifrån. Jag tycker att alla anledningar att festa och ha kul är bra.Glad

Plus att jag anser inte att t.ex. jul har med religion att göra längre, inte sedan de bytte ut jesus mot tomten och godhet mot girighet.

"Våra brister gör oss till människor."/Daniel Adams Ray

[sakring]
2012-01-15 21:42
0

Men är det ingen som förstår att vi har en almanacka med röda dagar och att de är röda av en anledning? Och denna anledning är att Sverige har varit ett kristet land.

Geru, Hallowen är ingen högtid men Allahelgondagen är det.

Geru
2012-01-15 21:48
1

#19 Sant:) Men det firas under samma period ungefär.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

[sakring]
2012-01-16 14:16
0

Geru, Hallowen firas inte av så många. Allhelgonahelgen åker de flesta som har döda anhöriga upp till kyrkogården och lägger ned kransar och tänder ljus.

Geru
2012-01-16 15:10
0

#21 I sverige firas halloween inte så mycket. Jag firar det, jag skär ut pumpor och har mig(Vilket är en av Halloween traditionerna). Och ja, under allhelgonahelgen så åker vi med till kyrkogården.

Men dom har faktiskt samma ursprung, dom två traditionerna.

-Stephen Hawking

[sakring]
2012-01-16 21:10
0

Halloween tog till USA av Irländska immigranter sedan har det kommit tillbaka igen till Europa så det är ingen amerikansk sed som en del tror.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Halloween

Geru
2012-01-16 21:59
0

#23 Men:P USA är i stortsätt brittiskt/irlänskt i botten:)

-Stephen Hawking

starhawk
2012-01-17 07:40
0

#23: Jo! det är visst amerikanskt! Sättet det firas på i USA har inte mycket med dess irländska rötter att göra

[sakring]
2012-01-17 17:46
0

# 24 Nej då, det finns många fler nationaliteter där än brittskt och irländskt. Det var så när att tyskan höll på att bli officellt språk i USA istället för engelskan.