Ateism iFokus

Ateism

Etikettateistiska-tänkare
Läst 2056 ggr
[Morfalum]
0

Idealet att vara god

I media (i synnerhet), konst och kultur tycker jag att man ofta stöter på ett visst ideal, idealet att vara osjälvisk och altruistisk, vilket uppmanar till handlingar som att skänka pengar till projekt i U-länder eller till människor med svåra sjukdommar eller människor som är hemlösa.

Det tycks existera ett ideal om att den "fina" och den "goda" människan är den som tar hand om de svaga eller underpriviligerade.

För mig är det inte alls främmande eller på något sätt orimligt att det är "fint" att göra något osjälviskt för någon man bryr sig om och håller kär. Däremot ett intressant fenomen är just detta ideal att man ska vara osjälvisk gentemot människor man inte har någon som helst relation till känslomässigt eller "materiellt". Det är på något sätt status att donera stora summor till välgörenhet för många, även jag applåderar Bill Gates när han skänker halva sin förmögenhet till välgörenhet.

Det jag frågar mig är vad detta ideal bottnar i? Är det något som är ett resultat av religiös påverkan. Osjälviskheten och altruismen är ju som bekant stora inslag i religioner som Kristendom eller Buddhism. Eller är det något som är "mänskligt" och alltid har ansets som något "gott" och "fint"?

[Norpan88]
0

Jag vet inte om det bottnar i religion, men troligen gör det det. Jag har däremot en bok som heter SÅDD och SKÖRD. Den är rätt bra.. den förklarar på ett bra sätt att man skördar det man sår.. det kan vara allt från tankar, till vänlighet, skänka pengar eller tid åt någon, så får man tillbaka allt flerfalt.

Ungefär som Lagen om attraktion.

[MargaretaA]
1

Jag tror det sitter i våra gener faktiskt. Såg ett intressant TV-program om det.

Eftersom människan är ett flockdjur och individens överlevnad (nu snackar vi stenålder) var beroende av flockens överlevnad, så fanns en poäng med att hjälpa varandra. Jag hjälper dig i dag så hjälper du mig i morgon typ…

Visst känns det skönt i hjärtat att hjälpa någon i nöd, men dessvärre så är det "evolutionära syftet" bakom kanske inte lika "vackert"…

Vad vi moderna människor har gjort är kanske att vi har utökat den närmaste flocken även med människor som tillhör andra flockar?

[Norpan88]
0

#2 Ja det ligger nåt i det du säger också.Glad Jag tror faktiskt det är lite så i dagens samhälle också och i sociala relationer, arbetsrelationer osv. Man söker gynnsamma förhållanden för att "överleva" och bilda flock.

[MargaretaA]
0

ja vi moderna människor har flera olika "flockar".

Familjen, arbetskamrater, klasskompisar, föreningsliv, politik, idrott  och andra intresseområden.

Dessvärre är det också detta som skapar krig och missämja… vi mot dem-mentaliteten… men det kanske är ett ämne för en annan tråd Flört

[Norpan88]
0

Du skriver mkt klokt Margareta Glad Ja tyvärr är det det som skapar osämja också.

Där tror jag att en "tro" hjälper en att skiljas från världens sätt att tänka,  skiljas från grupper, skiljas från mainstream till övernaturligt tänkande angående ens egna framtid.

Jag undrar ofta vem ateister har att vända sig till när man tappar tron på sig själv. Jag tror man behöver en tro på något högre.

[MargaretaA]
0

jag tror det viktigaste är att återfinna tron på sig själv. Den som bara förlitar sig på högre makter har ett redan "inbyggt" dåligt självförtroende enligt min åsikt.

[Norpan88]
1

#6 Jag förstår att du kan tänka så Margareta ,eftersom det ofta är "hjälplösa" och eländiga människor som hittar "gud". Men det är för att dom som mår bra, inte söker efter Gud. Dom behöver inte Gud, förrän nöden knackar på dörren. Men Gud är god ändå och öppnar dörren :)

[MargaretaA]
0

Det får stå för dig - håller inte med helt och hållet. Jag vet förvisso att "Möte med Gud/Jesus" har förhindrat både självmord och botat alkoholister - men för övrigt är det outforskat område för egen del. har aldrig mött Gud själv Flört

olaka
1

Kors i taket så håller jag med dig, Maggan. När det gäller utökandet av gruppen till att utöka hela samhället så tror jag dels att det är en logisk följd av att denna gruppsolidaritet, ett demokratiskt och jämlikt samhälle är en bra garant för att den egna gruppen inte blir dåligt behandlad, dels att de flesta av oss faktiskt känner en viss solidaritet med hela samhället, "gruppen" vi känner oss delaktig i är idealt alla och "vi"-känslan är för de flesta starkare än "de andra"-dito. @Morfalum: Att vi betraktar solidaritetsyttringar som mer moraliska än sjäviska är för mig resultatet av en humanistisk moral. Jag har svårt att se moralbegreppet applicerat på ett samhälle som hyllar motsatsen, borde det samhället inte vara avsaknandes av moral. Nån form av Nihilism kanske? Att upphovet parallellt snappats upp av så många religioner tycker jag pekar på att det är nånting som sitter djupare rotat i människans natur än religionerna.

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

[MargaretaA]
0

Se där Flört

Gillar särskilt dina sista tre rader (min webbläsare låter mig inte kopiera).

[Norpan88]
0

Ljuset är underbart när man hittar det. Glad

[Norpan88]
0

Just… open your heart :)

[trumman]
0

Just… dont be so open-minded that your brain falls out.