Ateism iFokus

Ateism

Etikettegen-kategori
Läst 1164 ggr
starhawk
0

Moseböckerna roliga?

Såg ett TV-program där Äpplets ursprung var på tapeten, någon föreslog Eden då programledaren talade om att det står inget i Moseboken om att kunskapens frukt skulle vara ett äpple. då sa förslagsställaren att han inte läst Moseböckerna programledaren sa då:

-Du borde göra det, den är helfestlig, massor av roliga historier

Stämmer det? tycker det låter tradigt att få tag i en bibel och läsa det om det inte är nåt roligt

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[Boxman]
0

Jag skulle inte säga att de är roliga på det sättet -- men här och där finns det ett par lustiga passager. Hela bibeln finns ju att läsa online så du kan väl börja där och läsa och se om det faller dig i smaken?

[Morfalum]
0

Tycker hela bibeln är lustig läsning, gillar särskilt en detaljerad passage som handlar om "flytningar".

Men jag har aldrig sett något särskilt lustigt i specifikt moseböckerna, de är väl de vanliga gamla torra "Och gud såg på ljuset och såg att det var gott" "Noa byggde en gigantiskt ark och räddade djuren, sen kom en duva med en olivkvist i näbben" bla bla bla "Ni får inte bygga dom här stengubbarna, det är emot de här tavlorna som jag hämtade på berget, aja baja!" osv.

Maria
0

Jag ser heller inget speciellt kul i Moseböckerna. Snarare ganska tungläst med alla släktträd osv.

Som skapelseberättelse så håller den vä måttet med många liknande berättelser.

/Maria

[Morfalum]
0

Som skapelseberättelse så håller den vä måttet med många liknande berättelser.

Menar du att den har gemensamma drag med andra skapelseberättelser eller är liksom "inget märkvärdigt" ?Glad

Maria
0

Det beror ju på hur bokstavtroende man är.

De flesta skapelseberättelser är snarlika varandra och det är spännande i sig men gör ju inte det hela mer trovärdigt precis.

Jag tror alla skapelseberättelser är metaforer.

/Maria

[Morfalum]
0

De flesta skapelseberättelser är snarlika varandra och det är spännande i sig men gör ju inte det hela mer trovärdigt precis.

Nej jag får hålla med dig. Jaa, jag vet faktsikt inte vad jag ska tro. Jag hoppas att den här terminens religionsstudier gör det hela lite klarare.

Men tror du inte att man i förvetenskaplig tid ville hitta en väldigt konkret förklaring hur allting är skapat ellet hur världen är beskaffad?

Det kanske inte alls är metaforer utan en konkret förklaring hur något så komplext skulle ha kommit till menar jag. Glad

Maria
0

Jo, du har kanske rätt. Precis som de första religionerna som lär har uppkommit på grund av "ovetskap"

Kommer verkligen solen att gå upp imorgon igen? Om jag dansar samma dans som sist när det började regna så kanske det regnar igen? osv.

/Maria

[Morfalum]
0

"Kommer verkligen solen att gå upp imorgon igen? Om jag dansar samma dans som sist när det började regna så kanske det regnar igen? osv." Ja men precis!