Ateism iFokus

Ateism

Etikettreligion
Läst 3412 ggr
XxKimxX
0

Homosexualitet

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

VARNING! HÄR KOMMER BABBEL!

Det finns en mening i bibeln som jag älskar för att man kan vrida och vända på den (precis som det mesta jag hört ifrån bibeln) så att den passar sina egna åsikter och värderingar.

”Du ska inte älska med en man så som du älskar med en kvinna.”

Först och främst så är det omöjligt att ha sex med en man så som du har sex med en kvinna… om förstås du inte har analsex med en kvinna… vilket jag inte tror att homofobiska kristna har. (men vad vet jag?)

Sedan är det lite kul eftersom att den här meningen riktar sig enbart till män, så det borde vara okej att vara lesbisk. Plus att uttrycket ”älska med” handlar om kärleksfullt sex så det borde vara okej att ha sex med en man om det inte är kärleksfullt.

Det var några tankar från min sina Glad

"Våra brister gör oss till människor."/Daniel Adams Ray

[MargaretaA]
0

Vad var det egentligen du ville säga med detta inlägg?

XxKimxX
0

Ingenting speciellt, bara lite tankar från min sida. Glad Ett roligare sätt att se på religion. Det känns bättre att skratta än att må dåligt över andra människors arrogans och hat.

[MargaretaA]
0

Aha… men tror inte att Bibeln har tolkningsföreträde vad beträffar att "älska". Är helt säker på att en man kan älska en annan man eller en kvinna en annan kvinna på samma sätt som heteros. Anser inte att man ska reducera kärlekens manifestationer till simpla fysiska teknikaliteter….

Men det var kanske inte så du menade heller…?

XxKimxX
0

Jag är ledsen men jag förstod inte riktigt vad du menade nu.

[MargaretaA]
0

Det är okej - jag förstod inte vad du menade heller Flört

kanske bättre att lämna ämnet….

XxKimxX
0

Jag vill gärna förstå dig men du kanske har rätt Glad

[MargaretaA]
0

Love and let love. LÅt alla blommor blomma Kyss

XxKimxX
0

Låter bra Glad

[Boxman]
4

Bibelns syn på sexualitet är ofta rätt märklig. Men det kanske heller inte är så konsigt med tanke på när och var den skrevs. Människor hade väl i regel en del märkliga uppfattningar på den tiden. Eller vad sägs om följande godbit:

"Om en man träffar en orörd flicka som inte är trolovad och förgriper sig på henne och de ertappas när han ligger med henne, skall mannen som låg med henne ge femtio siklar silver till flickans far. Han skall sedan gifta sig med henne, eftersom han har lägrat henne, och får inte skilja sig från henne så länge han lever." (5 Mos 22:28-29)

Det räcker alltså inte bara med att bli våldtagen, utan man måste även gifta sig med vederbörande om han blir ertappad.

[MargaretaA]
0

Fy fan Skrikandes

[Boxman]
0

Skall jag tolka din kommentar som att du inte anser att bibeln är ett perfekt och ofelbart moraliskt rättesnöre?

[MargaretaA]
0

ja typ… nåt åt det hållet….

XxKimxX
0

Det intresanta som jag kan se är att många kriskta holler stenhårt fast vid saker som att abort eller att homosexualtiet är dåligt medans de struntar i att stena folk som jobbar på sabbaten.

Det handar mycket om att välja sina bitar och tro på dem.

[Boxman]
0

Visst är det så. De flesta läser bibeln otroligt selektivt (om de nu läser den alls) och plockar ut sina små godbitar.

[Boxman]
1

När vi ändå är inna på roliga bibelcitat kan vi också ta upp följande. Att alla människor har samma värde, brukar man få höra ibland, men någon som sannerligen inte håller med är bibelns gud Jahve:

"Herren talade till Mose: säg till israeliterna: Om någon skall uppfylla ett högtidligt löfte till Herren, som medför värdering av människor, är värdet för en man mellan tjugo och sextio år 50 siklar silver efter tempelvikt. Gäller det en kvinna, är värdet 30 siklar. Gäller det någon som är mellan fem och tjugo år, är värdet för en man 20 siklar och för en kvinna 10 siklar. Gäller det någon som är mellan en månad och fem år, är värdet för en pojke 5 siklar och för en flicka 3 siklar silver. Gäller det någon som är sextio år eller däröver, är värdet för en man 15 siklar och för en kvinna 10 siklar." (3 Mos 27:1-7)

Där har vi det svart på vitt. En man är värd mycket mer än en kvinna.

XxKimxX
1

#15 Ja det var klart en man som skrev bibeln …eller en extremt självhatande kvinna ;)

[trumman]
4

Öppet brev till kristna homosexmotståndare som med bibeln som regelverk pekar på 1 enda liten strof bland alla 1000.

Först å främst; tack för att Ni gör så mycket för att utbilda människor om Guds lag!

Jag har lärt mig mycket av det Ni skriver och försöker dela den kunskapen med så många människor som jag kan. När någon försöker försvara den homosexuella livsstilen, till exempel, påminner jag bara dem om att Tredje Moseboken 18:22 klart framgår att det är en styggelse. Slut på diskussionen!

Nu är det så att jag behöver några råd från Er om några av de andra specifika lagar Gud befaller oss att följa och hur man kan följa dem. För jag är säker på att Ni gör det; ni håller väl er till alla Guds lagar? Tänkte väl det, att plocka ut enbart en (1) av alla vore ju enormt idiotiskt.

* När jag bränner en tjur på altaret som ett offer, för att jag vet att ”det skapar en välbehaglig doft för Herren” - Lev.1:9, är problemet mina grannar. De hävdar att lukten inte är glädjande för dem. Ska jag utplåna dem?

* Jag vill sälja min dotter som slav, som sanktioneras i Andra Mosebok 21:07. Vad tror Ni skulle vara ett rimligt pris för henne i dessa tider?

* Jag vet att jag inte får ha kontakt med en kvinna medan hon är i sin period av menstruation och därmed oren enl. Lev.15:19-24. Problemet är, hur vet jag det? Jag har försökt att fråga, men de flesta kvinnor tar illa upp.

* Lev. 25:44 sägs att jag faktiskt kan äga slavar, både manliga och kvinnliga, förutsatt att de köps från angränsande nationer. En vän till mig hävdar att detta gäller norrmän, men inte finnar. Kan Ni förtydliga? Varför kan jag inte äga finnar?

* Jag har en granne som insisterar på att arbeta på sabbaten. Mosebok 35:2 säger tydligt att han bör dödas. Är jag moraliskt skyldig att döda honom själv, eller vet Ni var jag kan vända mig?

* En vän till mig anser att även att äta skaldjur är en styggelse - Lev. 11:10. Är det en mindre styggelse än homosexualitet? Kan du lösa detta?

* Lev. 21:20 säger klart och tydligt att jag inte får närma mig Guds altare om jag har en defekt i mina ögon. Jag måste erkänna att jag bär glasögon. Måste jag ha perfekt syn eller finns det något svängrum här?

* De flesta av mina manliga vänner klipper håret, inklusive sidohåret vid tinningarna, trots att detta uttryckligen är förbjudet enligt Lev. 19:27. Hur ska de dö?

* Jag vet av Lev. 11:6-8 med all önskvärd tydlighet förklarar att röra huden på en död gris gör mig oren, men kan jag fortfarande spela fotboll om jag använder handskar?

* Min morbror har en gård. Han bryter mot Lev. 19:19 genom att plantera två olika grödor inom samma område. Dessutom bryter hans fru mot Guds lag genom att bära kläder gjorda av två olika typer av tråd (bomull/polyester-blandning). Han tenderar också att förbanna och häda en hel del. Är det verkligen nödvändigt att vi skall involvera hela staden för att tillsammans stena dem, som det står i Lev.24 :10-16?

Kan vi inte bara bränna dem till döds på en privat familjeangelägenhet som vi gör med människor som sover med sina svärföräldrar, Mos 20:14?

Jag vet att Ni har studerat dessa saker i stor utsträckning, så jag är säker på att Ni kan hjälpa till. Tack igen för att ni påminner oss om att Guds ord och lag är evigt och oföränderligt! AMEN!

Mvh,
Karl-Uno Fisk

[MargaretaA]
0

Den var bra Skrattande

XxKimxX
0

#17 Hahaha! :D

[Morfalum]
0

#17 Klockrent!

[trumman]
2

Jag skall inte ta åt mig äran, har endast översatt den till svenska, men visst är den bra!

XxKimxX
0

Den är jättebra! Jag ska dela med mig av den. Den måste spridas. Glad