Fanns profeterna eller är de uppdiktade?
Fanns profeterna (Muhammad, Jesus, Abraham) eller är de uppdiktade?

Jag antar att dom fanns, men dom var "vanliga" människor så eventuella under dom åstadkom, det är uppdiktat
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Muhammeds existens är väl oomkulrunkelig?
Jesus existens är väl möjlig, med når inte upp till sannolik. Nya testamentets läror är oavhängiga av detta faktum dock.
Historierna om Abraham är så sägenfyllda att alla korrelationer med en eventuell förhistorisk individ får ses som slump.
Är frågorna viktiga för en ateist?
Medarbetare på Skepticism.
Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.
Är frågorna viktiga för en ateist?
Det vore ganska trist att bara diskutera ateism på den här sajten och det är därför öppet för alla möjliga ämnen. Religion ur ett ateistiskt perspektiv ser jag som ett väldigt intressant ämne.
Ofta går uppfattningarna isär bland ateister gällande om exempelvis Jesus faktiskt var en fysisk person eller om bibeln bara är en saga, därför tycker jag det är skoj att ta upp. Det är inte en viktig fråga, men en intressant fråga.

#2: Frågorna är väl knappast viktiga för en ateist, men det här är ett diskussionsforum där vi diskuterar intressanta frågor, och frågorna är intressanta.
Jo, kanske. Jag är nog lite stingslig kanske. Klart det är kul att tjôta.
Ibland kan i diskussion med troende fokus flyttas från vad den kristna doktrinen är till frågan om Jesus existens.
Hörde att det fanns frågetecken om hurvida man faktiskt korsfäste folk där och då, romarna var tydligen lite för ekonomiskt lagda för en sån extravagans, det vore ju lite kul om hela den kristna symbolen visade sig vara hitte på…
Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

Korsfästelse var väl knappast någon extravagans? dessutom var romarna rätt uppfinningsrika när det gällde att ta livet av folk och en del av metoderna var nog inte helt billiga. Förresten var inte korsfästelse någon romersk uppfinning, det var en persisk uppfinning som Alexander den store tog med sig hem så den var nog rätt inarbetad på romartiden
Don't blame the messanger, sen är ju spik skitdyrt!
Finns det nån som tvekar på Muhammeds existens? Han var ju mer aktiv som religionsskapare än Jesus…
Hur är det med Siddharta Gautama?
Själv har man ju inga såna problem med sina gudar, att Lemmy lever vet vi alla!
att Lemmy lever vet vi alla!
hehe precis!

Och vem fasiken är Lemmy?
Och hur skall jag kunna veta att han/hon/den/det lever?
#9 Men för fasiken. Motörhead!
Han är nog snarare odöd (undead) med tanke på mängden droger han dragit i hela sitt liv. Om man ska tro hans bok dvs.

Tja Heavy Metal är inte min avdelning!
Jag är övertygad om att Jesus och Muhammed fanns som historiska personer. Svårt att tro att två världsreligioner kunde uppstå ur "tomma luften".
Om Abraham vet jag för lite för att våga uttala mig….

Abraham var ju förfader till både judarna och araberna så det bör ju existerat nån person där
ja antagligen
"Hörde att det fanns frågetecken om hurvida man faktiskt korsfäste folk där och då, romarna var tydligen lite för ekonomiskt lagda för en sån extravagans, det vore ju lite kul om hela den kristna symbolen visade sig vara hitte på…"
Det var faktiskt en svensk religionsvetare som publicerade en avhandling om just detta ganska nyligen, och han menade just att inte finns några tydliga belägg för att man faktiskt korsfäst människor i de antika texterna och orden "kors" och "korsfäst" är felöversatta i nya testamentet. "Någon slags upphängningsprocedur har skett, men hur den tog sig form är väldigt oklart," säger han i denna artikel. Så det kan faktiskt mycket väl vara så att den kristna symbolen är hittepå.
(Denna herre har naturligtvis, i vanlig ordning, blivit mordhotad av kristna för att ha publicerat denna avhandling.)

#15: Intressant! jag trodde korsfästelsen var klart fastställd. Samma soppa med översättningsfel som att Israel barn skulle vandrat över Röda havet på vägen hem till det förlovade landet från Egypten

#15:
Vilka kristna är det som mordhotat honom? Knappast några i Sverige väl?
"Every point of view is a view from a point."