Ateism iFokus

Ateism

Etikett: religion
Läst 1907 ggr
[Morfalum]
0

Hur ställer du dig till religion?

Är religion något som du helst inte skulle se existera?

Är religion något du unnar andra så länge det inte påverkar ditt eget liv?

Är religion något positivt, kanske till och med en nödvändighet?

Personligen säger jag nog bu och bä. Jag skulle helst se en värld där man lade mer vikt vid vetandet och empiriskt frambringade sanningar än vid tron.

_Däremot ser jag religion som positivt i det avseendet att det skänker mening, mål, riktning och moral till människan. Jag älskar när saker är strukturerade, även andras liv. Det förvirrar mig alltid när jag inte kan sätta en stämpel på någon och religion skänker mig den möjligheten, precis som icke religiösa filosofier. Jag är egentligen inte intresserad av att gå in något djupare när det rör sig om människor som går in och ut i mitt liv, jag nöjer mig med en stämpel, men det får mig givetvis inte att behandla någon respektlöst, jag behandlar alla mer eller mindre lika.
_

Men allt som allt, det finns annat än religioner skänker människor mening eller mål. Helst skulle jag se att religionen inte existerade. Men ännu mindre än jag är gud, så är jag envåldshärskare. Jag är lilla jag och jag är illa tvungen att göra det jag kan för att respektera olikheter. Om inte för andras skull, för min egen skull. Vem mår bra av att gå runt och störa sig på hur andra lever, det borde vara deras fria val.

Nu blev det långt. Ledsen för detta :)

hus-musen
0

Jag är av uppfattningen att man får tro på precis vad man vill, så länge det inte går ut över någon annan och det är ett fritt val.

Religion kan tillföra bra saker precis som du skriver, och många vill gärna tro att det finns en mening med livet och att det finns något man kan skylla på om det går dåligt och tacka när det går bra.
En del troende skulle man kunna likna med små barn.

Att förkasta vetenskap bara för att religionen säger något annat förstår jag inte. Sanningen igår behöver inte vara sanningen idag eller imorgon.
Sanningen som skrevs i bibeln av en massa karlar för mååååånga år sen känns inte riktigt aktuell idag. Men å andra sidan tillber många fortfarande påven och vatikanen är den ledande symbolen.
Fast galenskap kommer i många varierande former och grader.

Qui dormit, non peccat

starhawk
1

Egentligen borde inga religoner finnas, men så länge dom inte påverkar mig fördrar jag dom. Uppenbarligen finns det människor som behöver en religon som nåt slags rättesnöre och därför ser jag det som en klar fördel att vara ateist då kan man dra upp sina egna riktlinjer och behöver inte ta hänsyn till någon guds påbud.

Och hur var det nu Nietzsche sa: Det finns inte så mycket kärlek här i världen att vi har rätt att slösa något av den på någon som inte finns

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[Fibbe]
0

Jag tror att världen hade varit mycket mycket värre och grymmare om religioner inte funnits. Jag tror att religioner gjort oss (de flesta normala människor) respektfulla och lärt oss känna sympati. Det har varit en undanflykt för människor att vara snäll, samt en anledning att straffa.

Inte för att jag tror på någon gud. Men tänker man efter, är inte livet ganska meningslöst? Vad vi gör kvittar egentligen, vem skulle bry sig? Vem vinner på det i slutänden? Jo de andra 9 miljarder människorna som även dessa är som en själv, meningslösa i det stora hela. Klart det är skönt att ha en religion att ty sig till om man inte pallar den hårda verkligheten.

starhawk
0

#3: Håller inte riktigt med dig åtskilliga grymheter har bedrivits i religonens namn jag tänker då närmast på inkvisitionen, korståg och Jihad (heligt krig)

Du tog lite fel på antalet där vi är inte 9 miljarder än, vi blev 7 miljarder den 31 oktober 2011.

[Fibbe]
0

Jag tror det hade blivit mycket värre om det inte funnits något som begränsade grymheten.

Hur mycket folk det finns är för mig oviktigt. Lika så i sammanhanget ovanför.

starhawk
0

#5: Vad var det som begränsade grymheten då? i de fall jag nämnde var det ju fråga religöst påbud

[Fibbe]
0

Om du läser de 10 budorden, de som verkligen trodde på gud följde dessa. Det finns skrivna regler för kristna, och eftersom gud vet allt går det inte att komma undan.

starhawk
0

#7: Tydligen gick det alldeles utmärkt att döda eftersom både inkvisitorn, korsriddaren och Jihad krigaren gjorde det i Guds namn

hus-musen
0

Fast det var inte lagligt att slå ihjäl folk eller göra som man vill förr heller, och det har inte med kristendomen att göra. Det finns flera religioner, de flesta hävdar mer eller mindre att man inte ska skada andra. 
Att ha ett fungerande samhälle behöver inte ha ett dugg med religion att göra. 

Det sker så många mord och andra dåliga  saker i religionens namn än idag.

Qui dormit, non peccat

starhawk
0

Sen är det ju en fråga om hur man uttyder det hela, korsriddarna menade att döda kristna det var synd men muslimer var det godkänt att döda och muslimerna menade att det var okey att döda dom "otrogna"

hus-musen
0

Jo men för mig som varken är kristen eller muslim så framstår dem alla som hycklare som vänder och vrider på saker och ting för att få göra som dem vill och rättfärdiga sig själva.

Qui dormit, non peccat

starhawk
0

Jo! det var ju precis det jag menade

[MargaretaA]
0

Jag gör det enkelt för mig och tycker att alla ska få tro vad de vill så länge de inte skadar andra och inte försöker tvinga på andra sin egen tro.

Massmord och andra grymheter har begåtts mot människor utan att religion har varit inblandat så det får vi nog inte bort bara genom att utrota religionen.

NillaNina1
0

Jag tycker att det vore bättre om det inte fanns religion(er). Jag uppfattar de flesta religioner som mer begränsande än skapare av något positivt. Det positiva som religionen kan ge till sina efterföljare tror jag människor kan få på annat sätt. Möjligen har religion behövts för att föra oss till den utveckingsnivå då vi inte längre behöver den?

/NillaNina

[sakring]
0

Religion är för mig ett ondo. Jag ser inget postivt i att folk tror på något som inte finns, än mer låter sig styras av detta.

Det finns regler för hur man ska leva utan religion och det störtsta krigen har varit religionskrig. Det har inte handlat om vilken gud man tror på utan det är samma gud inom islam, kristendom och judendom.

Dert är inskränkade att vara religiös. Men folk får gärna var det för mig om de inte låter det gå ut över någon annan. Tyvärr så är inte det så ofta fallet.

[MargaretaA]
0

Största krigen

Hur räknar du då? Efter antal döda eller hur långa de var i tid?

[Morfalum]
0

om de inte låter det gå ut över någon annan. Tyvärr så är inte det så ofta fallet.

Jag är av samma uppfattning. Sjävklart finns de men ofta så tycker jag att det finns en vilja att "missionera" och ibland tillochmed trycka ned folk som inte tror detsamma.

Men ofta så är det ju dem man märker av. De andra tysta och snälla finns alltid där i bakrunden.

[sakring]
0

# 16 Både vad det gäller tid och antal människor. Sedan korstågen och framåt. 2:a väldskriget startades av en person som inte tyckte om judar exemplevis. Det finns hur många exemplel som helst i histoiren.

starhawk
0

#18: Håller inte riktigt med dig där, visserligen tyckte han inte om judar men det var knappast ett religonskrig det var frågan om snarare ett sorts "rasreningskrig", man rensade ju ut alla som inte var arier, inte enbart judar

XxKimxX
0

Jag tycker att religion är bra på många sätt och dåligt på många sätt.

Bra: Religion hjälper mäniskor att hitta en mening i livet om dem inte har in. Dem känner sig inte ensamma och kan alltid lite på att det finns en "axel" att luta sig mot.

Dåligt: Religion delar upp upp människor i "vi" och "dem". Andra nyckelord, så att säga, innom reliogon är; hedersmord, häxförföljerlse, krig, pedofili, homofobi, makt, pengar jada jada.

Jag tror däremot att om vi tog bort all religion idag och ingen mindes att det funnits hade vi kommit på någonting nytt att känna trygghet i.

Jag älskar tro, men man måste inte tro på någon gud. Man kan tro på en vän, en idol, en förällder, solen, livet eller framför allt sig sj.

"Våra brister gör oss till människor."/Daniel Adams Ray

[stass]
0

Jag tycker det är en skillnad på religion/tro och politik som bedrivs i ett religiöst namn.

[sakring]
0

# 1 Visst var det ett religionskrig. Hitler tyckte inte om judendomen och inte om judarna heller för den delen vilket han knappast var ensam om. Det må vara att det inte var ett rent religionskrig utan en del etnisk rensning också precis som i forna Jugoslavien.

[MargaretaA]
0

Nej kriget startade med att Hitler okuperade en massa Europeiska länder i syfte att skapa ett Stortyskland av alltihop. "Det tusenåriga riket". För att detta rike skulle bli så "rent" och "perfekt" som han ville ha det måste givetvis "lägre stående" människor som bl a Judar, Zigenare och mental sjuka och handikappade rensas ut. De fick enkel biljett till Auschwits och andra mysiga ställen.

Kriget avslutades med att de allierade befriade de okuperade länderna från Nazismen. Vid tiden för D-day var det inte många som ens kände till koncentrationslägrena. Det kom som en obehaglig överraskning för de flesta.

Du får kalla det religionskrig om du vill - inte många håller med om det. Såvitt jag vet var Hitler ateist.

Han gasade inte ihjäl Judar av religiösa skäl. Det var inget annat är pur rasism och fördomar.

[sakring]
0

# 23 Nej det var inte anledningengen till att WW2 startades. Långt innan 1939 så förföljdes judar i Tyskland. Sedan så anslösts Österike och Sudetenland. Först 1939 startade Tyskland kriget genom att ett falskt anfall  från Polens sida. Då hade GB redan sagt att om Tyskland anfaller Polen så  griper vi in. Något kortfattat.

Men Hilter hatade verkligen judar och en hel del andra också men framförallt judar. Varför tror du att staten Israel bildades?

[TristanChi]
2

Det är framför allt religionen (judendomen, kristendomen och islam) som är orsaken till antisemitismens uppkomst och upprätthållande. Kristendom och islam har alltid sanktionerat, systematiserat, uppmuntrat och organiserat förföljelse av judar.

Detta var Hitler väldigt inspirerad av.

chik
0

Nu svarar jag utifrån Frågan…""Hur ställer du dig till religion??

Om det utövas som många gör.Med ro o eftertanke o att alla människor är bra..Då är det ju perfekt..

Men många är ju Fanatiker o läser o har egna regler.Eller tror att dom står över en vanlig Människa..

Lena.P är jag i verkliga livet.

Wand
0

Jag är inte och kommer aldrig vara troende. Det är helt enkelt bara trams för min del. Men självfallet accepterar jag att folk har olika åsikter och tror på olika saker.

Jag kan faktiskt förstå hur man kan vilja vara troende - Tänk er att ni tror på allvar att ni kommer till ett paradis uppe i himlen när ni dör?
Själv är jag skräckslagen för döden då jag helt enkelt tror att allt bara kommer släckas.  

Och så är det väl alltid skönt att ha något att skylla på i dåliga tider. "Det är satans verk" eller "Det är Guds vilja" etc.

Det är befängt att folk kan tro att det finns en högre makt som bestämmer över världen, men som sagt så kan jag förstå att man vill tro på något.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

XxKimxX
0

Jag tycker att tanken på att ingenting händer efter döden är underbar. Det är ingen ide att vara rädd för att dö för du kommer inte veta om det.

Jag skulle däremot inte vilja hamna på en plats där jag ständigt kommer att må bra och bara kan slappa. this is why:

Människor behöver sysselsätta sig mig något för annars känner vi oss inte behövda, människor som t.ex är arbetslösa går ofta in i en depression. Plus, man måste må dåligt ibland för att uppskatta att vara glad. annars vänjer man sig vid glädjen och den blir likgiltig.

Tänk dig det i en evighet.

jag ser mera på döden som att somna in och aldrig behöva kliva upp igen. inga flera måndagar!

Wand
0

#28 Själv är jag rädd för döden, och tanken på att jag inte kommer känna det gör det bara värre. Det är som spindelfobi - bara för att någon bekräftar att spindeln i fråga inte är farlig så slutar man inte vara rädd. 

Jag vill inte sluta existera, jag tycker om att leva och tar gärna en lång vila för att sedan fortsätta igen. Tanken på att livet kommer släckas och att jag aldrig mer kommer existera, att mina tankar, minnen, upplevelser, allt bara försvinner och jag kommer inte kunna tänka på det alls, det skrämmer mig.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

[TristanChi]
0

Ja, det är som han sa som la pussel: "Himlen är ett helvete!"

XxKimxX
0

#29 Okej, men tänk istället att du blir en del av jorden. Jag ska dela med mig av en dikt jag hittade. Läs den, jag tycker i alla fall att den lugnar: Glad

Do not stand at my grave and weep
I am not there. I do not sleep.
I am a thousand winds that blow.
I am the diamond glints on snow.
I am the sunlight on ripened grain.
I am the gentle autumn rain.
When you awaken in the morning's hush
I am the swift uplifting rush
Of quiet birds in circled flight.
I am the soft stars that shine at night.
Do not stand at my grave and cry;
I am not there. I did not die.

[TristanChi]
1

Eller Talking Heads:

Everyone is trying to get to the bar.
The name of the bar, the bar is called Heaven.
The band in Heaven plays my favorite song.
They play it once again, they play it all night long.

Heaven is a place where nothing ever happens.

There is a party, everyone is there.
Everyone will leave at exactly the same time.
Its hard to imagine that nothing at all
could be so exciting, and so much fun.

When this kiss is over it will start again.
It will not be any different, it will be exactly
the same.
It's hard to imagine that nothing at all
could be so exciting, could be so much fun.

starhawk
0

#28: Dave Allen skojade med det där han beskrev himlen som lugnt och tyst, med guldbelagda gator och allting rent och fint, Och i helvetet var nattklubbarna öppna dygnet runt och allt syndigt var tillåtet

Sen tillade han underfundigt så om Gud är god skickar han alla goda personer till helvetet och dom onda till himlen

[MargaretaA]
0

haha Skrattande

Pilskafinnen
0

Att tro på en högre makt som är allsmäktig gör att den troende ifrånsäger sig eget ansvar och valfrihet. Man blir helt enkelt mer maktlös av att leva sitt liv med en religios tro som t ex kristendomen, islam eller judendomen. Nu är det dessvärre inte så lätt för vissa om man ser allt ur ett globalt perspektiv, då många människor fostras med sin religion som någon form av vetenskaplig sanning. Dessa människor får aldrig någon chans att välja själva, då de aldrig får något annat presenterat för sig. De växer upp med sin heliga skrift som ett vetenskapligt historiskt dokument.

Just därför är jag av åsikten att religion i stort gör mer skada än nytta. Religion ligger, som någon sa tidigare, bakom ett flertal stora krig och dessvärre kommer vi nog få uppleva detta igen. Men att staten Israel bildades pga andra världskriget som Sakring verkar tro i sin kommentar #24 är fel. Det påskyndade dock processen men skapandet av Israel påbörjades långt innan Hitlers tid.

Inte ens i Sverige har vi någon makt över om religionen ska påverka oss eller inte. Kristendomen ligger som grund för hela vårt samhälle och vår lagbok är grundad med kristna värderingar. När jag föddes blev jag medlem i Svenska kyrkan och fick betala skatt till dem, ända tills jag fick veta att jag kunde gå ur Svenska kyrkan. Jag vet inte hur det fungerar med de som föds idag, men det kan inte ha vart så länge sedan detta system avskaffades?

Jag ser som sagt religion som något negativt för mänskligheten men samtidigt så kan religion vara orsaken till att vi fortfarande existerar? Detta är förstås helt omöjligt att veta men det finns en möjlighet att vi hade utrotat oss själva, om inte religion satt upp stadgarna för hur människor skulle leva? På individnivå kan det även finnas fördelar med religion, då det finns människor som av olika anledningar behöver ha en högre makt att tro på. Åtminstone för en liten stund…

Kingbeat

Maria
0

Idag blir man inte automatiskt medlem i Svenska Kyrkan men om man döps då blir man medlem. Därför har namngiviningsceremonier ökat ganska mycket.

/Maria