Hur firar ateister jul?
Kanske något skum rubrik men jag kom inte på någon bättre.
Frågan är alltså skilljer sig erat julfirande markant från dom som är troende eller dom som ej är uttalade ateister?
Jag vet att ni antagligen inte går i kyrkan till jul men hur är det med annat mer symboliskt? Tex stjärnan i julgranen, julkrubba osv.
Jag vet inte rikigt hur jag själv vill/ska göra med just krubban. Hemma har vi alltid haft det (trots att ingen av oss tror) och för mig har det ett traditionellt värde. Men kan man ha något man inte tror på framme? Jag vet att en del har kitschiga figurer av tex madonnan mer som dekor men en ateist? Vad tycker ni ? För mig är traditionen viktigare än symboliken.
Tja, jag är ateist och firar inte alls. Jag äger inga tomtar eller juldukar eller nåt annat "julpyssel". Jag firar inte påsk eller midsommar heller. Inom vår familj samlas vi på julafton och har knytkalas = god plockmat med lite traditionella inslag. Sen har vi köpt några lotter var som vi skrapar gemensamt.
Födelsedagar firas men utan dyra presenter, ibland om någon önskar sig något extra så är vi många som lägger ihop pengar till en dyrare önskad sak.
Under den mörka årstiden älskar jag levande ljus och har tänt flera stycken nästan varje kväll, det skapar en härlig atmosfär tycker jag.
Hemma firades alla högtider men när jag fyllde 18 o flyttade hemifrån så gick jag ur kyrkan och slutade att fira högtider själv, detta har mina syskon oxå tagit efter, så det finns inget tvång utan vi är nog av åsikten att är man inte religiös så ska man inte åka snålskjuts på religiösa högtider..Men vi gör det mysigt på vårt sätt.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
#0 Vi brukar dricka vuxendricka, ge varandra massa presenter och äta god mat. Självklart skall Kalle ses. Vi har inga religiösa inslag överhuvudtaget i vårt firande, när jag tänker efter, och det gör mig faktiskt lite stolt. Vi firar jul på vårt egna hedniska vis. Den enda obligatoriska dekorationen är granen och tomtarna.
Jag hade en vän som var icke troende i en bokstavstroende familj. Hans familj skulle alltid ha krubban i hallen samt massa andra religiösa utsmyckningar och gå i kyrkan på jul.
Jag tror absolut att det kan skilja sig men man ska minnas att många som kallar sig kristna inte är annat än inbilska hedningar. Det är svårt att skilja på kristna och icke kristna idag, de beter sig ungefär likadant.
Intressant tråd! 
Tja, jag är ateist och firar inte alls. Jag äger inga tomtar eller juldukar eller nåt annat "julpyssel". Jag firar inte påsk eller midsommar heller.
Heja! Vad häftigt.
Häftigt - jag vet inte. men det känns mest rätt för mig…
#4 Jaa det gör det nog egentligen för mig med men jag är så illa tvungen på något sätt. Jag kan inte bara dissa julen t.ex. Nej men jag är imponerad, jag respekterar det verkligen.
Ja, jag ser många som är tvungna att fira jul. Alla måsten börjar poppa upp redan i oktober i vissa familjer, jag tycker det e tragiskt på nåt sätt att det har blivit en pengahelg där många faktiskt inte har råd att hålla den standarden på julklappar o julmat som förväntas - så tar de lån som de betalar av på under nästkommande år.. Sånt gör mig riktigt ledsen.. men jag är nog en Emma-tvärtemot-typ och när det inte passar mig så går jag mot strömmen…
Personligen tror jag att många skulle vilja avveckla alla måsten runt julen och bara sitta o mysa med varann… men det blir liksom inte så….
"Frågan är alltså skilljer sig erat julfirande markant från dom som är troende eller dom som ej är uttalade ateister?"
Inte speciellt mycket. Jag tror det flesta svenskar firar jul på att ganska snarlikt vis: julmat, julgranar, jultomtar, kalle anka, pepparkakor, skumtomtar, glögg och julklappar.
Och inget av detta har ju egentligen någonting med kristendomen eller religion att göra. Just det svenska julfirandet är ju vädigt spretigt och har samlat inslagg från en mängd olika håll.
"Jag vet att ni antagligen inte går i kyrkan till jul men hur är det med annat mer symboliskt? Tex stjärnan i julgranen, julkrubba osv."
Sånt brukar jag skippa.
"Men kan man ha något man inte tror på framme?"
Klart du kan!
Jag firar inte kristen jul utan anser att jul är en betecknig på en förkristen högtid som har att göra med midvintern att göra.
Jag firar den ungefär som beskrivs i #7 och det varierar också år från år dvs. det är spretigt. 
/NillaNina

Mooniq:
Jag tycker det är jättebra att du tar avstånd från hysterin med pengaslöseri, stress och att göra som alla andra bara för att man "måste". Julen har verkligen blivit något sjukt och att ta avstånd från detta bugar jag mig för.
Men du säger att du inte firar jul alls - men ändå samlas ni på julafton och har det mysigt. Hur går det ihop? Alltså ingen kritik mot detta utan bara en tanke om att det ju också är att fira jul? Firandet sitter ju inte i prylarna.
#0:
Men kan man ha något man inte tror på framme?
Jajamänsan! De flesta har ju tomtar. Om man inte tror på det man har framme så tror man ju heller inte att man kan stöta sig med någon/något. Det blir ju värre om en troende plockar fram något som ingår i en annan religion. Det enda problemet som kan finnas är om man själv lägger en sådan betydelse i symboler att det känns som att man sviker sin egen övertygele om man plockar fram julkrubban. Men det kan man ju välja själv vilken betydelse man ger julkrubban. Det är trots allt bara föremål av icke-kristet material. :)
"Every point of view is a view from a point."
Nej jag firar inte den kristna högtiden med kyrka och tro när det gäller jul. Jag jobbar skift så jag erbjuder mig på jobbet att ta julen, till andras glädje. Om jag är ledig så träffas vi i familjen och har knytis och tar en grogg o tjötar..ingen av oss firar den kristna julen. Sen träffas vi såklart fler gånger under året, äter gott, grillar på sommaren, tar några bärs och tjötar o skrattar..Mina bröder o deras sambo's har lite julgardiner/dukar och tomtar men de flesta har gått ur svenska kyrkan och ingen firar den kristna högtiden, sen ser många fram mot ledigheten såklart.. så lite snålskjuts blir det ju…

Vi firar jul enligt den vikingatida betydelsen av JUL alltså en fest då man äter och dricker.
Julgran har vi om man kommer ihåg att sätta upp den, annars får det vara. Tomtar har ju ingenting med religon att göra, det är gammal folktro som fått röda kläder, ursprungligen var den ju gråa, blåa eller gröna.
Advents-stjärna har vi, det är trevligt med den lysande när man dricker adventsfika på morgonen med STORA lussekatter som jag givetvis har bakat själv, mums!
Någon julkrubba har vi aldrig haft vad jag minns, däremot har vi lite änglaspel som eventuellt kommer fram
Julklappar slutade vi med för åtskilliga år sedan, bara ett enda trassel med att hitta på nåt att önska och samordna vad man skulle köpa. Vill vi ha nåt så köper vi det själv, då får man precis vad man önskar
Kalle Anka och hans vänner är givetvis ett obligatorium på Julafton
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Jag firar Jul som en vanlig "kristen" människa, fast jag tror inte på gud. Min mamma köper alltid massa jultomtar och saker som har nånting att göra med jul.
Jag är ateist, men jag ser ändå Jul som en tradition och alltså firar jag den. Håller med att traditionen är viktigare än symboliken.
Hur firar jag den? Tja med släkt och familj. Äter god mat, ser på Kalle anka och öppnar paket på kvällen.
Har en gran som är fint klädd och har julpyntat i lägenheten.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
#11 Ordet "jul" har en lite längre historia än vad jag trodde alltså? Hur såg en förkristen jul ut? Intressant.
Julklappar slutade vi med för åtskilliga år sedan, bara ett enda trassel med att hitta på nåt att önska och samordna vad man skulle köpa.
Respect.
#13 Vad är det viktiga med traditioner?
Jag kan se en poäng med personliga små traditioner som har en alldeles särskild innebörd men konventionella traditioner som i grunden bara är flockbeteende ser jag bara som skräp. Bojkotta tramset och var lite kreativ säger jag.
Nu är ju jag fortfarande så illa tvungen att fira av respekt och kärlek till mina nära och kära men det är långt ifrån hur jag egentligen skulle vilja att det var.

Jag är svag för julen, älskar snön, doften av gran, brinnande ljus och framför allt maten! Firar den med släkt och vänner.
I granen har jag glitter och kulor och i toppen sitter min julråtta. Adventsstjärna har jag ioförsig i köksfönstret, men annars är det julbockar, tomtar och ugglor som gäller.
Kyrkan har min familj aldrig gått till, julkrubba har vi aldrig haft heller.
Qui dormit, non peccat
#14 Traditioner är väl fint när dom har ett syfte. De ger lite variation på året. Man är ledig mitt i vintern, träffar nära och kära och ger lite kärlek. För mig som har bott nere i söder under största delen av min uppväxt så var Julen i stort sett den enda gången på året som jag fick träffa släkten här uppe i norr. Så för mig har den en särskild innebörd. Nu bor jag här uppe nära släkten men Julen är fortfarande nått speciellt för mig. Denna Jul blir också den andra Julen utan min halvfarfar, som tyvärr gick bort efter en tids sjukdom. Och jag har så fina minnen med honom på Julafton. Så ja, Julafton betyder nått speciellt för mig.
Att titta på Kalle Anka varje Julafton är också en tradition för mig. Även fast jag kan varenda ord utantill, så ger det en speciell julkänsla.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag firar jul som alla andra med Disney- en tradition som är lika gammal som jag - jag kan fortfartande inte se Lady & Lufsen pussas med spaghettin utan gråta en liten skvätt till den underbara melodin. Det är julafton för mig. 

#10:
Okej, då förstår jag.
Jag vet inte riktigt vad jag firar när det är jul. Jag gör som jag alltid gjort på något vis. (Är inte uppvuxen i en kristen familj eller släkt.) Avskyr julsaker och tomtar och att dra fram dem ur skåpen. Det känns som att jag ju nyss ställt undan dem. (Och jag är rätt slarvig och tänker att även om det blir lite rörigt undanstuvat är det ju ett helt år tills de ska fram igen. Sen står man där med skräpet.. ) Inte vet jag var jag ska ställa grejerna heller. Blir bara fult och random utplacerat.
Men nu är barnen så stora att de nästan slutat göra julsaker i skolan. Och inte heller bryr de sig så mycket om sina gamla "måste-spara-saker" som alltid åkte fram varje år förut. Så jag ska nöja mig med några el-ljusstakar och några få utvalda saker.
Har också svårt för ritualer och symboler och även om jag är kristen och gillar stämningen i kyrkan osv kan jag ändå ha svårt för att "hitta Jesus" i alla de traditionella högtiderna. Så jag firar nog ingenting under jul egentligen, jag bara gör. Det är roligt att träffas mest (har ingen stor släkt man måste besöka utan vi är relativt få som samlas) men det är skönt när julen är över.
Gillar julstämningen när den väl infinner sig men det är inte säkert att den gör alltid. Men när den gör det så är det toppen.
Hej på er alla!
Jag är ny här och är uttalad ateist.
Beträffande julen, så är ju denna liksom de flesta andra högtider som firas här i Sverige helt fräckt stulen av de tidiga bibeltrogna. Det var ju mycket lättare att smyga in en kristen högtid i en högtid som funnits sedan urminnes tider. Människorna var ju redan vana vid att festa vid denna tid! Under julen firar kristna människor Jesu födelse! Idag vet man, att Jesus inte alls föddes under juletid, och inte ens år 0!
Julen (vad själva ordet betyder, överlåter jag åt andra att tyda) firades under vår hednatid, fast då hette det Midvinterblot, och var en fest, som skulle lysas upp av så många talgljus som möjligt, eftersom just de dagarna var de mörkaste på året.
#10 Precis så ser min jul ut! Och visst är det skönt när den är över!
#19 Välkommen till Ateism 
Men firar inte alla kristna jesu födelse vid "fel" tidpunkt? Det gäller väl inte bara de som tidigare firade vinterbloten? Hänger inte riktigt med. Hur skulle vi ha snott Julen?

#19 Snarare tvärtom, de kristna införde julen på samma tidpunkt som midvinterbloten osv, där det redan var ett stort firande. Mycket enklare än att försöka skapa en ny högtid, de körde helt enkelt över de traditioner som redan fanns.
Qui dormit, non peccat
#21 läste någonstans att orsaken till det var att det då blev enklare att få folket att fira julen eftersom man redan hade midvinterblotet. Det blev ju bara ett namnbyte (nästan bara).
Notera att kristendomen har gjort så med andra högtider också. Påsken var ju judisk från början-

#22 Japps, vet. Det är alltid enklare att byta namn på det befintliga och lägga till saker än att skapa nytt. Inte bara kristendomen gör så förresten, utan det förekommer lite överallt.
Qui dormit, non peccat
Hej, hej ……. alltså, ni missförstod mej!
Jag menade att de tidiga bibeltrogna helt fräckt stal vår Midvinterblot. Och med "vår" menar jag de icke kristna. Jag uttryckte mej kanske lite luddigt. Men jag skrev "… stulen av …" inte "… stulen från …"
Läs gärna mitt inlägg en gång till! 
# 24 Jag håller helt med dig: Julen är stulen från dem som firar att mörkret vänder och det blir ljusare igen. Jag tyckte att det var lätt att fatta! 
Varför man firar jul när man bor i sydligare länder övergår mitt förstånd. Vad är vitsen? Christmas eller Noel, det är en annan sak. De orden hänvisar till skilnad från jul till Kristi födelse men det är inte det jag firar.
Jag skulle kanske hellre fråga: Hur firar kristna Jul?
/NillaNina

#25:
Intressant. Var kommer ordet jul ifrån? Känns inte direkt som att det har någon koppling till någonting. I alla fall inte till Kristus.
#22:
När det gäller påsk tycker jag det är lite skillnad. Jesus var ju jude och han firade påsk med lärjungarna en sista gång innan korsfästelsen. Det var nog ingen slump att allt skedde under påsken. Kristendomen bygger på judendomen så i den kristna påsken ingår på något vis även den judiska. Uttåget ur Egypten var en befrielse för det judiska folket och de gick mot det förlovade landet, precis som Jesu korsfästelse blir en befrielse för folk där de får gå mot "det förlovade landet i himlen". Finns många paralleller mellan Gamla och Nya testamentet och de hör ihop.
Tror man inte på kristendomen faller förstås min info, och då finns det förstås ingenting som säger att kristendomen inte "hittade på" sin högtid så den kunde "åka snålskjuts" på den judiska högtiden. Där får man förstås välja själv hur man tror.
Jag har lärt mig att firandet av Jul finns det spår av i sverige till å med innan Kristendommen kom hit, så igentligen har Julen ingenting med Jesus att göra :)
Titta gärna in på:
Felix Häljeskogs foton - Dayviews
Felix Häljeskog - 500px

#27: Helt riktigt, man firade Jul långt innan kristendomen kom klampande. Visserligen firade man inte jul riktigt som nu och offrade till diverse gudar, dom röda kulorna i granen kommer ju ursprungligen från dom blodiga pungkulorna från offerdjuren som man hängde upp i träden. Granen är för övrigt importerad, dom första julträden var björkar.
Att det är svårt att införa nya högtider är ju våran nationaldag ett bevis för, inget vidare firande där. Visserligen högg man sig i foten i början då det inte ens var en helgdag men det verkar inte bli nån fart på det i alla fall
#24 Sorry! Är lite trög också hehe. Det var nog snarare vilka tidiga bibeltrogna du menade än prepositionen. Du menade tidiga bibeltrogna i Sverige. Nu hänger jag med!

Jag tycker att det känns lite som att kristendomen har kidnappat julfirandet. Vet inte om jag kan förklara hur jag tänker riktigt. Men man hör ju ofta nuförtiden att vi firar julen till Kristi fördelse o.s.v. Men gör vi verkligen det? Ja, det kanske många gör, men den anledningen var ju tydligen inte först?
Hur som helst så hoppas jag att jag får kapa tråden lite med att ge lite julklappstips till alla, men framför allt till dem som inte gillar det kommersiella med julen: http://unicef.se/gavoshop

#30: Det är ju mest reportrar och journalister som säger att vi firar jul till Kristi födelse, och med tanke på hur dålig koll dom har på saker i allmänhet så är det ju inte så konstigt att dom inte har koll på det heller. Inte ens när dom intervjuar folk på stan inser dom att folk i allmänhet inte bryr sig om Kristus på julen, förutom dom kristna då alltså. Kristendomen har inte bara kidnappat julen utan flera högtider, men nu håller vi på och beftriar dom!
#31 Kristendomen har inte bara kidnappat julen utan flera högtider, men nu håller vi på och beftriar dom!
Intressant! Jag håller med men…
Vad firar du mer för högtider och hur?
Sen kan man ju fråga sig om de som bor i ett land behöver vara överens om när man vill ha lite extra helgdagar för firande av olika saker?
Det är stor risk att det som då kommer att driva olika firanden är kommersiella intressen. Vad tycker vi om det?
/NillaNina
Hos oss firas jul, nyår, påsk, valborg, midsommar, fettisdagen, kräftpremiären osv på precis samma grunder, dvs att vara tillsammans, äta gott och ha trevligt. Noll religiösa inslag.
Högtiderna är ju inte ursprungligen kristna, de fanns ju innan kristenheten kom hit.
givetvis har kristendomen kidnappad julfirandet. Jag hade förmånen att få vara med på ett riktigt "gammeldags" "jul"firande med Islänningar på Thorablot (Thorsblot). Det var kul 
#34 Det var inte dig de blotade alltså, eftersom du kan berätta om det.
Medarbetare på Skepticism.
Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.
Jul är numera en svår högtid. jag är uppvuxen i ett ateiskt hem, ingen av mina föräldrar har varit intresserade av religion.
På juldagen 2003 dog min Pappa efter lång tids sjukdom vilket gör att julen är svårare.
Flera år hade vi gärna skippat julen helt men eftersom min bror är Autistisk på en helt annan nivå än jag, skulle hans värld rasa samman om vi skippade julen, bara om det är fel julpynt på fel plats blir han upprörd. Han har dessutom redan börjat prata om jul.
I alla fall vi äter julmat, umgås, Kalle Anka har vi däremot slutat titta på. Julmaten äter vi i två omgångar så att julklapparna kan öppnas däremellan. Vi lägger ner mycket på julklappar och firar det man väl på engelska brukar kalla "Giftmas" om man firar jul som ickekristen och Christmas låter fel.
Vi har elljusstakar, tomtar (dock inte rödklädda ut mer äldre stuk) julbock, gran med stjärna men ingen julkrubba.

#34: Vad intressant! kan du berätta mer om det?
#36: Det där väcker en intressant punkt, många sätter likhetstecken mellan Jul och Cristmas men det är ju fel! Cristmas är ju en direkt syftning på Crist dvs. Jesus, medans Jul är äldre än så och syftar på fest och har ingenting med Jesus att göra (förrän kristendomen kidnappade julen alltså!)
Jag nöjer mig med ljus och en röd o vit gardin, som jag skaffade förra året. I övrigt stannar jag hemma, eftersom jag inte gillar att resa i trängseln och ruschen. Förra året, då jag gjorde ett undantag, blev en katastrof med kyla, tågförsening och allmänna otrevligheter. Släkt och familj finns alltså inte på gångavstånd.
Tride.
Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling
"Livet är inte lätt men intressant" storafamnen
#37 jag vet. Men sen julen då Mamma gick runt och ältade om att hon inte firade jul utan midvinterblot och att enda anledningen till att hon inte hade blotoffer i granen var att hennes vegandotter skulle ogillat det har jag ingen lust att fundera i de riktningarna. De kristna firar den av samma orsak oavsett vad den kallas.
Det var mest en liten utvikning eftersom jag gillar ordlekar.

#39:
De kristna firar den av samma orsak oavsett vad den kallas.
Fast kan man säga så? Om man inte ens känner till varför julen från början firades så är det väl knappast det man firar? Om man själv tycker att man firar Jesu födelse så är det väl det man firar, på nåt sätt?
Julen är en traumatisk tid, oavsett vad den kallas.
Varför?
Tride.
Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling
"Livet är inte lätt men intressant" storafamnen

#41: Jo en del personer bara känner att det är en hel rad "måsten" som skall uppfyllas, och med den inställningen så blir det ju traumatiskt. Själv plockar jag bara ut dom delar jag gillar och därmed blir det genast trevligare och enklare, inga onödiga delar på julbordet. Kände en person vars fru envisades med att det skulle stå en stor skål bruna bönor på julbordet, ingen åt av dom inte ens hon men vareviga jul stod den där. Sådana måsten tar ju upp både plats och tid alldeles i onödan
#40 Jag tycker det. Många firar nog jul för att det alltid varit så. En trevlig högtid i december som många förknippar med kristendomen. Som många dessutom upplever som en mysig tid.
#41 Finns många skäl som #42 säger finns det många som förknippar julen med en rad måsten. Sen finns det de som känner att på julen ska alla vara glada hela tiden och det ska vara så trevligt.
Känner folk som så gärna vill återuppleva sin barndoms lyckliga jular som de åtminstone minns som idylliska men som sen bryter ihop när de känner att det inte riktigt fungerar.
Hemma har målet varit att jularna inte ska vara en upprepning av de mardrömsjular Mamma genomled som barn.