Kom igen nu allahopa. Gud och universum!
Jag skulle vilja fråga de gudstroende. Hur ser man på universum när den heliga skriften för fram en världbild där jorden är i fokus och gud "verksamhet" endast verkar vara begränsad till denna jord.
Vad är guds plan med universum och om gud skapade jorden kan hän då även ha skapat andra jordar, varför uppehålla sig här när det finns ett helt universum?
Vet gör ni antagligen inte, men det vore så otroligt intressant att höra vad ni tror.
Jag ser Bibeln som en metafor. Den är nedskriven av människor under ett långt tidsspann och ingen ögonvittnesskildring av Jesus liv t.ex.
För mig är jorden, universum, "alltet" detsamma.
/Maria

Antingen är Bibeln en skrift som endast beskriver det som är relevant för jordemänniskorna, men där det ändå inte utesluter att det kan finnas fler bebodda planeter.
Eller så är jorden den enda bebodda planeten och allt det andra i universum är bara "utfyllnad". Varför inte skapa ett stort universum om man kan, till förnöjelse för nyfikna människor? Om det inte fanns planeter, galaxer och stjärnor - vad skulle då finnas? Bara tomrum? Lika gärna det ena som det andra. Storleken behöver inte betyda att det nödvändigtvis måste finnas innevånare eller att det finns en egen funktion för universum.
Eller så finns det en funktion som handlar om jorden. Även om universum är enormt och det inte känns som att det som ligger väldigt långt bort kan påverka jorden - så kanske det ändå behövs alla "ingredienser" för att jorden ska fungera som den gör? Kanske allt är beroende av varandra och jorden och solen inte hade kunnat fungera om inte allt det andra i universum också fanns.
Kort sagt: jag vet inte vad jag tror. Men jag är ändå rätt öppen för olika förklaringar.
"Every point of view is a view from a point."
#1 Jag läste in den invändningen när jag postade den här tråden, visste att någon skulle vara av den uppfattningen och givetvis, jag förstår den.
Men är det inte svårt att bedömma när människans vittnesmål är sanning eller inte? Jag menar, hur behåller man en solid tro om den ursprungligen bygger på en annans människas vittnesmål (att en gud finns), vilket är en tro på något icke påtagligt, men samtidigt ser andra oerhörda saker i bibeln som metaforer. Var går gränsen liksom? Om man ska rationallisera vad som står i bibeln och förerna det med vetenskapen hur kan man då samtidigt behålla denna tro på något bortom det rationella?
(Bör nog flyttas till annan tråd om det finns ett intresse att diskutera)
#2 Jätte intressant! Vad roligt att du dela med dig. Jag tycker det är spännande att tänka sig vad gudarna kan ha hittat på, på annan ort. För mig är det endast saga och fantasi och skriver faktiskt en liten fantasy som behandlar detta. Det är jätte kul att fantisera ihop ett konkret svar på de stora frågorna och göra det levande i en berättelse. Nu förstår ju jag att det är något helt annat för en troende och jag vill såklart inte bagatellisera eller skämta bort det givetvis.
#3 Det är svårt att förena det som står i Bibeln med vetenskapen. Vissa historiska händelser kan man knyta till vetenskap medan andra inte.
Jag tycker inte att en männsikas vittnesmål kan vara sanning annat än för just den människan.
Det är snarare upplevelser vi pratar om och de är oftast personliga.
Jag har inga problem med att förena min tror med vetenskapen på det personliga planet men vet också att jag famlar i blindo så det är ingen idé att diskutera för jag har inga argument mer än min egen känsla.
Jag grubblar inte så djupt heller.
/Maria
#4 Det tycker jag låter vettigt. Har själv inget intresse att hitta en objektiv sanning, det viktiga är att vi får drömma och finna vår egen väg här i livet.
Har egentligen inte heller några vidare argument och inget intresse att argumentera. Därför ger jag mig sällan in i rationella diskussioner på den här sidan. Tycker det är intressant att ta del av hur andra tänker och spåna lite.
Jag tycker också det är spännande att se/höra hur andra tänker och funderar.
/Maria
Det är kanske så här att i värkligheten lever vi i Matrix, eller så är vi mindre än atomer och lever på en annan människa, och människan vi lever på är en annan atom och lever på en ännu större människa eller sak ? Haha det är bara vad jag tror.
Ja…Jag hoppas också på att det finnas andra jordar som vi kan leva på och att man är odödlig där.
eller så är vi mindre än atomer och lever på en annan människa, och människan vi lever på är en annan atom och lever på en ännu större människa eller sak ? Haha det är bara vad jag tror.
Det är ungefär så jag tror med nuförtiden, om virus kunde resonera, skulle de då förstå att de levde på organismer oerhört större och komplexare än dem? De skulle aldrig få en så översiktlig bild av tillvaron att de skulle kunna hitta det svaret. Jag tror detsamma om oss. Vi kommer aldrig att kunna blicka ut över alltet och förstå det.
Matrix hypotesen vet jag inte hehe. Vet inte hur allvarlig du var där 

#3:
Spännande med en fantasy-story. Ämnet har ju fascinerat människor i alla tider och även om folk (som jag) anammat en viss världssyn så inser jag att vi aldrig kan veta exakt vad alla pusselbitar betyder.
"Every point of view is a view from a point."
#3 Jaa det är spännande och kul att ägna sig åt. Jag är av den uppfattningen också, skulle våra små sinnen någonsin kunna förstå oss på detta oerhört komplexa universum?

Jag är inte troende, men gillar min egen teori om att allting är uppbyggt som en fraktal.
Qui dormit, non peccat
#11 Vad är en fraktal? :)
Allting? Även tejp och äggula?
#13 Allting utom tejp, äggula, fotbollsstadium och kaffesump.

#12 En fraktal är ett matematiskt begrepp, egentligen inte det lättaste att förklara.. Men det bygger i stort sett på att allting upprepar sig själv olika dimensioner och vinklar. Sedan finns det olika sorters fraktaler men här tycker jag de förklarar Kochs kurva rättså enkelt- http://www2.math.su.se/matematik/exempel/dynamik/fraktaler.html
Har aldrig varit så bra på att förklara med egna ord 
#13 Haha
Qui dormit, non peccat