Halloween
Snart är det halloween, vilket jag ser fram emot. Jag tycker det är en lagom, odramatisk "högtid" med roliga teman. Men framförallt så förknippar jag den med höst och övergång till vintern vilket är lite speciellt för min del.
Hur ser ni på Halloween och brukar ni parta till det kring den 30/10?
Vissa tänder ljus på gravar kring alla helgona helgen. Det brukar mina släktingar och ibland jag själv ägna mig åt. Vet inte hur pass utbrett detta är men jag tycker det är något visst med det.
Jag är generellt lite avigt ställd till importerade amerikanska högtider, allhelgona tycker jag däremot bättre om och brukar tända ett ljus för mina hinsides släktingar.

Enda anledningen när jag firar "halloween" är att det är gratis inträde på krogen om man är utklädd, och det är kul att skrämma småungar på vägen dit. Ingen högtid direkt alltså.
Qui dormit, non peccat

Gillar inte Halloween, dels tycker jag inte om importerade amerikanska högtider dels finns det folk som utgår ifrån att alla är med på det och kör "Trick or Treat" mot alla och envar, oavsett. Är inte själv drabbad men man har ju sett exempel
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Äh vad tråkiga ni är
Jo jag kan hålla med om att tanken på att det är en modegrej från USA avskräcker en smula. Men för mig har det kanske lite djupare innebörd än att klä ut sig och göra trick or treat vilket verkar vara mode-biten av det.
Jag vet inte med trick or treat däremot, jag har aldrig hört om några vars barn brukar göra det på Halloween. Jag och en vän gjorde det i ganska hög ålder, vad kan vi ha vart 13 kanske? På skämt förstås. Dock ägnade vi oss bara åt trick-delen och vi knackade aldrig dörr 

Ja man är säkert tråkig när man får dörren nersmetad av ungdomar som inte fått nån "treat" eftersom villa ägaren inte var intresserad av nåt halloween och därför inte öppnat
#5 Haha antagligen. Självklart är det en löjlig sak att ägna sig åt, måste trick and treat följa med i paketet?

Trick or Treat är ju själklart en del av paketet att sedan en del personer har klippt upp paketet och bara anammat delar av det är ju en annan femma
jag ser det som ett ypperligt tillfälle att spöka ut sig med polarna och som #2 säger är det gratis inträde på krogen. som sagt ingen "högtid" snarare en årligt återkommande maskerad med skräcktema.

Jag har inget emot att folk firar Halloween så länge dom respekterar att alla inte är med
Jag gillar heller inte Hallowen.
Däremot har det hänt att jag vid allahegonahelgen tänt ljus på gravarna till anhöriga. Inte varje år men om tid finnes.
/Maria
#9 Där håller jag med dig. Det ska såklart inte vara en ursäkt för att hänga över tröskeln hos folk.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Halloween är ingen import från USA den kommer från Irland och delvis Skottland och betyder Holy evening och är just Allhelgonadan.
Personligen så firar jag inte Halloween men har godis hemma för de som gör det. Däremot så går jag på kyrkogården och lägger ned kransar och tänder ljus och tänker på de människor som en gång fanns.

#12: Halloween är en import från USA, den härstammar från Irland men där firas den på ett annat sätt, den variant vi importerat är den variant som uppstått i USA
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
# 13 Och den som finns i England var kommer den ifrån då?
När jag var liten och bodde i Kanada så firade vi Halloween och när vi flyttade till Sverige igen så följde det med. Gillade att klä ut mig och trick or treata. Så har jag väl firat det tills jag var typ 12. Sen så har det liksom inte blivit att man har firat det. Kanske för att det inte är nån stor högtid i Sverige som i Kanada och liknande länder. Vilket är lite synd. Tycker det är mysigt att skära pumor och rosta pumpafrön och äta. Göra nån god bål och dekorera hemmet lite.
Tycker absolut att trick or treat tillhör halloween. Att man klär ut sig läskigt och går och knackar dörr. Mer roligt än att gå påskkärring.
Men det var väl roligast när man var mindre.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
grejen är att i stort sett alla människor gillar traditioner, tror att de yngre och framtida generationerna succesivt kommer att fira halloween mer som i usa, globalisering o allt det där.. men ljuständning kommer nog alltid finnas kvar ändå
#15 Det låter fantastiskt. Har också flitigt firat halloween sedan jag var liten kille.
Det är nåt visst med det 
#16 Jaaa jag vet inte, är det så? Tycker man ska akta sig för att dra sådana slutsatser. Jag har hatat traditioner i alla år, just för att det är så okreativt och begränsande. I grunden firas det för att det är något som förväntas. Har du någonsin hört om någon som ställt in julen för att de inte kände för det i år?
Idag uppskattar jag traditioner men det är i takt med att jag börjat trivas med dem. Då känns det inte påtvingat och något man måste vare sig man känner för det eller inte.
#14 Halloween härstammar från keltiska högtiden Samhain, som först blev blandad med kristendomen och sedan fick sin nuvarande form när irländska immigranter tog med sig seden till USA. Så både du och #13 har rätt. Pumpalyktan t.ex., som vi känner den, var ursprungligen en lykta gjord på urgröpt rova.
Jag tycker det är stor skillnad på Halloween och Allahelgona, där Halloween snarare är något man gör för skojs skull, mer en ursäkt till fest (och få klä ut sig, vilket jag älskar) till skillnad från Allahelgona som är tid att minnas de döda. Själv tänder jag inte ljus vid gravar, men min familj gör det.
Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!
Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! 
#18 Intressant! Hade ingen aning om högtidens ursprung.
#19 Kul du tycker det.
Jag skrev en artikel om Halloween för mina sajter och just detta har jag kommit ihåg sen dess.
Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!
Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! 
#29 Ahaa! Så pass. Historia är fantastiskt kul.
Det är väldigt kul