Ateism iFokus

Ateism

Etikett: ateistiska-tänkare
Läst 1133 ggr
[Morfalum]
0

Some evidence of a new satanic age

Jag tänker gå utanför akademisk standard (jag är urless på den) och kanske även den konventionella och berätta om en passage i "The Satanic Bible" av Anton Szandor LaVey utan att hänvisa och vara korrekt. Tänkte göra det klart innnan någon börjar klaga och bli ledsen. Glad

LaVey menar att västerlandet i första hand långsamt går in i en tid där synd snarare är regel än undantag. Han tar katolska läror som språngbräda, berättar om dödssynder och hur falska men framförallt omoderna de är. Han fortsätter sedan med att tala om översiktliga förändringar från äldre tider då religion var något konventionellt och tolkningsföreträdaren av vad som är rätt och vad som är fel. Han pekar exempelvis på hur många kristna syndar hejvilt  men trotts detta envist vill kalla sig kristna. Att vi inte längre ser sex som något fult, att vi inte tycker det är fel att vara stolt över sig själv eller att vara avundsjuk. Dessa beteenden var ju som ni kanske vet oönskvärda i det katolska Europa.

Den religiöst upplyste katolske europeen (oj, många adjektiv här) hade sannolikt skakat på huvet om han såg oss idag. Kanske hade han kallat vår tid en tid av hädelse, en diabolisk tid, en satansk tid.

Går vi mot en satanisk ålder enligt traditionella definitioner?

Tankar om detta?

[Joanna76]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Med kristendommens mått mätt ja, jag föredrar nog att se det som att människan börjar inse vart den sanna ondskan ligger. Vad är det tex för fel på att vara stolt över sig själv?

Kanske dags att skriva mer realistiska dödssynder, kyrkan? Hmmm?

Appropå skenhelighet, en fd arbetskamrat berättade att hon var på besök hos en kristen familj i usa (tror jag, eller canada, strunt samma) som ansåg att "dricka" innebar att imundiga ren sprit. Så om dom blandade ut spriten med något (tex som drink eller grogg) så dracks det inte. Ha ha ha ha, mycket ska man höra. Alkoholen försvinner inte bara för att man blandar ut den med något.

hus-musen
0

Ska man lusläsa bibeln, så har nog jorden gått under nu, och helvetet finns på jorden. Alla syndar, vilket ioförsig är mer eller mindre omöjligt att låta bli då det mesta är en synd enligt bibeln. Beroende på upplaga förståss.

#1 Haha jasså, man får göra groggar ;) Har funderat på det där, Jesus slörpa ju vin stup i kvarten. Antar att det inte var alkoholfritt vin, hur kan man då inte få dricka?

Qui dormit, non peccat

[MargaretaA]
0

Går vi mot en satanisk ålder enligt traditionella definitioner?

Jag det finns utan tvivel många religiösa fundamentalister som tycker det. Men jag skulle inte kalla utvecklingen "Satanisk"… men så är jag ju inte religiös fundamentalist heller…