Lex Talionis, en bra princip?
Hämndens lag (deliberativt översatt). I framförallt abrahamitiska heliga skrifter finner vi påbudet om Lex Talionis, mer känt som "ett öga för öga, en tand för en tand". Det är en princip som, även idag, återfinns i vissa länders rättsystem. Lex Talionis innebär något form av system där straffet är i nivå med brottet, i kontrast till dagens svenska system där rehabilitering utgör en stor del av behandlingen av kriminella. Straffet är i fokus och ska vara "snabb rättvisa".
Är detta något för Sverige 2011?
Det är kul att tänka sig hur det skulle se ut. Vad skulle egentligen hända med brottsstatistiken om moderaterna införde Lex Talionis?
Det finns mycket att säga om vårt rättssystem men att vi inte idkar Hämndens lag ser jag som ett utvecklande av samhället.
Att vi inte har dödsstraff är också en självklarhet i ett modernt samhälle.
/Maria

Egentligen så gillar jag tanken, öga för öga, tand för tand. Lika för alla och det ska kännas att göra något dumt. Straffen i sverige är så genomuselt fjantiga att de knappt kan kallas för straff. Jag har inte särskilt mycket empati med en del sorts människor helt enkelt de har gjort slut på sitt människovärde.
Samtidigt så i de länder med den sortens rättvisa så är det sällan rättvisa straff som döms, utan snarare rättt barbariska. Typ han slängde syra på henne, nu får hon droppa syra i hans ansikte. Jag förstår tanken, men hade det inte varit bättre att bara göra sig av med honom?
Småsaker som om du stjäl en brödbit hugger vi handen av dig känns dock lite väl barbariskt anser jag.
Brottsligheten förefaller inte vara lägre i länder med dödstraff eller den sortens straff heller.
Qui dormit, non peccat
#2 Jag har inte särskilt mycket empati med en del sorts människor helt enkelt de har gjort slut på sitt människovärde.
Jag håller med dig och det har jag sagt tidigare här på forumet.
Samtidigt så i de länder med den sortens rättvisa så är det sällan rättvisa straff som döms, utan snarare rättt barbariska. Typ han slängde syra på henne, nu får hon droppa syra i hans ansikte. Jag förstår tanken, men hade det inte varit bättre att bara göra sig av med honom?
Småsaker som om du stjäl en brödbit hugger vi handen av dig känns dock lite väl barbariskt anser jag.
Precis och det är ju det som är problemet. Lex talionis borde tillämpas så att straffet är i enlighet med brottet.
Sedan tycker jag att man borde ha en mer dynamisk syn på brott, samhället får de brott det förtjänar ofta (sen finns fall av defekta individer) det kan finnas en bakrund. Exempelvis så är det inte undra på att stora delar av en ekonomiskt förtryckt klass i samhället står för många stöldbrott. Det är lätt att säga att manborde ha en mer dynamisk och inte så absolut syn på brott men jag tycker ändå att man inte alltid kan skuldbelägga individen.
Vi kan inte kräva underverk från någon som behandlas som skit helt enkelt. I den respekten så är jag väldigt kluven, jag är ingen förespåkare för principen fullt ut. Men personer som har alla förutsättningar att tillföra samhället och inte gör rätt för sig, där ska skipas rättvisa. Hur ska vi annars ta itu med dessa svaga individer?
#3 Menar du att en taskig barndom är förmildrande omständigheter?
Jag kan förstå att det kan generera till både missbruk, kriminalitet och annat men alla måste väl ändå vara lika inför lagen…annars vet jag inte hur man skulle kunna driva ett rättssystem?
/Maria
#4 Nej för då talar vi om något helt annat. Hur en individ är formad. En dålig potential ska inte belönas och strykas medhårs. Det är när en god potential kastas bort av usla förhålladen. Det kan finnas genier bland arbetarklassen, skillnaden är att vissa har det lättare att ta sig uppåt och det är där det blir tokigt menar jag.