Ateism iFokus

Ateism

Etikett: ateismen-och-samhället
Läst 2350 ggr
[Morfalum]
0

Sverige, en kristen nation

Är Sverige en "kristen nation"? Sverige sägs ju vara ett av världens mest sekulariserade länder?

Vad är din uppfattning? Ser du kyrkor i varje gatuhörn och präglar den kristna läran fortfarande vårt samhälle eller är detta en felaktig bild?

Kött på benen om där kött inte finns -> Okej artikell på ämnet, skribenten Carling menar att Sverige inte är så sekulariserat som vi tror.

Maria
0

Kyrkor i varje gathörn finns juFlört

Jag upplever Sverige som väldigt sekulariserat. Men jag bor ju i en storstad (Göteborg) vilket kanske bidrar.

/Maria

[Boxman]
0

Vi skrivs fortfarande in som medlemmar i en kristen kyrka oavsett om vi vill eller inte -- men visst är vi väl också hiskligt sekulariserade?

Svenska kyrkan publicerde bland annat en undersökning som visade att på ett synnerligen svagt intresse för kristen tro -- och enligt andra undersökningar är det ju bara en liten minoritet som överhuvudtaget tror på en personlig gud.

Så jag skulle nog svara nej. Det blir ganska missvisande att tala om sverige som en kristen nation när det är så få som tror på en personlig gud eller ens visar intresse för kristen tro.

hus-musen
0

Kristet i jämfört med vadå?
Känner betydligt fler som har andra trosuppfattningar eller inte sånna som inte tror på något alls jämfört med kristna människor. Sen beror det väl på hur man menar med kristna influenser, du skall icke stjäla eller mörda tycker jag iaf låter som rätt bra ideer oavsett om det kommer från en religion eller inte.Glad

Qui dormit, non peccat

Denna kommentar har tagits bort.
hus-musen
0

#2 Nej vi blir inte inskrivna  längre om vi inte personligen ber om det. De slutade att skriva in nyfödda redan när jag var liten, tror det var 1996 de slutade med det. Om du döper ditt barn blir det däremot inskrivet i svenska kyrkan.

Qui dormit, non peccat

[Boxman]
0

Så är det, naturligtvis. Det är jag som lever kvar i det förflutna.

starhawk
0

På min tid skrevs man in i kyrkan, sen blev jag döpt också (och då kom visst min första protest Glad) sen fick jag vänta till 18 innan jag kunda avskaffa eländet och få en slant extra i lönekuvertet, tja den slanten kom inte i lönekuvertet utan i skatteåterbäringen men i alla fall

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[Morfalum]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#7 Vet du vad procentsatsen ligger på? Hur mycket skatt som går till kyrkan om man nu stödjer den och blev det mycket årsvis?

Jag är väldigt nyfiken här, jag har ingen koll och jag tror att jag ironiskt nog faktiskt stödjer kyrkan. Dock gick jag ur så snart jag kunde då kanske det regleras automatiskt? Hmmm

starhawk
0

Har inte kollat det där med procentsatsen, men jag fick som regel en tusenlapp mer tillbaka per år på skatten än mina kompisar som var med fick

[Boxman]
0

"Vet du vad procentsatsen ligger på? Hur mycket skatt som går till kyrkan om man nu stödjer den och blev det mycket årsvis?"

Det beror tydlig på hur mycket man tjänar och vilken församling man är medlem i -- men genomsnittet ska ligga på 1,9% av inkomsten, enligt denna artikel. Man kan alltså spara tusenlappar genom att gå ur svenska kyrkan.

[TristanChi]
0

Definiera "Kristen nation". Sen kan vi undersöka om Sverige är en sådan.

Maria
0

Procentsatsen varierar mellan kommuner/församlingar men jag kan tänka mig att snittet ligger på 1,5 %. (En gissning)

/Maria

[Boxman]
0

"Ser du kyrkor i varje gatuhörn och präglar den kristna läran fortfarande vårt samhälle eller är detta en felaktig bild?"

Också en intressant fråga för den som är intresserad av att problematisera ämnet något:

Vilken är "den kristna läran" och vad innehåller den? Är det att följa Jesu undervisning till punkt och pricka? Att ta avstånd från sin familj och sina föräldrar, att skänka bort alla pengar man ägar, och strunta i morgondagen?

Finns det någon som följer Jesu eller Paulus undervisning eller plockar man bara små godbitar här och där även inom krykan?

[Morfalum]
0

#11 Nej jag är inte intresserad av att undersöka om Sverige är det, det gör vi inte tycker jag. Det intressanta är hur vi upplever det. För mig är det ointressant att hitta något snabbt svar. Jag tycker som vanligt att det är roligt att spåna lite.

Vad är en kristen nation för dig TristanChi? Definiera hur du tolkar det så kan vi gå med den definitionen.

[TristanChi]
0

Vet inte. Möjligen:

1. Ett land som har kristendom påbjudet i sin grundlag.
    eller
  2. Ett land med mestadels kristen befolkning.

Sveriges statsschef måste vara kristen, och majoriteten är väl medlemmar i SK, så vi är väl ett kristet land med båda definitionerna?

[Morfalum]
0

Sveriges statsschef måste vara kristen

Hur menar du? Glad

starhawk
0

#16: Det står visst inskrivet att kungen skall vara kristen i det här fallet alltså medlem i statskyrkan

Maria
0

Med tanke på alla kungliga tillställningar som sker i kyrkan så kanske det inte är så konstigtFlört

/Maria

starhawk
0

Dom är visst rätt kyrkliga av sig också, finns ett kapell i slottet som visst är flitigt använt.

Maria
0

#19 Oj, det visste jag inte.

/Maria

[Morfalum]
0

#17 Just det, statschef, inte minister. Då är jag med!

Det känns omodernt och intetsägande. Men det tycker jag man kan säga om allt gällande hovet.

#18 Ne precis Flört

olaka
0

Ytterligare ett skäl att fly landet när Vickan ploppar ut sin unge! Jag ska på Museumturné i London, hoppas hon har smaken att föda i tid! Nån som har exakt datum än?

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

hus-musen
0

Januari tyckte jag det stod på fb. Kolla aftonbladet så står det nog där.

Qui dormit, non peccat

olaka
0

Läsa Aftonbladet? Då måste jag ju utsätta mig för all jäkla skit ju!
Jag har ju varken tid eller råd att vara borta hela våren!

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

hus-musen
0

Haha, jo men vill man veta någon totalt ointressant och tråkigt så är aftonbladet rätt väg att gåFlört

Qui dormit, non peccat

olaka
1

I mars enligt Aftonbladet Klick(jag känner mig såååå smutsig)
På Expressen fanns det bara ett filmklipp där Victoria "sken som en sol" på röda mattan till nåt jävla event! (Aceton i ögonen, snälla!!!)

DN säger också mars, jag har inte råd med en månads frånvaro heller…

hus-musen
0

Ah där ser man.. Påminn mig om att hålla mig lååååångt borta från sthlm i mars, med lite otur blir det världens liv då.

Qui dormit, non peccat

JAUS
0

Monarki eller republik, pest eller kolera. Fördelen med monarki är att kungen är i praktiken maktlös. Någon president vill jag inte ha, utan snarare mer direktdemokrati.

Många tror på "någonting" (en kraft, energi eller annat flum). Sverige är ändå det mest sekulära landet i världen. Jämför t ex med grannlandet Finland som är betydligt mer kristet.

starhawk
0

#28: Tja vi är väl tillräckligt många som har tillgång till dator för att kunna genomföra folkomröstningar per internet

JAUS
0

#29 Jo, men systemet måste vara mycket säkert. Hårdvarulås typ Yubikey är minimikrav.