Boktips
Jag sprang in på Pocket Shop innan jobbet här om dagen och gjorde mig ett riktigt fynd faktiskt.
"Illusionen om gud" av Richard Dawkins som enligt omslaget påstås vara världens mest kände ateist, jag har aldrig hört talas om snubben men så kan det säkert vara, han är tydligen känd för att ha gjort TV-produktioner på ämnena ateism och religion.
I boken "Illusionen om gud" monterar Dawkins ner religionen (främst teismen) och analyserar den i relation till historien. Boken täcker ett stort spektra och Dawkins lyckas verkligen ge läsaren en helhetsbild av teismens och religionens alla sidor. Målet är att lyfta fram ateismen, uppmuntra alla som är ateister men inte vågar erkänna det att komma ut ur garderoben. Boken gör en hård och obarmhärtig analys av religion och budskapet är att religion borde kunna ifrågasättas på samma premisser som allt annat, utan den oändligt tjocka "mur av respekt" som krävs för att skydda den religiösa tron.
Vad som tilltalar mig med författaren och boken hans espri (Woxikons svenska översättning av engelskans "Wit", aldrig sett detta ord brukas?) realism och hans kunskap i ämnet. Det är mycket rolig och intressant läsning och jag kan verkligen rekommendera den till alla, även teister.
"Boken gör en hård och obarmhärtig analys av religion och budskapet är att religion borde kunna ifrågasättas på samma premisser som allt annat, utan den oändligt tjocka "mur av respekt" som krävs för att skydda den religiösa tron."
Det är verkligen en fantastisk bok och det här budskapet som du talar är verkligen otroligt viktigt. För varför skulle religion inte få kritiseras på samma sätt som alla annat?
Varför måste man trippa på tå och hysa respekt för en massa underliga uppfattningar bara för att de kallas religiösa? Jag tror vi är väldigt många som är väldigt trötta på det.
Dawkins har även (som du nämnde) medverkat i en väldigt intressant dokumentär om religion som heter The Root of all evil och finns att se på youtube.
#1 Jag håller med dig! Har du läst boken?
Jag måste se dokumentären, kanske blir att göra det ikväll. Tack för länken!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Dom som gillar Dawkins kan passa på att läsa Christopher Hitchens bok "God is not great" eller på svenska "Du store gud". Den tar upp moralaspekten mer än dawkins men är inte lika fokuserad på evolutionsbiologi!
Demon Haunted World av Carl Sagan är nog det bästa jag har läst i ämnet ateism/skeptisism, bland det bästa jag överhuvud taget läst faktiskt. I bokhyllan väntar semesterlitteraturen: The Conquest of Happiness - Bertrand Russel Against Religion: The Athist Writings of H.P Lovecraft samt Tro och Vetande - Ingemar Hedenius Hoppas jag får tid till böckerna och kan berätta om dem, renoveringar och trädgårdspyssel till trots…
Medarbetare på Skepticism.
Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.
#3, #4 Schyssta tips, ska uppriktigt kika vad detta är för några böcker.
Ja det vore ju trevligt Olaka.
Absolut, den är väldigt bra! Är du (eller någon annan) sedan intresserad av att läsa ytterligare religionskritik så kan jag rekomendera andra författare som Sam Harris, Chris Hitchens och Daniel C. Dennett.
Alla fyra brukar vanligtvis skriva ganska läsvärda böcker.

Japp det är en klassiker inom ämnet. Tyvärr är det väl så att de flesta som läser boken redan är ateister…de som borde läsa boken är ju de som är religiösa…
Missa inte heller alla de dokumentärer som Dawkins gjort. En del är lysande!
Oskar