Jätte kul att du frågar.
Ateism och ateister är inte en religion eller en religiös grupp i sig. Det är bara när ateister utövar någon form av religion som de blir religiösa (det finns ateistisk religion).
Religion är en grupp människor som tror på gudar eller andra övernaturligheter och gör de tillsammans.
Ateism betyder att man är gudlös, man har ingen gud. Men alla ateister träffas inte och gör saker tillsammans som en religiös sammanslutning, det som gör dem till ateister är att de inte tror på gudar.
Zen-buddism kanske kan kallas en ateistisk religion, även om det låter fel i mina öron. Ateism begreppet kan endast fungera i relation till religioner där man tror på en eller flera guddar. Annars blir det menningslöst. Hur skulle man kunna vara ateist i ett samhälle där ingen tror på en Gud?
det vore som att vara för LCHF, i ett samhälle där man redan bara åt lagom lite näringsrika lågglykemiska kolhydrater och inte var rädda för att äta nyttigt fet.
Ateism är alltså en negativ defintion. Man tror INTE på gud. Den säger ingenting alls om vad man tror på.
De flesta skulle nog beskriva ateismen som just en frånvaro av religiös gudstro. Troende människor gör påståenden om en massa gudar som man helt enkelt inte finner särskilt övertygande.
Det är egentligen det enda det handlar om.
Om ateism därmed skulle vara en religion så skulle också frånvaron av tron på spöken kunna beskrivas som en religion -- och så kan vi naturligtvis inte ha det.
#1 Jag förstår inte… själva grejen med ateism är väl att man inte tror på några gudar? Hur kan man då vara både religiös och ateist? Kan du ge ett exempel på hur detta funkar?
Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!
Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! 
#4 Jag förstår att det är förvirrande. Det tyckte jag också till en början.
Religiositet eller religion är en tro som grundar sig på övernaturliga fenomen, det kan vara allt från gudar till skogstomtar (allt som går under kategorin övernaturligt, det som är bortom det erkända fysiska, över det naturliga").
Men för att kallas religion behöver det inte finnas en tro på en högre makt. Det betyder att all religion inte är teistisk, vissa grenar av buddhism är inte teistiska (vad jag förstått), laveyansk satanism är inte teistisk men de är fortfarande religioner för det finns en tro på övernaturlighet, därmed religion.
En ateist är någon som inte tror på att det finns en högre makt men det hindrar inte denna från att träffas i tomtekyrkan och ha tomteritualer, så länge man inte ser tomtarna som en högre makt.
Däremot är ju de flesta religioner teistiska, det finns en tro på en högre makt och därför förknippar man gärna religion med tron på en högre makt.
#5 Okej, då förstår jag.
Jag trodde en ateist var någon som förnekade all övernaturlighet.
Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!
Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! 
Finns väl olika nivåer ungefär som finns olika nivåer av vegetarianer. Som sen kan kategoriseras i hur många underkategorier som helst =)
/Fridaybrew