Ateism iFokus

Ateism

Etikettlivsstil
Läst 1005 ggr
[Morfalum]
0

Synd och Rättfärdighet

Med en universell världsbild där man gör en tydlig distinktion mellan vad som är rätt och vad som är fel. Jag talar om filosofier och i synnerhet religioner där det finns tydliga, universella rätt och fel. Hur ser man då på de som "syndar" och gör fel. De som inte erkänner detta? Det är givetvis en personlig fråga och man kan inte ge ett svar som talar för alla men vad är era erfarenheter kring detta?

haineswestheim
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag tror dom ser ner på oss, att vi syndar och så.. varför ska man ljuga och säga nåt annat?

[Morfalum]
0

#1 Okej, men ser inte "vi" ner på "dem" isåfall? Jag tycker du ser ner lite på de om du säger bara sådär att de ljuger Flört 

Alla har olika verkligheter och borde få ha det, det missunnar jag dem inte för en sekund. Och vem vet, de kanske inte alls ljuger? Det kanske är vi som ljuger, hur kan vi vara säkra?

Maria
0

Jag som troende ser absolut inte ner på ateister.

Snarare tvärtom faktiskt så är jag ganska imponerad och förvånad av att man  leva ett liv utan att tro. Jag tycker det är jätteintressant.

Vad är förresten synd? Vad är det som säger att en troende skulle vara "bättre"?

/Maria

haineswestheim
0

Vi ljuger inte för att vi har mer bevis att det inte finns spöken och gud och sånt tror du man har hittat bevis på spöken och gud och så i atomerna eller? det finns inget i fysik och så som säger att det finns sånt. jag säger bara vad jag tycker får jag inte det eller?

men bara för att du inte ser mer på dem betyder det ju inte att alla inte gör det. alla är ju individer eller hur.

[Morfalum]
0

#4 Hänvisar till PM

Maria
0

#4 Har du läst mina inlägg så har du säkert uppfattat att jag aldrig någonstans skriver att det finns bevis. Snarare tvärtom.

Nu har jag i alla fall bevis för att du inte läser ordentligtSkrattande

/Maria

haineswestheim
0

6 Ne men man måste ju ha bevis på saker hur ska man annars vetta vad som är rätt eller hur. ne ja kanske inte pallar läsa alla långa inlägg..

Crest
0

#7 Vad har du för bevis på att det inte finns någon gud/ande eller vad du vill kalla det?

[Boxman]
0

Jag menar att det är en ganska orimlig fråga att ställa. Hur ska någon kunna bevisa att några gudar inte finns? Det är ju en kunskapsteoretisk omöjlighet.

Crest
0

#9 Jo, jag menar det… Lika lite som om "vi" inte kan bevisa att detfinns en gud, kan "ni" bevisa att det inte gör det Tungan ute Det hanslar bara om vad man tror på Flört

Crest
0

#7 skrev ju att "man måste ju ha bevis på saker hur ska man annars vetta vad som är rätt". Frågade då honom/henne vad h*n har för bevis för att det inte finna någon gud, eftersom h*n verkar veta att det inte gör det då hon i andra inlägg anklagar troende för att ljuga…

[Boxman]
0

Men att bevisa existens är ju fullt möjligt. Och om någon gud faktiskt existerade vore det naturligtvis fullt möjligt för honom att påvisa sin existens inom ett par sekunder.

Störs man aldrig av detta som troende? Det faktum att den gud man tror på skulle kunna bevisa sin existens inom ett par sekunder, men väljer att aldrig göra det?

Trots allt lidande och alla religiösa konflikter som finns i världen.