Ateism iFokus

Ateism

Etikettreligion
Läst 3181 ggr
chik
2011-05-23 08:50
0

'Döden!!

Har lite Tankar o detta med Döden begravning….

Du är Ateist!!!En nära dör. Går du till Begravningen?

Hur skall din egen begravning gå till??

*__________________________________________________________________*

Jag tror ju på det som inte finns. O det känns som man inte har så mycket o välja på. Det finns ju lite krav från omgivningen, hur ett avslut skall gå till väga…

För min del vill jag Inte ha något.Död""Färdigt. Men det kan bli svårt o genomföra..För det fodras ett avslut i Kapell eller dylikt. o för min del känns det inte bra…

Känns inte bra o ha en ceremoni över något som inte finns eller är på plats……

har varit på många avslut o jag har en stor ångest..""Men Jag tycker det är väldigt vackert…

ja bara lite tokiga tankar från mig..

Såg att jag kanske har lagt det fel..-Flytta rätt.

Lena.P är jag i verkliga livet.

[mia-38]
2011-05-23 09:59
0

Jag är ateist.
Min pappa somnade in för två veckor sedan och bara för att jag är ateist så struntar jag ju inte i begravningen.
Även om jag tror att det INTE finns en gud så tror jag på själens fortsatta liv efter detta.

Min egna begravning har jag funderat på mycket nu. Jag vill kremeras och vara i asklunden.

[Morfalum]
2011-05-23 11:26
0

Jag är den som brukar ta ställning mot saker jag inte gillar och bojkotta helt enkelt. Men i fallet med begravningar känns det lite känsligt och helt galet att bara inte gå dit :) Om personen i fråga valt att bli begravd på det viset så går jag nog dit för dennes skull.

Jag vet att jag inte kommer vilja ja en gravsten, jag vill donera mig till vetenskapen i första hand men annars är kremering ett alternativ.

Det måste ju finnas icke religiösa begravningar, aldrig hört om någon, men det måste det ju finnas, att ta farväl av en närstående kan ju inte enbart vara en religiös angelägenhet. Någon som hört om en sådan?  Glad

[TristanChi]
2011-05-23 12:42
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Visst finns det sekulära begravningar. Jag har bevistat en. Man spelade Wilmer X istället för psalmer.

Begravningsceremonin är till för de efterlevande och kan därför försvaras även av ateister.

[MargaretaA]
2011-05-23 13:24
0

Jag ser begravningen i första hand som ett sätt för närstående att ta avsked. och visst kan man göra det utanför kyrkan. både mina morföräldrar och föräldrar fick en borgerlig begravning. Eller egentligen heter det minnesstund. Den verkliga begravningen kom flera veckor senare när askan jordades i urnan. Men eftersom det var i en minneslund fick vi närstående inte delta då.

Man får bestämma helt själv hur man vill ha en minnesstund. Det kan vara i hyrd lokal eller hemma. Ute på tomten eller i naturen. Vi använde en lokal som kallas Kapell i anslutning till begravningsplatsen, men det fanns absolut inget religöst där.

Maria
2011-05-23 13:53
0

Jag har varit på flera "borgerliga" begravningar.

/Maria

Skogshumblan
2011-05-23 14:16
0

Av respekt för dem som avlidit & deras anhöriga eller de som av annan orsak bjuder in till kyrkliga eller andra religiösa riter går jag. Tycker uppriktigt det är omoget och barnsligt att vägra vara med även om man inte själv tror. Har själv varit med om att nära släkt inte kom på våra barns välsignelse i frikyrkan men vår vigselakt i statskyrkan var de med på även om de själva inte tror. Det var för mig dubbelmoral och samtidigt som jag uppskattar att de var ärliga mot sig själva och oss så tycker jag det var det barnsligt. Ena kyrkans tro är ok men inte andra? Min egen begravning skulle jag gärna se firas som en borglig akt ute i naturen där fokus ligger på att minnas det goda i livet och glädjen i att jag gått ur detta livs elände till något annat där vi möts igen. Vill Kremeras och att askan ska spridas i skogsområde.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

[walkinbeauti]
2011-05-24 02:54
0

Gick ur Svenska kyrkan för några år sedan,kallar mig inte ateist men kan inte stå för kyrkans sätt att tro eller förätta en begravning.Går inte på begravningar och själv har jag skrivit i vita arkivet om en Shamansk ceremoni och kremering där askan ska spridas i Navajo den plats på jorden som ligger mig varmast om hjärtat.

Ceremonin ska vara glädjefylld inte under stor sorg och vemod och det är bäst för dom anhöriga att dom har roligt under den ceremonin annars ska jag spöka riktigt ordentligt för domFlörtSkrattande

Som icke medlem av Svenska kyrkan får man inte ha bergravningen i kyrkan däremot gravplats men någon sån vill jag inte heller ha jag vill gå tillbaka till jorden som aska och spridas med vinden.

Tycker det är bra i nutid att många val finns och att vi kan påverka mycket i hur vi vill ha det efter vår fysiska död,förr fanns bara ett alternativ och det var grävas ner i jorden.

chik
2011-05-24 08:35
0

Tackar för era fina svar.

Här har vi samma tanke…

Har varit på många borgliga begravnings.

Där av min son där det spelades Ultematula o lite annat o en representant för begravningsbyrån som hade anammat att vi trodde på ett liv efter detta.Men vi var ju i ett kapell som är på en Kristen plats…

Så jag kan nog säga att jag är lite av varje. beror på situationen som är.

O det är vi nog alla…

Lena.

Lena.P är jag i verkliga livet.

[Morfalum]
2011-05-24 08:52
0

#7 Vilken häftig begravning om man får uttrycka det så. Glad Jasså, på den vägen? Man får inte en begravning i Svenska kyrkan om man inte är medlem. Hade jag ingen aning om.

Det är väl en billig och nyttig begravning jag tänker mig, ungefär som jag lever. Jag vill inte belasta någon och jag vill göra nytta Glad

#3 Jag hade ingen aning om att det fanns sekulära begravningar, har aldrig hört om en och har inte besökt många begravningar alls överhuvudtaget. Man lär sig något nytt varje dag verkar det som.

Maria
2011-05-24 09:01
0

#9 Du får ha begravning i Svenska Kyrkan även som icke medlem men får då oftast betala. Lokalhyra, präst osv.

Gravplats däremot har alla rätt till eftersom man betalar en "begravningsskatt"

/Maria

[Morfalum]
2011-05-24 09:41
0

#10 Är det en fri begravning som walkinbeatui talar om då? En "gratis" begravning.

Maria
2011-05-24 09:42
0

Kremeringen lär väl kosta. Fast det är ju det som b.la ingår i vår begravningskostnad.

/Maria

[walkinbeauti]
2011-05-24 09:48
0

# 12 Kan nog stämma som du säger att man kan få betala för begravningakten,prästen lokalen osv men tycker mig hört från en bekant som inte var med i kyrkan att just kyrkan skulle man inte få men tex i olika capell som finns runt om i landet på olika kyrkogårdar.

Men jag kan ha missförstått detGlad men begravningskatten för gravplats den är jag som dig helt säker på.

# 9 Ingen dyster ceremoni här inte full fart och glädje Glad

Maria
2011-05-24 09:52
0

#13 De olika kapellen används ofta till borgerliga begravningar så de "ägs" så att säga inte av kyrkan alltid. En begravningsförättare behöver ju inte vara en präst.

/Maria

[walkinbeauti]
2011-05-24 11:25
0

# 14 Läste på svenska kyrkan.se och tydligen har man som icke medlem inte  rätt till en begravningsakt eller musiker i en kyrka.Så förstår jag dom rätt skulle jag om jag nu mot förmodan vill inte få någon form av begravning inom kyrkans väggar.

Samma för vigsel bortsett från om den ena makan är medlem då får dom vigas i kyrkan.

Kan tyvärr inte länka dit just nu men tydligen är det så att icke medlem inte får begravas  däremot har vi ju skatten för begravningsplatsen om vi anser vi ska gräva ner på en kyrkogård.Glad

Maria
2011-05-24 11:30
0

#15 Det är ganska logiskt tycker jag att man som ickemedlem inte har rätt till en begravningsakt med präst i en kyrka.

Du skriver att en ickemedlem "inte får begravas" men det är just det här med lokalen och prästen det handlar om.

Alla människor i Sverige har rätt till en begravningsplats.

/Maria

[walkinbeauti]
2011-05-24 11:37
0

bumbleboo det var ju lokalen det var frågan om inte begravningplatsen och jag kan inte läsa mig till på kyrkans hemsida om man kan mot betalning få ha själva akten i kyrkan som icke medlem.

Läs i inlägg 10 som du skrev vi pratade om att kunna betala för sig som icke medlem och det tvekar jag stort till att kyrkan skulle ställa upp på.

Maria
2011-05-24 11:40
0

Du får ha en begravning med präst och allt i kyrkan om du betalar för det som ickemedlem.Glad

/Maria

[Morfalum]
2011-05-24 11:42
0

#17 Man får låna lokalen men har inte rätt till präst. Lokalen får man låna.Glad

[walkinbeauti]
2011-05-24 11:44
0

# 19 Tack då var den saken utredd Skrattande

Maria
2011-05-24 11:47
0

#19 Som ickemedlem får man inte enbart låna lokalen för att ha en borgerlig begravning t.ex.

/Maria

[Morfalum]
2011-05-24 11:50
0

#21 Så tolkade jag dig, vad är kraven då för att en ickemedlem ska få låna lokaler?

Maria
2011-05-24 11:57
0

En ickemedlem kan inte ställa några krav på att få "låna" kyrkorummet" gratis alls. Vilket jag tycker är ganska logiskt.

Vill du ha en begravning i kyrkan så är det med en präst som gäller och då får man betala arvode, annars får man vara i de kapell som ofta finns i kommunen.

Sedan är ju alltid en kyrka öppen på olika sätt även för ickemedlemmar.

/Maria

Maria
2011-05-24 12:02
0

Jag känner ett par där båda har gått ur Svenska kyrkan men av någon anledning skulle gifta sig kyrkligt. De blev upprörda över att de skulle få betala vilket jag tycker är ganska självklart.

Många "barn" tänker inte alltid på att deras äldre föräldrar kanske har gått ur kyrkan och när det kommer till begravningsfrågan så blir de ofta irriterade när det inte är "gratis"

/Maria

[Morfalum]
2011-05-24 12:31
0

#24 Okej, då förstår jag. Har inte läst allt du skrivit, ledsen för det!Glad

Jag tycker också att det är självklart rent principiellt. Om jag hade en kyrka skulle jag inte låta icke utövare ha gratis begravningar där med kyrkans präster. Men min kyrka skulle inte vara en kyrka där man delar med sig för den goda sakens skull och där man älskar var och en och försöker visa förståelse för de som beter sig illa. Men det borde man väl kunna tillskriva en kyrka som bygger på jesus kristus läror? jag frågar dig, du har antagligen mer koll än mig. Men mitt intryck av kristus budskap är att det är givmildhet, kärlek och förståelse som är i centrum, vill man då inte dela med sig och uppmuntra människor att vara så nära gud som möjligt? 

Dels det och nu går väl en del av skatten till kyrkan. Betalar man kyrkoskatt borde man väl få rätten att vara där tänker jag? Självfallet, om man inte sponsrar kyrkan tycker jag inte att man har något där att göra. Man kan ju inte förvänta sig konstnadsfria begravningar om man inte hjälper till att finansiera. Men det är min ideologi, men är det verkligen den kristna kyrkans ideologi?

Vad är din syn på detta?

Maria
2011-05-24 14:03
0

Den kyrkan som jag känner bäst till tar emot alla som inte är medlemmar. De har t.ex ganska stor verksamhet när det gäller olika terapiformer som samtalsterapi, parsamtal, sorgebearbetning och annan kursverksamhet.

Begravningar är ju en ganska liten del av kyrkans arbete.

Det finns även helt totalt ensamma människor som givetvis får en begravning och då kanske det bara är prästen och en vaktmästare närvarande.

/Maria

[Morfalum]
2011-05-24 21:42
0

#26 Jag förstår, det tycker jag klingar bra med ideologin.