Din religion
Nu tror jag att merparten på den här sidan inte är teister och inte heller religiösa. Men vi låtsas för en sekund att du uppfann en religion, inom din religion fanns en gud. Hur skulle din religion se ut och hur skulle idn gud vara, låt oss säga att miljardtals hungriga människor stod och väntade på att få alla sina frågor besvarade och du har svaret.
Profeter, låt höra!
Shit vilken härlig, tänkvärd och djup fråga! Ska finurla och återkommer om jag tror det är värt att nämna;)
/ Skogshumblan
Medarbetare på tarot och healing.
"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Nja, det är svårt att tänka så för först och främst vill jag tro på mig själv och min förmåga, kunna lita till min familj, vänner, arbetskamrater osv. Jag har aldrig riktigt förstått behovet av att ha en gud…
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
#1 Vad roligt !
Jag tycker det med.
#2 jag förstår verkligen din tanke och det är detsamma i mitt fall
Men det är ju trevligt att filosofera ibland.
#3 När jag var barn tyckte jag att sagorna om Tor och Oden & co var spännande men de liknar sagor som speglar den tid när de kom till - jag måste nog fundera en stund på vad som speglar vår tid som skulle kunna vara "gud" för mig
Gud skulle jag ha svårt att vare sig vara eller à men jag gillar mottot att vara mot andra som man själv vill bli bemött, inte döma någon förens man gått x antal mil i dennes mockasiner/ skor, alltid ha plats för främlingen vid ditt bord för nästa gång är det du som är främlingen osv. Alltså kärlek och respekt med omtanke:) Måste det finnas gudar är jag nog mer inne på gudar som finns i naturreligioner, de som skyddar, försvarar och hjälper de olika växter/ djur eller naturförhållande de råder över.
/ Skogshumblan
#5 Det du nämner känns som bra levnadsregler och naturen är en god källa till att hämta energi, koppla av och få kraft ur 
Jag tycker det är bra som det är med en gud (om det nu finns någon) som håller sig i bakgrunden och respekterar vår fria vilja och ger oss 100% frihet och eget ansvar för vad vi väljer att göra - eller inte - under vår jordevandring.
Den som har en Big Daddy som tar hand om allt åt oss blir aldrig vuxen.
#7 Jag skulle föredra en mäktig gud som visste allt vad vi inte visste och som verkligen gjorde skillnad på rätt och fel. Gör något dumt, räkna med att få en blixt i skallen! Kanske inte så extremt men en konsekvent, allvetande gud som alla såg upp till och dyrkade. 
fy för den lede! 
Morfalum, är inte den guden lite av vad kristendom/islam/ judendom mfl säger sig ha? Känner igen det från min kyrkliga erfarenhet och ömsom ryser av dåliga erfarenheter och ömsom applåderar lyckligt över att en sådan god och "najs" Gud finns.
/ Skogshumblan
#10 Joo visst är det så. Men den här guden gör sig till känna. Ingen tvivlar på dess existens alla vet vad som gäller och förlitar sig på gudens gudomlighet. 
Det finns ingen tvivel och inget budskap om att förlåta någon för orätta handlingar. Vägen är glasklar, ingen tvivlar.
vad ska vi med en glasklar väg till? känns rätt meningslöst att leva om man aldrig möter motstånd och tvivel.
såg Stephen Hawking på TV i går. Han sa att meningen med livet är att ställa frågor.
Tage Danielsson sa att utan tvivel är man inte riktigt klok.
jag instämmer med båda herrarna 
#12 Motstånd kan man möta och kommer garanterat att göra, vi existerar ju mot naturen och går mot vår död. Vi kämpar för att överleva på olika sätt. Men det betyder inte att vi måste tvivla på vad som är rättfärdigt och vad som är sant, vad är universums lagar? hur fungerar universum? Vad är vårt mål? Guden vet allt, den är ju trots allt en gud. Meningen med livet är att överleva och att uppleva lyxen av att leva och livets alla medgångar och motgångar, varför måste vi tvivla?
Om det steg ner ett väsen på jorden som hade gudomliga förmågor, visste förmer och pekade ut vägen, då skulle jag följa den.
Hmm jag måste hålla med MargaretaA &'de herrar hon citerar. Även då jag själv levde ett gott kristet liv tyckte jag tvivlet var det som gjorde min tro värd att ägna mig åt. Gillar uttrycket "glädje, sorg, hopp och tvivel bor grannar i livets trappuppgång" .
/ Skogshumblan
#14 Okej, vi kanske har olika behov. Jag ser det som enbart negativt att tvivla. Jag vill vara säker och ha en tydlig linje, vad är syftet med mig? Vad ska detta leda till? Det skulle jag uppskatta att veta. 
Om det steg ner ett väsen på jorden som hade gudomliga förmågor, visste förmer och pekade ut vägen, då skulle jag följa den.
Uj det är många som har trott sig möta såna. Det är dem som fastnar i galna sekter. Passa dig för sjutton!
Men du med alla dina frågor om Gud. Du borde läsa boken Samtal med Gud av Neale Donald Walsh. Där får du möta en Gud som du aldrig har mött förut - och du kommer att gilla honom helskarpt för han är rolig också 
"Människor utgår från att om Gud skulle prata direkt till dig skulle Gud inte låta som vilken granne som helst.
"Källa: "Samtal med Gud. Bok 1" sid. 95
#16 Jag är övertygad om att det aldrig kommer hända och att jag aldrig kommer att inbilla mig något sådant, det är kul att leka med tanken 
Det är intressant med gudar. Jag fastnar lite i det kanske eftersom jag försöker skriva en fantasy där gudar är ganska påtagliga. Tycker det är roligt, det är väl just deras makt som fascinerar mig. En otrolig makt vilket gör dom till ganska häftiga fantasyvarelser, Många gånger fruktade och mäktiga. Sådana är mina gudar och det finns många definitioner.
Det är mycket man vill läsa och nu är det för mycket på samma gång hehe men jag ska kika vad det är. tack för tipset! 
Ja Gudarna var mycket roligare förr. Det var betydligt mera rock & roll med de gamla grekiska, romerska och våra egna Asa-gudar.
Sedan blev det rätt trista gubbar som kom och tog över 
#18 hehe jaa visst. Lite mer rock 'n roll
attans att man missade. Jag gillar den antika grekiska religionen, den är min favorit. Det kallar jag rock 'n roll.
Det håller jag med om! För några år sen gick en dansk serie ( hade nog varit julkalender i dansk tv) som handlade om Asagudarna. Den var så bra gjord och JAG satt spikad varje avsnitt men min stackar då treårige son tyckte den var sådär.
/ Skogshumblan
#20 :D haha den skulle jag vilja se!
Jul i midgård eller nåt hette den. Handlade om två ungdomar som hittade Loke fjättrad och sen var det rock n' roll milt sagt! Att jag älskar danska gjorde det hela inte sämre;)
/ Skogshumblan
#22 danska är underbart, tyvärr i mitt fall för att det låter smått komiskt i min öron
# 23 Jasså? Jo men så är det nog. En del ord de har kan jag ha svår att ta på allvar, som låter helt "fel" i mina öron. Som Alfons, betyder ju hallick på danska. Har fortfarande svårt att inte tänka på det när jag stöter på barnboksfiguren Alfons :D
/ Skogshumblan
Om jag skulle hitta på en religion så skulle det vara en annan version av kristendomen. Men det är en så djup och känslig fråga för många så jag tror jag skulle bli bränd på bål om jag berättade det öppet.
Skriver en bok om det redan dock. Har skrivit på den i två år snart. Ett förlag är också intresserade, men de vet inte om de vågar publicera den pga dess känsliga innehåll. Dock är det bara en påhittad berättelse, så det är inte så att jag tror på det själv. Men tycker det är en festlig version av kristendomen. xD
#24 Haha hallik. Herregud.
#25 Vad roligt
nej men kör tycker jag! Man måste ju kunna ta ut svängarna lite kan jag tycka.
Är också intresserad av att skriva, har du kikat in på "Skrivlust"? Jag är Medarbetare där. Mycket bra sida där man kan få respons och konstruktiv kritik för sina texter.
#26: Jo, jag har tittat in där då och då. Men vågar inte be om kritik eftersom detta är ändå ett så känslig ämne så vet inte hur folk skulle reagera. Låter som att jag har skrivit något sinnessjukt, men det finns så mycket religösa människor där ute som inte kan ta saker med nypa salt.
Har blivit kallad Satans avkomma när jag berättade om min idé till en pingstvän för tre år sedan då jag kom på berättelsen och började utveckla på den. Tog det dock som en komplimang. xD Anledningen till att jag frågade honom var för att jag ville veta lite saker ur Bibeln som jag inte kunde hitta själv. Han tog det helt fel. xD
(Menar inte att alla är så, det är bara det att jag inte orkar med dem som är sådana som jag beskriver här ovan.)
Dessutom har jag skrivit berättelser i 14 år nu så jag litar på min egen stil.
Men det hade varit bra ändå om man kunde få någon form av kritik. Min "rättare" som läste varje kapitel har inte tid nu eftersom hon går på Universitet, så hon har lagt det på hyllan så länge.
#27 Jahaa, okej ne men tror det är fritt fram på skrivlust, ingen kommer se dig som satans avkomma, är jag övertygad om 
För min del får du gärna delge vad du har, vore kul att läsa.