Humanisterna
Är det någon här som är medlem i den svenska organisationen "humanisterna"?
Jag undrar om någon har kunskap om dem som kan fylla i här.
Inkluderar deras mål alla människor? Är målet att världen skall bli religionsfri eller antar de en annan roll? Är deras huvudmål att folk ska kunna välja och att lagstiftning inte ska bottna i religion?
Vad sägs?
hoppas på det första. ja tycker det är bättre om man tror på forskning.

Jag är medlem där. Men mycket passiv. Är mest med som en motvikt mot de religiösa samfunden. Tycker alltför ofta att de religiösa samfunden får för stort utrymme. I debatter i TV och likande så kan man ofta se religiösa samfund representerade trors att det bara är några få procent som är religiösa. Det är sällan ateister eller humanister får vara med trots att de ju är i förkrossande majoritet. Men de syns inte i statistiken…men om man går med i humanistiska/ateistiska föreningar så kanske det blir ändring på det…
Oskar
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jaa okej, vad intressant! Jaa men det låter som ett vettigt motiv. Det var faktiskt en av idéerna bakom den här sidan, det finns väldigt mycket sidor på iFokus som handlar om andlighet, jesus och teologiska riktningar inom ocultismen men ingen som insisterar på ett ateistiskt, materialistiskt perpektiv.
SÅ målet är en större valfrihet, att religion inte ska sätta agendor snarare än att "bekämpa" religion?
SÅ målet är en större valfrihet, att religion inte ska sätta agendor snarare än att "bekämpa" religion.
Bra formulerat. Så ser jag också på det. Men sätter religionen verkligen agendan i Sverige nu för tiden?
#5 Det var faktiskt en fråga men jag glömde det där frågetecknet. Är det vad humanisterna vill uppnå? En större valfrihet :) Men tack ändå för berömmet.
Jag har endast hört det många gånger sägas att religionen ligger till grund för en stor del av lagstiftningen. I den tidigare läroplanen, lpo (lgr?) 94 så var det ju direkt inskrivet att skolan skulle bygga på någon form av kristlig grund. Enligt Church of Satan så är detta ett globalt problem, att lagstiftning bygger på religion eftersom det är ett av deras stora mål att separera religionen och staten. Och detta grundar jag min uppfattning på :) Men jag har inte sett det själv och inte forskat i det alls. Vad tror ni andra?
För inte länge sedan (1900-talet) så hade vi en lagstiftining som kriminaliserade homosexualitet, preventivmedel (rekommederar boken/filmen Kådisbellan för er ungdomar) och aborter. Det är lyckligtvis historia nu.
Men nu först på 2000-talet kan homosexuella ingå könsneutrala äktenskap och skaffa sig barn med hjälp av insemination. Något som var otänkbart för inte länge sedan.
Helt klart har religionen fått stryka på foten där trots hårt motstånd från korsets folk. Men det är Sverige det….
Church of Satan har jag aldrig hört talas om. Men de har inte fel i sin syn på att detta är ett globalt problem.
Religion får gärna bedrivas hemma på kammaren men ska inte styra lagstiftning!
#7 Det är sant. Jaa där var det ju ganska tydlig tidens religion som styrde.
Där håller jag med dig helt. Det borde vara vad som är nödvändigt för samhällets funktionalitet som styr, inte etiska idéer som kanske främst var aktuella när den heliga skriften skrevs.
ja fast tyvärr är det fortfarande så att det inte är varken samhällsnyttan eller individen som är intressantast. Den Heliga Familjen är nr 1 i många länder.
Jag är nybliven moromor till en liten flicka. Men hon är född i Holland (starkt katolskt) och trots att fadern har skrivit på alla papper är hon faderlös juridisk sett. Han är är bara inskirven som "ansvarig" - inte som Fader. Bara för att hennes föräldrar inte är gifta utan bara sambo. 
#9 Jaa det är ju så och visst är det tråkigt. Sådant sitter väl djupt och är svårt att ändra på.
Nej men vilken grej. Det låter ju jätte konstigt kan man tycka
Då kan ju inte en skild fader ses som en fader heller om de ska vara konsekventa.
har ingen aning om hur det funkar vid skilsmässor. De skiljer sig inte verkar det som 
#11 märkligt tänk iallafall kan man tycka 
märkligt och märkligt. jag är gift med en Holländare och vet att de är ungerfär 50 år efter Sverige med vissa saker.
Som det liberala Amsterdam där "Anything goes" med coffieshops och prostituerade i skyltfönster i The Red Light District.. Men det är en annan historia… de är inget de gudfruktiga katolikerna i det landet har lust att diskutera…
#13 Herregud.. 

#5 Kanske inte att religionen sätter agendan i Sverige. Inte på samma sätt som i många andra länder. Sverige är ju ett reltivt ateistiskt land. Men visst har kyrkan fortfarande en alltför starkt ställning, även om den numera är separerad från staten.
- Till exempel finns det ju religiösa friskolor.
- Sverige är vänligt inställt till Vatikanstaten, trots att den ju i det närmaste är en diktatur men en mycket skev människosyn.
- Jag tycker nog att religiösa företrädare är alltför synliga i media och i debatten.
- Du kan få statligt studiestöd för din prästutbildning.
Osv…religionen har fortfarande mängder av förmåner i Sverige…
/Oskar
Är inte prästutbildningen också betalad av staten som all annan högskoleutbildning?

#15 Det är möjligt att det är så. Har inte koll på detta. Men är det så är det ju en skandal.
för att nu inte tala om högmässorna i radio varje söndag.
Tride.
Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling
"Livet är inte lätt men intressant" storafamnen
De utbildningar som är godkända av skolverket eller högskoleverket är utbildningar som man som student har rätt att söka csn-bidrag och söka lån för.
Nu till frågan du ställde, jag är inte med men gillar tanken Oscar mfl har om att göra en motvikt till all religion. Dock måste jag säga att jag tycker Humanisterna går lika illa och fel väg som religionen har gått och säkerligen kommer fortsätta gå, när de ska förbjuda alternativa behandlingar, medium etc.
Bara för att du eller några personer tror si eller så om en sak innebär det inte att andra kan tro helt annat, låt dem ha sin tro i fred och låt de som är seriösa och gör ett bra jobb i andliga sammanhang få göra det utan att det ska kriminaliseras hit och dit, det är en respekt jag hoppas kan få finnas kvar.
/ Skogshumblan
Medarbetare på tarot och healing.
"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Jag är som sagt bara passiv medlem i Humanisterna och inte superinsatt. Men jag måste reda ut något som verkar vara ett missförstånd både här och i media.
Humanisterna är inte alls emot religioner eller att människor är religiösa. Däremot är Humanisterna emot att religioner och religiösa har vissa förmåner. Prästutbildningen ovan är ju ett sådant exempel. Varför ska en organisation (kyrkan) få ekonomisk hjälp att utbilda sina medlemmar när andra inte får det? För inte får man statligt stöd för att ta grönt kort på golfbanan? Eller för att utbilda någon i World of Warcraft? Ett intresse eller en livsfilosofi ska inte vara värt mer än någon annan.
/Oskar
Tack för förtydligandet Oskar. Jag håller helt med om hur fel det är.
/ Skogshumblan
#20 En mycket bra synpunkt.
#23 Intressant, man förknippar gärna teologistudier med prästerskap, det har väl traditionellt vart just blivande präster som har läst det. Ne men du har en poäng där! 

En annan lustig sak är att man måste bli godkänd av en form av prästerskapsråd och sen måste biskopen dessutom godkänna ansökan. Vet inte exakt hur detta råd och biskopen resonerar…men nog känns det lite väl diktatoriskt? Att en person, biskopen, ska ha så stor makt över en annan persons öde?
Oskar
Jag tror det gäller även diakoner.
/Maria
#25 Nej det är inte bra. Detta för att få läsa teologi? Eller vid inträdet i arbetslivet?
Fast är det är ju lite av en formell "tradition" nu mera. Och samma sak finns ju i om läraryrket där den som är din handledare kan ge dig sådan kritik att du inte godkänns på just den praktiken eller än värre få avrådan från att fortsätta din utbildning. Det är personkemi och subjektiva bedömningar! I prästsammanhang vet jag inte hur "seriöst" själva processen eg är eller om det är en "tom" tradition mer. Men i lärarutbildnigen jag gick var omdömena från handledare blodigt allvar och jag minns än i dag paniken som jagade en när det var dags att få omdömen från handledare man inte riktigt stämde med som personer. I båda dessa fall handlar det hela om att arbeta med människor och att man vis sin yrkesroll har sådan makt/ övertag att det är viktigt att rätt personer får gå vidare eller att de som har "brister" ettera kan få chans att ändra sig eller inte göra illa i yrkeskåren.
/ Skogshumblan
#27 För att bli prästvigd.
/Maria

#28 Jo men handledarna i lärarutbildningen känner ju dig som person. Biskopen träffar bara de blivande prästerna en kort stund och kan i rimlighetens namn inte göra sig en uppfattning om personen ifråga.
#28 Det är väl ändå inte så att en handledare har sista ordet. Det ska ganska mycket till för att slänga ut en person från en utbildning. I alla fall var det så när jag utbildades.
Oskar, njae. Det kan vara en lärare du gjort praktik hos i 4-8 veckor och som aldrig träffar eller kommer träffa dig före/ efter. Alltså en helt främmande person som man möter. Stämmer inte kemin så… Men visst är det en annan sak med biskopen, men de går väl en formell väg där en person rekomenderas, alltså bara en tom "tradition".
/ Skogshumblan

#32 Jag är inte så insatt i hur präser tillsätts…så jag vågar inte ge mig in i debatten hur mycket makt biskopen har. :-)
Oskar, Inte jag heller ;) Jag måste dock säga att jag tycker det är bra att man i yrken där man har ansvar för andra människors liv och väl faktiskt har legitimering. Rättsväsendet, läkare, lärare, präster/pastorer/imamer/ rabbiner etc.
/ Skogshumblan