Att vara sin egen gud.
"Just because he (människan) has an ego and cannot accept it, he has had to externalize it into some great spiritual device which he calls "God". God can do all things man is forbidden to do such as kill people, perform miracles to gratify his will,control wtihout any apparent responsibility, etc. If man need such a god and recognizes that god, then he is worshiping an entity that a human being invented. Therefore, HE IS WORSHIPPING BY PROXY THE MAN THAT INVENTED GOD. Is it not more sensible to worship a god that he, himself, has created, in accordance with his own emotional needs?"
Detta citat från "The Satanic Bible" av Anton Szandor Lavey, detta i kapitlet "The Book of Lucifer -The enlightenment" sida 44.
Reaktioner? 
Intressant. Men om Gud inte finns, finns väl inte heller satan eller vad ondskan nu har för namn;) Skämt å sido. Jag tror att alla religioner bygger på att någon/ några har fått uppenbarelser/ andliga upplevelser och sen tolkat dessa upplevelser och tecknat ner dem. I grund och botten är det alltså personliga tolkningar som efter hand blir mer och mer "comme il faut" att tro på. Min personliga tro är att vi alla är del av ett högre något och att det finns både andar eller energier som finns här runt oss av olika orsaker. Varje religion som finns är en begränsning av det stora hela vi är en del av. Lite som att sätta en skokartong över en grupp med människor, sticka hål i taket så att lite ljus kan sippra in men bara så mycket och i de mönster "skokartongshärskarna" vill. Utanför kartongen finns något mycket större som nog skrämmer många. Jag tror religion handlar om att vilja ha något att se upp till, förklara allt det komplexa vi har runt oss och hur allt det här uppstått och även som en slags tröst- det är inte helt slut när vi dör. Att Gud skulle vara ett sätt att rättfärdiga eller få utlopp för dåliga sidor hos människor är inte så långsökt även om det kanske är mer kompext än så. * svammel & utflipp som vanligt*
/ Skogshumblan
Medarbetare på tarot och healing.
"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Eftersom jag inte tror på någon Gud så tror jag heller inte på någon Satan.
Däremot så tror jag på en dualitet i "den stora universella energin". VAd som är ont eller gott är hur vi människor bedömer utifrån vilket samhäller vi lever i.
Att vara sin egen Gud kan ju också vara ett annat uttryck för att man till största delen själv kan påverka sitt liv i sina val. Inom Wiccan säger man att det man ger ut får man trefalt tillbaka, antingen i detta liv eller nästkommande. Ger man kärlek så får man kärlek tillbaka. Lagen om Orsak och Verkan är högst närvarande i de val vi gör.
Några länkar om Lagen om Orsak och verkan
Det kan vara värt att notera att inte heller LaVay, som skrivit den satanistiska bibeln, trodde på djävulen eller satan i någon BOKSTAVLIG mening.
Denna lära drivs istället av en fundamental indivudualism, där du, precis som trådskaperen nämner, sätter dig själv i guds ställe.
#3 Nej precis. Man låter satan representera människans natur och hennes drifter. Det är lätt att dra slutsatser av skenet men det är oerhört mer komplext än att man tror på satan som en gud eller en makt.
Intressant. Men om Gud inte finns, finns väl inte heller satan eller vad ondskan nu har för namn;)
Satan är här inte ondskan utan en protest mot föreställningen om ont och gott. "Gott" definierar man som styrka -den som har makten att definiera vad som är gott. :) Jag tycker det är oerhört intressant.
#2 Intressanta tankar. Wicca intresserar mig mycket, allt osm är lite underground och smått esorteriskt brukar fascinera. Jag ska kika länkarna.