Ateister, en minoritet.
Enligt data från 'Worldwide Adherents of All Religions, Mid-2005', Encyclopaedia Britannica' utgör ateisterna 2.35% av världens befolkning. I dessa data finns med en grupp som man kallar "ickereligiösa", det är oklart vad man menar, det vore tydligare om man mätte antalet negativa ateister samt positiva ateister. Ickereligiösa kan åsyfta negativa ateister likväl som människor som inte har någon åsikt alls i frågan.
Vi som går under definitionen ateister är alltså, enligt dessa data 2.35% och jag utgår ifrån att i denna grupp räknar man dem som tagit ställning till ett materiellt kosmos.
Till huvudfrågan: Om man ser till alla de människor som har tron på något bortom det materiella, en andlig världsbild, det är alltså ca 85% skulle man då enligt konformitetens lagar kunna säga att vi har fel? Varför skulle man inte kunna säga det? Varför är vi så få i antal?
Vad tror ni?
Svarar mig själv här. Vill väldigt gärna diskutera detta, är någon på? 
Jag tror att vi är så få eftersom ateismen är ganska ung, jag tror inte att vi nödvändigvis har fel eftersom vi är så få, jag vet att vi inte har fel ;). Jag tror att med tiden så kommer ateismen växa och den reiligiösa tron att minska. Jag tror att vetenskapen kommer finna träffsäkra svar som gör att vi slipper tvivla.
jag tror oxå att det kommer bli större och större eftersom forskningen kommer visa vad som finns och inte finns.
Det beror väl på hur man räknar. Det finns exempelvis massor av svenskar som fortfarande är inskrivna i Svenska kyrkan men som inte alls är religiösa. Det gäller förmodligen de flesta andra större religioner också.
Att man finns med i statistiken säger inget om hur troende vi verkligen är. Det skulle vara intressant att veta hur EB har kommit fram till dessa siffror.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#3 Ja jag håller med dig. Jag har bortsett från detta och utgått ifrån att det är någorlunda träffsäkra siffror, jag har ingen aning om hur det kom fram till detta, det kan jag för min värld inte förstå :) Det är nog mycket som du säger, många gudlösa slinker med trots att de inte är troende och vice versa.
Men jag tror fortfarande att man kan konstatera att ateism är ett relativt litet fenomen, särskilt den positiva ateismen som grundar sig på en tro. Så en viss sanning ligger det nog i detta.
ja… jag får be om ursäkt som inte har läst på tillräckligt för att begripa skillnaden på vanlig Ateism och Positiv Ateism 
Men oavsett så är Ateismen förmodligen både liten och ny sett i ett historiskt perspektiv.
#5 Nej men det är en ganska enkel skillnad egentligen :). En positiv ateist tror medans en negativ ateist inte tror. En positiv ateist måste försvara sitt ställningstagande medans den negativa ateisten inte behöver försvara sig, den har inget ställningstagande utan en avsaknad av ett ställningstagande att gudar finns.
Jo jag tror det också. Det gör det hela lite extra intressant 
förlåt.. tror eller inte tror på vad? Om du redan har förklarat det nånstans så ge mig en länk att läsa på 
#7 Oj sorry. Tror på gudar :) En högre makt. Finns en artikel jag skrivit här som heter "Ateism" som handlar om det här men den förstår jag om du missat :)
okej ska läsa den men inte i kväll. Men om jag fattar dig rätt så menar du att positiva Ateister tror på Gudar?

Jag tror att mycket av statistiken går på slentrian. Skulle man göra djupintervjuer av de där 85 % som anser sig tro på högre makter så skulle nog siffran justeras nedåt avsevärt.
Men det är klart att i fattiga länder så är siffran hög. Och det är ju inte så konstigt. Om man aldrig har gått i skolan eller sett ett nyhetsprogram på TV så kan man ju inte ha en aning om hur världen fungerar. Och för att inte bli galen så tvingas man ju hitta på en världsbild, eller ta någon av de religiösa världsbilderna. Men enligt mig betyder inte det att alla dessa verkligen är religiösa, de har bara inte haft möjligheten att ta ställning.
Oskar
#8 Nej inte tror på gudar :) En positiv ateist har en tro att gudar inte finns. En negativ ateist saknar tron att gudar finns.
#10 Det är tänkvärt som du skriver. Ja det är väl i den "tomheten" religionen uppstår.