Vad är definitionen på en religion?
Jag tycker ofta att religiösa diskussioner blir rätt meningslösa då det verkar som att alla har sin egna tolkning av vad en religion är och vad det innebär att vara religiös. Så jag undrar om det finns någon vedertagen definition på vad en religion är?
Krävs det till exempel övernaturliga inslag (i form av tex mirakel eller gudar) i en religion?
Oskar
#0 Ja som jag förstått det, krävs övernaturliga inslag. Religion bygger på en tro som grundar sig på föreställningar om något övernatuligt som gudar, eller reinkarnation. Det som jag är osäker på dock är om religion fodrar att man är fler än en person, är religion benämningen på en sammanslutning där tron på något övernaturligt är central? Eller kan jag ha en egen liten religion för mig själv? Är det inte enbart en tro då?

Jag har också uppfattat det som att det krävs övernaturliga inslag. Och det innebär ju i förlängningen att för att om man är religiös så tror man på övernaturliga fenomen. Tror dock att de flesta i Sverige (och i många andra länder) som kallar sig religiösa inte tror på de övernaturliga delarna i religonen. De kallar sig religiösa trots att det kanske inte tror bokstavligen på mirakel eller att någon "lyssnar" på bönerna. Men då är det ju inte religiösa utan har en livsåskådning/livsfilosofi. Vilket är något helt annat.
Gud i sig är ju ett övernaturligt fenomen
. Därför anser jag att tror man på Gud/Gudar så är man religiös.
Jag som bedjande troende är givetvis övertygad om att min bön blir hörd. Även det kan gå under övernaturliga fenomen.
Trots att jag hyser vissa tvivel om mirakel i Bibeln så som de beskrivs så kan jag ju ändå inte undgå att kalla mig religiös.
Fast jag egentligen använder mig av ordet troende.
/Maria
#2 Jo visst, jag håller med dig. Eller ja, det är så det ligger till. Jag vet inte hur det är i fallet med LaVey Satanismen (en religion) som är i huvudsak ateistisk och materialistisk (där är självbedrägeri en av de största synderna, t.ex. tron på något som inte existerar) Det övernaturliga inslaget är en väldigt liten del, kanske tillochmed obefintligt beroende på hur man ser det. Man har ju tron på Magi, svart magi. Men LaVey definierar den som i högsta grad materalistisk men tillägger att -det finns vissa element vetenskapen inte kan förklara. Det finns en tro på en stor potential hos vissa människor nästan så att det trillar till tron på paranormalitet. Där LaVey menar att det faktiskt går att elevera en kopp exempelvis. Vad som förvirrar mig är att det övernaturliga inte på något sätt är centralt skulle jag säga utan det är bara små små toner av det stora hela och därför är det svårt att definiera.