Annons:
Etikettfri-diskussion
Läst 2223 ggr
Anonym
Anonym
2018-04-24 16:01

Finns det något land utan religion?

Som rubriken lyder, finns det några överhuvudtaget? Eller i princip utan religion? T.ex. att lagar inte baseras på religion. Syftar på ställen där det faktiskt lever människor och inte ställen där det bara är ödemark och/eller endast vilda djur som lever där.

Det finns människor som flyr till andra länder för att komma undan en eller vissa religioner men jag kan inte komma på något ställe som folk kan flytta till som vill komma ifrån religion helt. Borde inte ett sådant ställe finnas eller skapas om så möjligt? - Det finns ju många människor i världen som inte tror på någon religion, ville ej tillhöra religion, vill ej påverkas av religion osv. Troligen skulle inte många flytta dit för det men det är en intressant tanke.

Annons:
[PeterTM]
2018-04-24 16:11
#1

Såvitt jag förstår finns det sekulära länder, men där finns ändå en hel rad religioner som utövas av stora eller mindre grupper. Sovjet hade ju förbjudit religion, men den utövades ändå i hemlighet. Kina kallar sig sekulärt, men där finns en handfull olika religioner.

Det vore väl fantastiskt om en majoritet av världens länder kunde göra som här åtminstone, separera kyrkan från staten.

Halvdansken
2018-04-24 16:18
#2

Svenska lagar baseras väl inte på religion, och som #1 skrev så är stat och religion skilt åt. Men att hitta ett land där ingen människa är religiös (även om vi pratar icke standardreligioner) är nog svårt.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Huygens
2018-04-24 16:34
#3

#2 Svenska lagar baseras visst på religion. Omskärelse på barn är tillåtet av religiösa skäl för att tvinga in barnet i religionen.

Calcifer
2018-04-24 17:11
#4

#3 Ja men det finns ingen svensk lag som tvingar föräldrar att omskära sitt barn.

Naturligtvis finns det ämnen där saker överlappar varandra, men i grund och botten försöker stat och religion vara två olika saker.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Huygens
2018-04-24 17:25
#5

#4 Vad har det med saken att göra? Det förändrar ingenting.

Den svenska lagen är fortfarande en religiös lag som ger en extern part makt att påtvinga enskild person religion genom omskärelse.

Calcifer
2018-04-24 17:27
#6

#5 Det förändrar ju allt eftersom du får det att låta som om det finns en lag som tvingar en del föräldrar att omskära deras barn. Det är helt fel och stämmer inte för fem öre. Det finns lagar som skyddar de föräldrar som väljer att följa sin religion och omskära sitt barn, men ingen tvingas till det.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Huygens
2018-04-24 17:31
#7

#6 Nej, lägg inte sådan ord i min mun.

Calcifer
2018-04-24 17:35
#8

Jag har lagt noll i din mun, ditt inlägg står för sig själv.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

JonasDuregard
2018-04-27 11:22
#9

Kina har världens minst religiösa befolkning, om man utgår från självskattningar (vad folk svara på frågan om de är religiösa eller inte). 

Sverige ligger också högt till, troligtvis på andra plats. 

https://www.washingtonpost.com/news/worldviews/wp/2015/04/14/map-these-are-the-worlds-least-religious-countries/?noredirect=on&utm_term=.bf56b7d3e742

Magi-cat
2018-04-27 16:36
#10

Albanien var ateistisk stat för några årtionden sedan. 

Religionsförbudet upphävdes 1990.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

starhawk
2018-06-09 14:09
#11

#5: Du resonerar lite bakvänt där, omskärelsen är inget som påtvingar den omskurne en religion, han kan själv välja om han vill bli ateist eller troende. 

Att sen omskärelsen är ett grovt ingrepp mot den personliga integriteten och en stympning av ett försvarslöst barn är en annan fråga.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Upp till toppen
Annons: