Annons:
Etikettreligion
Läst 2865 ggr
cj7ch7ch7cy7cy8
2017-12-05 17:00

fråga

hur skulle ni förklara en ateistisn livsåskådning?

Annons:
[scadracun-disciple]
2017-12-19 11:02
#1

Det är lättare att förklara om man jämför med vad en teistisk livsåskådning är, men jag ska försöka undvika det. 

Ateism innebär att vi är varelser i ett kosmos som inte har någon personlig relation till oss. Universum bryr sig inte om oss, vi måste ta hand om oss själva. 

Varför vi är här måste vi fylla i själva (förutom det rent biologiska), vad är poängen med livet måste vi svara på själva. Hur vi ska leva bra liv måste vi svara på själva. 

Det finns inget centrum, ingen högre makt, ingen högre lag. För vissa innebär det att de själva (jaget) är i fokus för deras egna universum, för andra kan det innebära att människan och mänskligheten är i fokus för vad som är viktigt.

Davbjo
2017-12-21 08:11
#2

Ska man hårddra det så är ateism ingen livsåskådning, då ateismen i sig är innehållslös, termen beskriver ett icketillstånd. Som ateist är man inte teist, skälet till detta är inte relevant för termen som sådan. Med andra ord föds vi som ateister, och kan också bli det genom kritisk granskning av teistiska påståenden, vilket nog är den vanligaste synen på ateism (som tenderar mer åt anti-teism i det läget i regel).

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

[scadracun-disciple]
2018-01-17 09:51
#3

#2 Nej håller med dig, det används ibland slarvigt som något slags 'tillstånd', eller som en grupp. Dock är ju stark ateism en slags positiv idé, en åsikt som kan ta sig uttryck på olika sätt men hur jag än försöker förklara vad det innebär  så hamnar jag ändå i någon slags negativ formulering: 'tror inte att…', 'tron att världen är saknar, är utan'.    

Ateism bör ju dock definitivt vara en komponent i en livsåskådning. Om teism är en del av en livsåskådning, då bör ju även ateism vara likvärdigt?

Davbjo
2018-01-18 08:33
#4

#3

Ateism bör ju dock definitivt vara en komponent i en livsåskådning. Om teism är en del av en livsåskådning, då bör ju även ateism vara likvärdigt?

Nej, ett icke-tillstånd kan aldrig likställas med ett tillstånd. Att vara cancerfri är inte en variant av att ha cancer. En livsåskådning kan absolut sakna teistiska komponenter, men detta beskriver endast vad livsåskådningen saknar och inget om dess natur. Anti-teism däremot, som är ett aktivt ställningstagande, kan absolut vara det.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

[scadracun-disciple]
2018-01-31 09:45
#5

#4 Ja men då resonerar vi lika tänker jag men med olika termer. Anti-teism bör ju vara snarlikt 'stark' (positiv ateism) där det är ett positivt ställningstagande mot.

Upp till toppen
Annons: