Annons:
Etikettateistiska-tänkare
Läst 2263 ggr
Salladskyckling
5/19/17, 6:59 AM

Ni ateister är dårar.

”Dåren säger i sitt hjärta: "Det finns ingen Gud." Onda och avskyvärda är deras gärningar, ingen finns som gör det goda.” ‭‭Psaltaren‬ ‭53:2‬ ‭ ”Ända från världens skapelse ses och uppfattas hans osynliga egenskaper, hans eviga makt och gudomliga natur genom de verk som han har skapat. Därför är de utan ursäkt.” ‭‭Romarbrevet‬ ‭1:20‬

Annons:
Gronstedt
5/19/17, 7:19 AM
#1

Absolut. Och kon hoppade över månen, det visste redan gamla mor Gås.

starhawk
5/19/17, 7:24 AM
#2

#0: Javisst! ska du inte fortsätta med den där om rödluvan och vargen också? När vi ändå är inne på ämnet sagor?

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Cragan
5/19/17, 7:43 AM
#3

religösa är ganska roliga enda saken som får dem att göra goda gärningar är rädslan för guds vrede.
att man kan göra en god gärning bara för att man vill vara snäll eller att man mår bra av det verkar inte förekomma bland dem, o sen påstår dom att man ej kan vara snäll/trevlig utan att tro på deras fantasy bok.

Sommarek
5/19/17, 8:25 AM
#4

#3 Antar att du menar kristna, annars har du ingen vidare kunskap om religioner…

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Davbjo
5/19/17, 8:47 AM
#5

Bibeln är påståendet, ett påstående som, likt alla andra religiösa påståenden, helt saknar evidens. Att citera en sådan skrift är alltså totalt meningslöst och saknar helt värde, du kan lika gärna citera Spindelmannen.

Istället för att attackera dem som inte tror så kan man försöka presentera evidens för det man faktiskt tror på. Kan man inte det bör man istället fundera på varför det är så, och varför man tror på något man inte kan styrka.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

unbreakable8
9/20/17, 1:50 AM
#6

Att kasta pärlor till svin är helt onödigt, då dom inte ser dess värde utan bökar vidare efter lera och dy.

Annons:
Gronstedt
9/20/17, 9:35 AM
#7

#6: Ett av kristenhetens många världsfrånvända och irrelevanta talesätt. Att kasta pärlor för svin är helt onödigt, då pärlor saknar värde för svin, varför dessa, förnuftiga och verklighetsanknutna som de är, bökar vidare efter livsnödvändig näring.

[scadracun-disciple]
9/28/17, 2:00 PM
#8

#0 Tror mest att TS ville göra ett statement, inte vidare diskutera 😉 Men tack TS, då vet jag vad jag har att ta ställning till. Lyckligtvis så kan vi ju alla numera nå de mesta religiösa skrifter online, så det är ganska lätt att ta sig ur sin dårskap och bli upplyst om en så vill. 

För att kontra, en kan ju ta vilken företeelse som helst som har dignitet pga sociala bevis och se den som en måttstock för hela mänskligheten. Jag väljer…. okej bibeln igen, den matchar ju kriterierna. 

'Now accept the one who is weak in faith, but not for the purpose of passing judgment on his opinions'.

Återigen skrivet av kyrkofadern Paulus. Paulus själv träffade ju självaste Jesus i egen hög person och blev utsänd för att sprida toleransen bland människorna (hrm vilket han lyckades sisådär med), men det var ju flera hundra som såg Jesus och stöttade Paulus i att frälsaren hade uppenbarat sig igen. Jag tycker Paulus gör det väldigt klart här hur ditt förhållningssätt bör vara om du förlitar dig på bibeln som måttstock. 

End of discussion.

Heberniclobochs
9/28/17, 5:03 PM
#9

"Jag frestas kalla det ren idioti, men avstår i trohet mot min uppfattning att ingen ska kallas idiot." - Arne Jarrick

Sommarek
9/28/17, 7:34 PM
#10

Jag undrar fortfarande vart dårskapen ligger i att inte tro på en fiktiv text som är kopierad från redan existerande källor, med en gud och en gudason som är klippta och klistrade från andra, äldre religioner och som är full av godtyckliga regler som inte är till någon världens nytta…  🤔

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Gronstedt
9/29/17, 9:11 AM
#11

#10: Glöm inte: som också har genomgått en visklek i form av upprepade översättningar samt omtolkningar och censur av olika kommittéer, tillsatta allt efter den betydelse som  önskas.

Sommarek
9/29/17, 1:06 PM
#12

#11 Jag har inte glömt det, men meningen började bli för lång.    ;)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

unbreakable8
10/12/17, 7:43 PM
#13

2017-09-20 09:35 #7 av: Gronstedt

"Ett av kristenhetens många världsfrånvända och irrelevanta talesätt. Att kasta pärlor för svin är helt onödigt, då pärlor saknar värde för svin, varför dessa, förnuftiga och verklighetsanknutna som de är, bökar vidare efter livsnödvändig näring."

Du förstår bibelordet enbart genom vetenskaplig fakta tydligen.  Självklart gillar inte grisar pärlor.  Men svin är lerbökande djur och lever på rester. Dom tittar aldrig upp, utan ner i dyn.

Det betyder alltså:  Om du genom Guds ord funnit sanningen; dela inte med dig av den till människor som spottar på vad du kommer med. Dom kommer aldrig vilja tro.  Det är deras öde.

Annons:
Gronstedt
10/13/17, 9:25 AM
#14

#13: Du förstår inte alls, tydligen. Ännu mer bisarrt blir det av att du verkar antyda att det på något sätt skulle vara mindre värt att vara ett ett svin. Och du är väldigt dåligt påläst om svin, om du tror att de är "lerbökande djur och lever på rester. Dom tittar aldrig upp, utan ner i dyn."  

Naturligtvis vet jag vad liknelsen om pärlor för svin handlar om, det vet var och en som har studerat bibeln och har ett grundläggande mått av kultur- och religionshistorisk bildning. Din förklaring av liknelsen är inte oemotsagd. Den kan också ses som handlande om att man som troende inte är skyldig att missionera in absurdum med risk för eget liv. De spår av den så kallade Jesus ord som finns i bibeln är ofta påfallande förnuftiga.

Man kan lägga märke till att beklämmande många så kallade kristna inte tar sina egna ord för goda utan framhärdar i att predika för de ointresserade. Ni låter inte bli att kasta pärlor för svin, för det ni vill uppnå är inte att sprida evangelium, utan att få svinen att kalla sig svin och acceptera att det är dåligt att vara svin - så att er präktighet framstår som så mycket präktigare i jämförelse. Men som sagt, hellre ett bra svin än en självrättfärdig kristen.

Man kan för övrigt undra hur detta bibelord jämkas samman med till exempel Matteus 28:18-20 och Markus 16:15-16. Där står det väl inget om att man slipper predika för dem som kan bli otrevliga?

Upp till toppen
Annons: