Annons:
Etikettateismen-och-samhället
Läst 1308 ggr
[Morfalum]2
7/19/16, 11:32 PM

Inskränkningar mot icketroende

På humanisternas hemsida kan man om Sverige läsa följande (info tagen från publikationen Freedom of Thought)

'Sverige

Endast fjorton länder klassas som ‘fria och jämlika’ och Sverige är inte bland dessa. Sverige klassas istället med medelbetyget ‘systematisk diskriminering’. Den diskriminering av icke-religiösa som tas upp i rapporten är att staten hjälper religiösa samfund att ta in “kyrkoskatt” och endast delar ut statligt stöd till religiösa livsåskådningssamfund.

Tankar? 

Upplever ni Sverige som en ickereligiös, fri stat? 

Jag kan själv tycka att det finns flera exempel på hur det finns ett spelande i till religiösa religioners fördel, Sverige har en liten väg att gå fortfarande. Ett exempel är just taxeringen (visserligen hanterar svenska kyrkan de döda, men bortom det vet jag ej vad kyrkoskatten bekostar), ett annat exempel är den svenska skolans läroplaner där man kan hitta passager som främjar kristenheten; att ex. kristendomen ska ha en särskild ställning inom religionskunskapen pga dess historiska påverkan. Barnen ska anförskaffa sig 'Kunskaper om samt förståelse för kristendomen och dess traditioner har särskild betydelse då denna tradition förvaltat den värdegrund som ligger till grund för det svenska samhället (GY11). Dessutom uttrycks dygdetiken som en etisk teori som är särskilt viktig att behandla i grundkursen (etik med religiösa rötter, ex. i katolska kyrkans etiska system). Många skolavslutningar görs i kyrkan och kristna psalmer sjungs. Kristen gudstjänst samt firandet av andra kristna traditioner visas i SVTs sändningar som är ämnade att vara public service och vara till av intresse för hela Sveriges befolkning.

Tankar mina vänner?

Källa: 

http://www.humanisterna.se/news/unik-rapport-om-ickereligiosas-rattigheter-i-varlden/

Annons:
kamera0710
7/20/16, 8:25 AM
#1

Mycket av detta beror väl på att en Livets Ord-filial vid namn KD suttit i regeringsställning då och då sedan 90-talets början.

JonasDuregard
7/21/16, 11:08 PM
#2

Den korrekta översättningen av 'systemic' är väl systemisk snarare än systematisk. 

Att säga att vi i Sverige utsätts för systematiskt förtryck på grund av att staten hjälper trossamfund att samla in sina medlemsavgifter låter väldigt överdrivet. 

Samtidigt räknas USA som "mostly satisfactory". Hur tänkte de där undrar jag. Att skolbarn tvingas svära trohet till gud i början på varje skoldag kan jag tycka är värre (för att inte tala om en del av deras delstatslagar).

Upp till toppen
Annons: