Annons:
Etikettfri-diskussion
Läst 2943 ggr
[Belliszz]
7/5/16, 6:50 PM

Fundering ( Vill INTE skapa BRÅK)

Vet inte om jag ens är i rätt "grupp" men vill fråga ändå.

Jag är själv katolik och har aldrig ifråga satt min tro eller mitt hjärta.

Utan men en tanke som har kommit och är ren nyfikenhet.

Jag kan börja med att säga att jag har svårt att formollera mig och jag har dyslexi.

Så lyder min tanke.

Enligt alla bibliska troar så tillhör du en Gud. Om de är muslim,budist,kristendom eller katolik med flera är sak samma.

Men du ber till dig Gud och du tillhör en församling/kyrka. När du dör begraver vi den fysiska kroppen och den spirituella alltså själv hamnar i de himlariket din Gud har. Väldigt kort förklarat med logiskt.

Som Asatron/Asakoltism till ber olika Gudar för olika saker. Tor är för åskan, Frej är för regnet, Fjera är för kärleken. När du som människa dör hämtar Valyria dig för att du ska bli en "krigare" och skydda gudarna.
Maija folket ber dom 4 elementers Gudar. Alltså Vatten Guden för regn. Sol Guden för sol och så vidare.

Alla dom "rena" troarna leder till att man hamnar hos sin frälsare och skapare när man dör. De är vad man lär sig när dom berättar tex i konformationen. 

Men hur blir de med Satanisterna? Satanister är INTE djävulsdyrkare. En Satanist tror inte på Gud eller Djävulen. Utan dom människan. Alltså sig själv.

En Djävulsdyrkare tillber djävulen (Den fallne ängeln enligt bibeln)

Hur blir de med dessa två då? Om människan dör. Är de finito med deras sjal då? Eller är de deras sjal som är de vi kallar Demonerna?

Jag har INGEN avsikt att skapa bråk eller smutts ner någons tro. Utan de är en fråga som jag har funderat på nu ett tag (några dagar)

Annons:
Huygens
7/5/16, 7:38 PM
#1

Det kan säkert finnas flera svar på dina frågor. Till att börja med gör jag kanske inte så stor skillnad på satanister och djävulsdyrkare, så ha lite överseende med mina val av etiketter på respektive religiös inriktning.

.

Man kan starta med att kolla upp följande, för nu påstår jag lite saker:

Buddhism tror inte på någon skapargud, så det kommer ingen gud och hämtar den avlidnes själ. Det behövs inte. Många Buddhister kan därför ses som ateister, då dom inte tror på att själar har något beroende till någon som helst gud (även om det skulle kunna existera vissa betydelselösa gudar).

Hindusim har inte heller särskilt mycket "hämtning" av en gud, utan själen återföds enligt någon slags automatisk princip.

.

Satanister/djävulsdyrkare (vad man nu kallar det) finns i flera olika varianter, t ex:

Satanist variant 1: Ateist, gudsförnekare och tror bara på det fysiska och att det inte finns själar. Återföds inte då själen inte existerar.

Satanist variant 2: Paradiset existerar inte och inte heller helvetet existerar. Din själ går vidare någonstans, om du själv väljer att ta din efter-döden-tillvaro i dina egna händer. I annat fall blir du manipulerad av mäktiga varelser efter döden, som lurar din själ in i en fälla av religiös rädsla och vansinniga regler.

Satanist variant 3 (långt): Gud är ond och likgiltig och kommer inte att hjälpa dej. Djävulen är god och det har du bevis för, därför att Djävulen straffar alla dom onda själarna i Helvetet.

Hamnar du i det som påstås vara Guds "Paradiset", blir du instängd i ett fängelse med vita väggar och fluffiga moln tills du skriker av galenskap.

Gud har skapat Jorden av ondska. Jorden, där alla djur dödar andra djur för att äta eller ätas. Även djur som inte dödar eller dödas, kommer ändå att lida på olika sätt för Gud skapade Jorden av ondska och för att plåga.

Gud fruktar den gode Djävulen mer än någon annan, för Gud vet att en dag kommer även Gud att straffas i Helvetet för sina ondskefulla och likgiltiga handlingar, svält i tredje världen mm. Därför har Gud pekat ut Djävulen som den "onda" genom Sin korrumperade Katolska Kyrka.

Men en dagen kommer den goda Djävulen att straffa alla onda i Helvetet och Gud kommer att få ett hårdare straff, som kommer att vara mycket längre än alla andra av Katolska Kyrkans onda män, för Gud har gjort mycket mera ont än någon annan, inklusive spikat upp sin ende son (via ombud) på ett kors i en bisarr ritual vars syfte är att skuldbelägga alla människor, på samma sätt som syftet med att Gud terroriserade Kain var att denne skulle mörda sin bror och ges multipell generationsskuld. Gud är ondska och terror.

För övrigt förväntar sej satanister att få ett ljust och grönt efterliv som dom själva kan bestämma över när dom möter Djävulen efter döden. Inte en demonisk och tyrannisk Gud som tvingar agnar från vetekornen in i ett vitt fängelse. Och defintivt inte in i ett tvingade evigt "paradis".

Djävulen är stark och god och kommer att segra i slutändan. Gud är ond och svag och kommer en dag att få sitt straff i Helvetet, därför darrar Gud av hat och rädsla inför Ljusbäraren.

Du kan säkert hitta både fler varianter och längre förklaringar annorstädes.

Salladskyckling
5/19/17, 6:52 AM
#2

Nej, de du skriver är inte sant. Jesus är vägen, sanningenoch livet och ingen kommer till fadernutpm genom han. Det finns inga andra Gudar än den bibliska Guden det är villoläror. En person hamnar i helvetet eller himlen när de dör, de som inte omvände sig, blev födda på nytt och följde Jesus hamnar i helvetet för att de valde bort Guds son, som också är Gud. Dessutom är katolicism en obiblisk villolära

Gronstedt
5/19/17, 7:27 AM
#3

#2: Säger vem?

Davbjo
5/19/17, 8:50 AM
#4

#2: Det finns tiotusentals denomineringar av kristendomen, det finns ett 20-tal världsreligioner och tusentals dokumenterade gudar och gudomligheter som tillbetts genom historien. En övertygande majoritet av dessa är daterade till långt innan kristendomen existerade. Människan är en expert på att hitta på religioner, och din religion är inget undantag.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

Mortiscia
6/30/17, 8:40 PM
#5

Eftersom själar inte finns så blir det en nollfråga :) Men om du menar rent filosofiskt så beror det på vilken typ av religion man utgår ifrån eftersom de har skilda öden för "förtappade" själar.

unbreakable8
9/20/17, 1:55 AM
#6

Det låter lite som att du är kluven i din tro?  Du tar upp alla möjliga trosmöjligheter och att du ställer den frågan också i denna grupp är lite underligt .  Själv undrar jag  hur katoliker kan tillbe Maria när Gud säger att vi inga andra gudar ska ha förutom skaparen och Jesus.  Jag tror Gud välsignade Maria rikligt och jag tror att hon fått sin plats i himmelriket, men inte större än Gud eller Jesus eller Helige Ande.  (Lucifer föll ju för att han ville bli större än Gud och gjorde uppror)  Varför envisas man med att tillbe Maria? Det har jag aldrig förstått.  Hon kan ju inte ge någon evigt liv.

Annons:
unbreakable8
9/20/17, 1:59 AM
#7

"Enligt alla bibliska troar så tillhör du en Gud. Om de är muslim,budist,kristendom eller katolik med flera är sak samma."

-Nej, Jag tillber och helgar inte Maria.  Buddism är en halvtro, pga att dom inte har en GUD, Siddharta Gautama var en människa, men en vis människa.  Allah har inga söner och döttrar, men min Gud har en son, har vi då samma Gud? Och dessutom om budskapen skiljer sig åt.

Gronstedt
9/20/17, 9:44 AM
#8

#6: Där sätter du tydligt fingret på det som gör kristendomen så motbjudande: "Varför envisas man med att tillbe Maria? [ … ] Hon kan ju inte ge någon evigt liv." En köpslående religion där man slugt placerar sin tillbedjan på den gud som lovar bäst betalt. Att uppskatta och försöka efterlikna en god förebild betraktas som dåligt, det enda viktiga är att fjäska på exakt rätt sätt för att få betalningen man blir lovad … 

Ännu värre är att det inte ens är kristguden själv som definierat "rätt sätt", det definieras av mänskliga profitörer som gör vad som helst för att tvinga på andra just sitt eget "rätta sätt". Allt mot påståendet att just de kan lära ut det rätta fjäsket för att inhösta den högsta betalningen.

Ungefär lika andligt högtstående som radannonserna för investeringsfonder …

starhawk
9/22/17, 1:18 PM
#9

#7: Nu är du ute och cyklar, Gud och Allah är samma gud det är bara två av en hel flora av namn. Beträffande Jesus så tror inte muslimerna att han var Guds son, dom tror han var en av alla dessa profeter, men i deras tro är det Muhammed som var den enda sanna profeten. Den heliga ande är en märklig konstruktion som dom många kristna håller sig med. Det är denna märkliga treenighet som gör att muslimerna kallar kristna för otrogna, dom har ju flera gudar och bryter därmed mot det första budordet.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

unbreakable8
9/25/17, 4:56 PM
#10

#9 Nej jag håller inte med dig alls.  Allah har som sagt ingen son. Min Gud har en son.  Islam tror heller inte på Kristi budskap.  Vägen till Gud går genom Jesus Kristus och inte genom Muhammed.  Det finns bara en medlare mellan Gud och människan, det är Jesus.  Det var Jesus som offrade sig själv frivilligt för oss och tog våra synder på sig., inte Muhammed.

Gronstedt
9/25/17, 5:13 PM
#11

#10: Säger du. Menar du att det är ett argument?

unbreakable8
9/25/17, 5:25 PM
#12

#11  fakta  Islam versus kristendom.  Jag vet inte om en ateist har kunskapen om skillnaderna, verkar ju inte som så.

Gronstedt
9/25/17, 5:37 PM
#13

#12: Definitionen av "fakta" är inte "något som unbreakable8 skriver på iFokus", faktiskt. I synnerhet inte som det finns hundratals definitioner av kristendom och inte stort färre av islam.

Sannolikheten att en ateist har kunskap om skillnader och likheter förefaller mig större än att en som påstår sig sitta inne med den enda sanningen gör det. Ateisten kan åtminstone tänkas vara mottaglig för information.

Annons:
unbreakable8
9/25/17, 5:43 PM
#14

#12 Nu är jag helt vanlig kristen. Inte katolik eller ortodox, jag bara tror på Jesu budskap.

"påstår SIG sitta inne med sanningen"? - Nej men jag tror på bibeln och Jesus. Jesus är den som besitter sanningen.

Gronstedt
9/25/17, 6:49 PM
#15

#14: Att Jesus "är den som besitter sanningen" är ytterligare ett av dina overifierade påståenden - varför skulle någon tro på det bara för att du påstår det? Om du inte är Jesus då, för i så fall kanske du vet vad Jesus påstår är sanningen. Inte för att det skulle bli universellt sant för det, förstås.

Av bibeln finns lika många tolkningar som läsare och vi är ganska många som läst den där boken. Vad får dig att tro att just din tolkning skulle ha företräde?

unbreakable8
9/25/17, 7:01 PM
#16

#15 Men varför skulle det vara overifierat? Det är inte bara jag som tror på Jesus. Många kristna tror på biblen, men Guds ord är ju inte bara ord utan kraft och många har blivit befriande genom Gud och Jesus. .

Jesus säger: Om ni förblir i mitt ord är ni verkligen mina lärjungar. Ni ska lära känna sanningen och sanningen ska göra er fria. (Joh 8:32) och Den Sonen gör fri han är verkligen fri (Joh 8:36, gamla översättningen)

Detta går inte att bevisa vetenskapligen, men däremot personligen. Man hör ordet, om man tror på det, så får man gensvar från Gud.  Det är den enda sättet.

Den som blivit FRI, vet vad det handlar om.

unbreakable8
9/25/17, 7:14 PM
#17

#15 "Om du inte är Jesus då, för i så fall kanske du vet vad Jesus påstår är sanningen."

Mitt mål är ju att bli lik Honom, Jesus. Jag som människa kommer fortfarande vara helt ofullkomlig jämfört med Jesus.  Jag läser ju Hans ord och försöker att leva efter det.  Jesus har sagt att vi är Hans medarvingar och Jesus har sagt att vi har i Honom samma makt om vi förblir i Honom.

Angående demoner och andar. många tror på dom, för att dom är ju inte Jesus.  Dom som inte vill tro, kommer inte att tro, men jag kan ge dig ett videoexempel på hur en demon tilltalar en kristen som försöker framföra Kristi budskap.

Lägg också märke till hur han säger att han känner dina förfäder.. det är satans ord.  Han har också tillgång till information om oss vanliga människor.  Om den människan bara är förvirrad. missbrukande person ( som är port in för demoner att ta kontroll)  eller psykiskt sjuk så talade han  mot Gud precis som satan gör.

https://www.youtube.com/watch?v=iN9-zvDLO1E&t=82s

unbreakable8
9/25/17, 7:18 PM
#18

Befrielse, på gatan.   Den Jesus gör fri, blir sannerligen fri.

Gronstedt
9/25/17, 7:22 PM
#19

#16: Du förklarar ju själv att det är overifierat: "Detta går inte att bevisa vetenskapligen". Det enda dina påståenden visar är att du tror att det är så, och det har ingen förnekat. Men det är en ytterst avgränsad sanning, utan relevans för de allra flesta.

För varje anekdot om någon som tror på bibeln finns det minst en om någon som inte gör det. 

För varje person som tycker sig befriad genom någon gud eller liknande finns det minst lika många som inte tycker sig ha blivit det, eller som tycker sig ha blivit det på andra sätt. 

Kristna påstår att Jesus sagt massor av saker, men många andra har sagt många andra saker.

Den ena sidan har inte automatiskt tolkningsföreträde. Och den som inte är ofri behöver inte befrias, den som inte är i nöd behöver inte frälsas, den som inte har behov av varan behöver inte läsa prospektet.

EDIT: Eller, för den delen, titta på reklamfilmerna 🙂. Det finns bättre demoner på Netflix, om man tycker att sådana är skojiga.

Men jag tycker du ska akta dig för att blanda ihop demoner med psykisk sjukdom, det är rejält osmakligt. 

Missbruk släpper inte in demoner. Droger kan släppa ut människans mindre vackra sidor, men de stoppar inte dit några sidor som inte redan finns.

unbreakable8
9/25/17, 7:37 PM
#20

#19 Men Gud är inte vetenskapen.  Jesus sade ju :

1 Kor 1:21
Jo, eftersom världen i sin visdom inte lärde känna Gud i hans vishet, beslöt Gud att genom den dårskap som vi predikar frälsa dem som tror.

_Människors/vetenskaplig vishet  är inte samma som Guds vishet. Det krävs nåd, kunskap och vishet för att hitta Gud, och detta framförallt till dom som vägrar tro.
_

Annons:
unbreakable8
9/25/17, 7:44 PM
#21

Som kristen måste man också beräkna priset för att följa Jesus såsom Jesus själv gjorde när han offrade sig för oss av kärlek.  Han ansåg att priset var värt det, av kärlek.

 Ni måste beräkna kostnaden. Låt mig förklara med en bild: Om någon av er vill bygga ett torn, sätter han sig då inte ner först och räknar ut om han har tillräckligt med pengar för att avsluta bygget?

29 Jo, självklart, annars kanske han inte kommer längre än till grunden, och då blir han utskrattad.

30 ’Titta på den där mannen’, kommer folk hånfullt att säga. ’Han började bygga, men pengarna tog slut innan han var färdig!’

31 Tänk er också bilden av en kung som tänker dra ut i krig mot en annan kung. Sätter han sig inte först ner och funderar på om hans armé med 10 000 man är stark nog att besegra den fiende som kommer emot honom med 20 000 man?

32 Visar det sig vara omöjligt, sänder han istället ut medlare för att be om fred, medan fiendetrupperna fortfarande är långt borta. Lukas 14:28

Gronstedt
9/25/17, 8:42 PM
#22

#20, 21: Har du någon poäng alls? Eller rabblar du bara i förhoppningen att det ska se ut som argument? Det funkar nog dåligt på den här sajten …

unbreakable8
9/25/17, 9:06 PM
#23

#22 Du kan inte förstå .. 😇 OM du vill förstå, så föreslår jag meditation över lite bibelord som jag skrivit ner här ovan. 🌺

Gronstedt
9/26/17, 5:31 PM
#24

#23: Visst förstår jag, jag är bara inte intresserad. Den som inte är ofri behöver som sagt inte befrias.

unbreakable8
10/12/17, 7:46 PM
#25

Det är inte meningen att alla ska bli räddade, tyvärr.

Gronstedt
10/13/17, 9:03 AM
#26

#25: 😂

Upp till toppen
Annons: