Annons:
Etikettfri-diskussion
Läst 891 ggr
[Morfalum]2
6/15/16, 10:27 AM

Vad tror du?

Det vore kul att veta lite översiktligt kring vad folk tänker och tror i den övergripande frågan här på sajten. Står vi själva i detta underliga och enorma kosmos eller eller har vi en skapare, ett ursprung eller en högre makt som vakar över oss? 

Vad tror du ? Skriv gärna en liten kommentar nedan.

  • Redigerat 4/3/21, 11:59 AM av Niklas
Annons:
Davbjo
6/15/16, 11:00 AM
#1

Jag har som bekant (?) ingen tro, men jag är däremot övertygad om att man kan veta att inga gudar existerar i samma utsträckning som man kan veta något annat. Då evidensläget för samtliga gudabilder är lika starkt som evidensläget för jultomten och tandfén så kan vi sortera dessa företeelser till samma hög utan några större bekymmer, med hedern intakt.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

[Morfalum]2
6/15/16, 11:18 AM
#2

Jag har som bekant (?) 

#1 Det är så jag tolkar hur du tänker ja 😃 Det har inte gått mig obemärkt förbi. Sen kan det vara att jag tycker du skriver briljanta inlägg som jag noggrant tar mig tid att läsa igenom också hehe.

[HundochKatt]
6/15/16, 11:23 AM
#3

Tror inte och vägrar tro på en ond  "Gud" som bara "tittar på" när så många oskyldiga  far illa, framförallt barn i världen… Kan ju liksom inte finnas någon "högre makt".

Jag respekterar de som tror på Gud, men jag förstår det inte med tanke på allt elände som finns i världen. 

Bibeln ser jag som en "sagobok", berättelser som gått runt och spetsats på under åren innan det skrevs ner för första gången. Alla har väl lekt viskleken och vet hur ord kan förändras för att inte tala om berättelser.

[Morfalum]2
6/15/16, 11:31 AM
#4

#3 Vettigt! 

 Om gud är allgod, allvetande och allmäktig, varför låter han då ondskan existera? Ingen kyrkoföreträdare har någonsin kunnat ge ett bra svar på detta problem. Säger man att man att herren är stor och att han säkert har en plan med det hela men vi inte förstår den helt och fullt, då är det som att avfärda sig själv som liten, omyndig och lite dum och jag har aldrig förstått varför man vill leva med en sådan inställning. Helknas! 

 Vi är fullt kapabla att förstå och att utröna saker, problemet är att vissa inte vill sätta sin tilltro till detta. Faktumet att många faktiskt förstår just att det inte finns ont och gott, gud, himmel och helvete. Det finns världen och den struntar väl i oss, det vi kan göra är att försöka förstå det vi kan veta.

kamera0710
6/15/16, 3:24 PM
#5

Svarade sista alternativet, efter att ha funderat på alternativet "Jag har ingen anledning att tro på gudar, men jag har den dörren öppen och en dag kanske jag finner gud/ar"

Det handlar för mig snarare om att det eventuellt, via vetenskapen, kommer några belägg för att någon form av högre makt ändå existerar.  Innan dess väljer jag att inte tro på vare sig gud, jultomten eller flygande spaghettimonstret.

Huygens
6/18/16, 10:48 PM
#6

Hur definieras "gudar"?

Dom hinduiska gudarna är många, men har inte alls den makt som tillskrivs den kristna guden. Hinduismens gudar är snarast ett slags ovanliga varelser som är del av karma och återfödelse.

Annons:
Candela
6/19/16, 12:16 AM
#7

Eget alternativ:

"Jag har ingen anledning att tro på gudar, men jag har [motvilligt] den dörren öppen och en dag kanske jag finner gud/ar" 

Eftersom jag blev genomgående och intensivt hjärntvättad under mina första 18 år i livet, kommer jag nog aldrig kunna stänga dörren helt. Fastän jag egentligen inte vill tro.

vallhund
6/19/16, 5:02 AM
#8

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Morfalum]2
6/19/16, 10:44 AM
#9

#6 Jag tänker att en gud är någon form av högre makt. Sen kan ju gudar vara uttryck för en högre universell princip, som inom hinduismen (Brahman och brahmans olika uttryck). Gudar inom olika mytos kan ju vara olika 'mäktiga' 🙂 Inom polyteistiska system är ju inte gud (arna) allsmäktiga och allvetande som inom abrahamsreligionerna.

Upp till toppen
Annons: