Annons:
Etikettreligion
Läst 1077 ggr
Davbjo
2016-05-19 12:41

"Homosexualitet är bara en trend"

Bruno Edgarsson är stiftsfullmäktige i Växjö stift, och enligt honom så är homosexualitet bar en trend. Läs hela historien här.

Jag tycker det är bra att det kommer fram vilken skadlig kraft som kyrkan kan utgöra i samhället. Homosexuella är redan en mycket utsatt grupp, och att sparka på dem ytterligare är beklämmande illa.

Tror ni att detta är så representativt för kyrkan som Bruno försöker ge sken av eller är han lite av en ensam tok?

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

Annons:
kigon
2016-05-19 12:50
#1

En trend sen begynnelsen? 😂

Nu är det ju olika i sverige än andra länder jag varit i under en tid, jag märker inte av kyrkan i sverige så jag blir inte påverkad. Blir bara smått överraskad om jag får reda på att någon är kristen, t.o.m. Det brukar inte gå längre än så… Men eftersom jag inte känner många som tror på gud och inte går till kyrkan öht så vet jag inte om det är lika illa här…

I andra länder dock (typ min upplevelse i USA) så utgör kristendomen en extremt stor del av all hat, diskriminering och våld och jag hade absolut inte vågat att vara "ute" där i täta kristna samhällen, men sverige vet jag ej…

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Gronstedt
2016-05-19 12:53
#2

Han verkar ha rört ihop "väljer att bli homosexuella" med "väljer att visa att de är homosexuella". Med den nivån på argumentation och insikt blir det svårt att ta honom på allvar. Däremot tycker jag inte han är speciellt tokig eller "sparkar" på någon, utan han talar om vad han tycker - och det kan han få lov till, han som alla andra.

Det verkar inte heller som om han är representativ för Svenska Kyrkans hållning i HBTQ-frågor, så hans åsikter visar knappast på kyrkans "skadliga kraft". 

Däremot kan man ha synpunkter på  vad stiftsfullmäktige har beslutat - DET är ett uttryck för hållningen hos en del av kyrkan.

Maria
2016-05-19 12:54
#3

#0 Jag tror inte att det är representativt för Svenska kyrkan idag men att det finns en del som har dessa åsikter är bara att beklaga.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Inkanyezi
2016-05-19 12:59
#4

Om man ser till homosexualiteten inom olika kyrkor, där kanske den katolska i högre grad har fått kläda skott än andra, är det ju en rätt långvarig trend inom kyrkan. Som det framförs älskar Gud alla, men just övergreppen som har förekommit på senare tid inom den katolska kyrkan har väl inte direkt setts som kärlek av dem som drabbats?

Men det kanske är orättvist att just se till dem som kallas pedofiler; sexualiteten är ju rätt mycket större än så. Rent allmänt misstänker jag att kyrkan när det gäller sex och samlevnad har varit till mer skada än nytta.

oddahviing
2016-05-19 13:00
#5

Jag tror, alltså tror att för vissa kan bixsexualitet vara en 'trend' eftersom folk känner efter väldigt mycket 😉 däremot tror jag inte att någon som säger och vet med sig att de är homosexuell är något annat. Har aldrig hört om någon homo som plötsligt blivit straight.

Det var kyrkan och kristendomen som skapade pengar och makt och välfärd och enligt mig förstörde mänskligheten. Bruno får la tycka vad han vill så länge han inte skadar eller hindrar någon annan (vilket kyrkan förr gjorde i väldigt stor mån). Bibeln är vad man gör den till, och han har skapat sin version.

Jag vet faktiskt inte hur det är med andra präster etc. men jag kan ju tänka mig att många är emot homosexualitet eftersom påhittade regler är så inbitna i religionen. Däremot lever vi ju i ett ganska modernt samhälle, så jag vet inte? Jag hoppas han är en ensam tok. När man är ganska ensam om att tycka något så brukar man få det att låta större än vad det är.

'-Headlights on the highway-'

Ananse
2016-05-19 13:18
#6

#5 Det kan ju rentav vara så att bisexualitet är normaltillståndet. Ute i naturen finns inte samma homofobi som hos oss. Den fysiska närheten där ute är väl inte nödvändigtvis av sexuell karaktär, men bland oss kan det räcka för att stämplas. Bland oss är ju inte sexuellt umgänge längre så hårt knuten till reproduktion, så könstillhörigheten borde inte ha så stor betydelse. Snarare än att fler känner efter, kanske allt fler upplever att dom inte behöver begränsa urvalet till det ena eller det andra könet?

-

Beträffande kyrkans inställning då… Vad deras gud anser står ju att läsa i Bibeln. Jag tycker egentligen inte att liberala kristna är mer sansade. Tror dom eller tror dom inte? Och om dom tror på en allsmäktig gud - varför menar dom att dom kan ta sig friheten att gå emot hans direktiv? Tänker dom att han inte var fullt lika allsmäktig när han var yngre, och att han då slängde ur sig saker som kanske inte alltid var så genomtänkta, men så har han på senare år sett över dom eviga sanningarna och reviderat dom värsta tokigheterna?

Katolska kyrkan hålls ju med en del sånt där. En viss sak kan vara en synd och föranleda evig plåga i jävla fans helvete, men så ändrar man sig. Blir det då så att dom som var missdådare enligt gamla definitioner får amnesti från helvetet? Eller får dom fortsätta brinna gärningen var en synd när den begicks? Eller handlar det om ett rent missförstånd?? Det kanske aldrig har varit en synd… Missdådaren kanske i själva verket aldrig dömdes att plågas i helvetet! Hans anhöriga våndades i onödan. Men alla alternativen känns fel om nu påven är Vicarius Filii Dei - guds sons ställföreträdare. Känns inte som att han borde kunna göra fel eller att han skulle behöva revidera nåt.

Annons:
oddahviing
2016-05-19 13:30
#7

#6 Sant!

'-Headlights on the highway-'

Joppo
2016-05-19 13:57
#8

#3 Jag har en personlig fråga till dig. Du behöver såklart inte svara på den, men då jag funderat en del gällande hur kristna resonerar just den fråga vore det intressant med ett svar 🙂:

Jag vet sedan tidigare diskussioner att du har någon slags kristen tro, men att du samtidigt väldigt positiv och icke fördömande gällande homosexualitet. Detta är såklart väldigt bra, men jag undrar lite hur du resonerar inom dig själv eftersom homosexualitet uppenbarligen inte är ok i Bibeln?

Maria
2016-05-19 14:20
#9

#8 Jag förstår din fråga för läser man bibeln bokstavligt så kan man hitta en hel del bibelord som talar för att homosexualitet är synd.

De ställen jag känner till  (jag kan inte Bibeln så att jag kan räkna upp var någonstans jag läst det) så handlar det om sexuella lidelser och begär och det tolkar jag som destruktiv sex.

Ingenstans i samma formuleringar pratas det om kärlek utan bara om destruktivitet så som jag tolkar det.

Jag är ingen Kristen enligt en del bland annat på "Jesussajten" och jag bryr mig egentligen inte om vad andra anser mig vara.

Man får heller inte förglömma att Bibeln är nedtecknad av människor, många människor. Vad som hänt under åren som gått kan man bara spekulera i med alla översättningar och tolkningar och framförallt bestämmelser om vad som ska ingå eller inte.

Jag tror också att vetenskap och tro går att förena. Har man en någorlunda sund inställning så vet man att vetenskapen är det vi har att förlita oss på och utgå efter men för mig personligen så krockar det inte med att det kan finnas "något mer"

Hoppas det inte verkar för flummigt😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Inkanyezi
2016-05-19 14:51
#10

#6 av: Ananse : "Katolska kyrkan hålls ju med en del sånt där. En viss sak kan vara en synd och föranleda evig plåga i jävla fans helvete, men så ändrar man sig. Blir det då så att dom som var missdådare enligt gamla definitioner får amnesti från helvetet?"

Inom kristendomen anses vi alla ha syndat, och man kan få syndernas förlåtelse, vilket olika grupperingar inom religionen ser lite olika på. Katolska kyrkan kan ge absolution, dvs befrielse från tidigare synder.

Upp till toppen
Annons: