Annons:
Etikettfri-diskussion
Läst 1298 ggr
Huygens
2016-05-12 12:52

Kan Något uppstå ur Inget?

Under flera årtionden fanns en rådande vetenskaplig tro att om någonting uppstått, måste det uppstå ur något annat. Det var inte möjligt för något att uppstå ur ingenting.

Men så kom upptäckten av mörk energi, som ledde till ett Nobelpris.

Ursprunget till denna trådstart finns i tråden om Big Bang och tro.

.

Bakgrunden är enkel.

Astronomerna ville veta hur fort universums expansion höll på att avstanna. Antagandet var att Big Bang orsakat universums uppkomst. Frågan var om universum skull expandera i det oändliga med ett gradvis avstannande eller om ett totalt avstannande skulle inträffa samt ifall det skulle resultera i en sammandragning och i en Big Crunch, en Stor Sammankrampning.

Gravitation är en mäktig kraft när det gäller att verka över långa avstånd.

.

Nästan alla forskare ansåg att expansionen skulle avstanna, innan vetenskaparna hade undersökt saken.

Men så började iakttagelserna strömma in. Ju längre tillbaks i tiden forskarna tittade, dvs på mer avlägsna galaxer, desto långsammare verkade expansionen fortgå.

Tittade forskarna på galaxer i vår närhet, verkade dessa galaxer fara isär fortare än vad dom gjorde några miljarder år tidigare. Den samlade datamängden pekade på att expansionen accelererade, trots att gravitationen jobbade på högtryck för att dra ihop alla galaxer.

Det blev nödvändigt för forskarna att införa en repellerande kraft, som måste avge energi.

Knäna vek sej på forskarna när dom insåg hur mycket energi som krävdes för att pressa isär galaxerna. Slutsatsen var att 70 % av universum måste bestå av den nypåhittade mörka energin.

Galaxerna knuffas från varandra allt fortare, ju längre från varandra dom kommer. Expansionen av dom massiva galaxerna ökar och går med tiden fortare och fortare, trots att gravitationen försöker dra ihop alla massiva objekt.

Aldrig tidigare har så mycket mörk energi funnits som i vår tid.

.

Men värst av allt, den mörka energin måste kontinuerligt skapas ur ingenting. En del av den mörka energin fanns ju inte längre tillbaks i tiden och kunde därmed inte verka på samma kraftfulla sätt som under dom sista 500 - 1000 miljonerna år.

Vad tror du?

Kan den mörka energin ha skapats ur ingenting?

.

Kan någonting skapas ur ingenting?

Inget blir Något?

Annons:
Huygens
2016-05-12 13:18
#1

Varde Ljus.

Huygens
2016-05-23 12:00
#2

Jag minns ett TV-program från 80-talet där en professor av något slag sa att någonting kan inte uppstå ur ingenting. Någonting måste uppstå ur något annat.

Någonting kan heller inte försvinna och bli ingenting.

Professorn var lugn, samlad, gav motparten gott om tid att prata och professorn var en smula överseende med motparten som hävdade att världen skapats ur ingenting.

.

Nu är vetenskapens läge helt annorlunda. Undra vad 80-talets professor skulle säga idag?

Och då funderar jag, om något kan uppstå ur inget, kan allt uppstå ur inget?.
70 % av universum (mörk energi) har uppstått ur ingenting, varför skulle inte dom resterande 30 % av universum kunna uppstå ur inget?

Dessutom är frågan lite djupare, finns vi egentligen eller är vi ingenting?

.

Och vem har fått vatten på sin kran?

Zachis
2016-05-24 21:43
#3

Valde ja för att vetenskapen säger så. Vet dock inte varför.

starhawk
2016-05-25 09:02
#4

#3: Kanske för att du har brist på kritisk tänkande och villigt sväljer vad storebror säger?

Min ståndpunkt står fast: Det har aldrig varit någon Big Bang, bevisen för Big Bang pekar snarare på att det inte varit någon Big Bang. Och det är ju väldigt praktiskt att hitta på mörk energi och mörk materia för dom syns ju inte. Enligt min mening syns dom inte av det enkla skälet att dom inte finns!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Huygens
2016-05-25 10:06
#5

Dom som markerat att frågan i #0 är fel ställd, hur vill ni att frågan ska ställas?

Zachis
2016-05-26 11:21
Annons:
starhawk
2016-05-27 16:10
#7

#6: Big Bang är bara en teori, det finns andra också, en del av dom säger att universum alltid har funnits, det verkar mera logiskt.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Farwuq
2016-05-27 17:03
#8

👍

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

kattöga
2016-05-27 17:45
#9

"Det finns ingen början, det finns inget slut, det finns bara förändring!" Den teorin/tanken håller jag mest på.

Jag tror att "början" och "slut" bara är vår hjärnas begränsningar, i vår linjära tredimensionella värld.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Upp till toppen
Annons: