Annons:
Etikettom-sajten
Läst 1406 ggr
72mm
5/7/16, 9:25 AM

Dödfödd idé?

Med ursäkt för ett otroligt negativt inlägg så… 😃

Är inte idéen att "diskutera ateism" något dömd att misslyckas? Att ha frånvaron av en tro på något som fokus blir på något vis lite omvänt tycker jag, iaf om man är ateist. 

Vad som kommer diskuteras är ju nästan bara religion och filosofi, fast det kommer göras av ateister. Borde inte sajten heta religion.ifokus?

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Annons:
Honestyisdead
5/7/16, 9:37 AM
#1

Det är ju ateister som diskuterar så namnet passar ypperligt. Hade sajten hetat religioner drar det ju säkerligen hit troende.

72mm
5/7/16, 10:11 AM
#2

#1 Jo, det är möjligt att man egentligen ska döpa ett forum efter vilka som skriver och inte efter vad som ska diskuteras.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Honestyisdead
5/7/16, 10:16 AM
#3

Det som diskuteras är ju ateisters sida.

vallhund
5/7/16, 10:20 AM
#4

God dag yxskaft!

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

landsbygdsbo
5/7/16, 10:47 AM
#5

#4 Hejsan Yxskaft, men jag trodde ditt nick var Vallhund. 😃

Honestyisdead
5/7/16, 10:48 AM
#6

Man brukar inte säga god dag till sig själv…

Annons:
landsbygdsbo
5/7/16, 11:01 AM
#7

#6

? God dag (hälsning o presentation) Landsbygdsbo..

Den andre besvarar med god dag och sitt namn.

Så brukar man väl göra när man möter okända? 😃

Men du har rätt,ska man hålla en monolog så…och det borde jag ju ha begripit…..

Honestyisdead
5/7/16, 11:10 AM
#8

I skrift gör man i så fall ett komma mellan hälsning och namnet. Och jag förstår inte varför vi en diskuterar det här. Du vet lika väl som jag vad som menades.

landsbygdsbo
5/7/16, 11:22 AM
#9

#8,

ja, en (i folkmun vanlig) idiotförklaring. I det här fallet gällande inläggen #0 tom. #3.

Därför anser/ansåg jag det passande med mitt svar

[Morfalum]2
5/7/16, 11:33 AM
#10

#0 Det får målgruppen avgöra och framtiden utvisa. Jag förstår inte riktigt poängen med att spå i det nu på själva sajten direkt efter uppstarten, jag kommer vara här inne och säkert många andra och kika då och då, tycker du att idén är dödfödd finns andra sajter 🙂. Jag hade mina tvivel initialt även om jag gillade idén, men det visade sig att det fanns ett intresse. Alla fenomen som för med sig tankar, åsikter, känslor och särskilt som är en viktig identitet för vissa människor är väl värda att diskutera antar jag?

vallhund
5/7/16, 11:57 AM
#11

Jag finner öppningen för samtal befriande.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Morfalum]2
5/7/16, 11:58 AM
#12

Jag hänvisar landsbygdsbo till sajtens lokala regler, det är just med bakgrund av flera trådar som urartar i ren pajkastning som en behöver sätta upp en regel att sträva efter saklighet. Jag utgår ifrån att detta följs.

landsbygdsbo
5/7/16, 12:35 PM
#13

#12

Diskussioner kring ateism är både givande och intressanta.

Grundförutsättningen är en respekt för alla som deltar.

Att kommentera med "Goddag Yxskaft" är knappast att visa respekt varför jag  helt enkelt returnerad det hela.

Annons:
72mm
5/7/16, 12:59 PM
#14

#10 "Jag hade mina tvivel initialt även om jag gillade idén, men det visade sig att det fanns ett intresse."

Vad tvivlade du på?

" Alla fenomen som för med sig tankar, åsikter, känslor och särskilt som är en viktig identitet för vissa människor är väl värda att diskutera antar jag?"

Absolut. Finns det intresse så är det ju bara att tuta och köra. Att just ateism skulle vara en viktig del i en identitet för människor är faktiskt inte något jag direkt tänkt på.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[Morfalum]2
5/7/16, 9:50 PM
#15

#14 Jag tvivlar oftast innan jag sjösätter något och vet att det faktiskt (i många fall) blir något bra av det. Har jag tänkt rätt, har jag gjort rätt, är detta verkligen en bra idé osv 😉

Joppo
5/9/16, 2:41 PM
#16

Om man vidgar sina vyer lite så är ju ateism även ett stundtals kontroversiellt och omdebatterat ämne i omvärlden. Till exempel är det fortfarande otänkbart att som öppen ateist kandidera till president i USA. I många länder förföljs och fängslas ateister av olika anledningar. Sett globalt är vi svenskar(och till viss del européer) rätt unika gällande både acceptansen och utbredningen av ateismen. 

Förutom de anledningar som tagits upp hittills tycker även dessa utgör en bas för diskussion.

[Morfalum]2
5/10/16, 10:38 AM
#17

#16 Absolut! Ateism är ett kontroversiellt fenomen på många håll, mycket mer än bara 'avsaknad av tro', utan som något som inte ses med helt blida ögon. 

Man ska ju minnas att frågan om religion eller icke religion är ganska nordeuropeiskt i sig, i vissa delar av världen, som ex. indien eller arabvärlden är det svårt överhuvudtaget isolera religion som ett särskilt fenomen, det är så pass integrerat i kulturen och identiteten att det blir svårt att isolera från levnadssättet i stort. Det sätter ju ateism i ett intressant ljus!

Davbjo
5/10/16, 11:09 AM
#18

#17: Det är ju också så att i dessa länder som du beskriver så är ställningstagandet som aktiv ateist ofta förenat med livsfara. Avsaknaden av tro ses som fullständigt otänkbart för många, inte bara i muslimska länder utan även i många delar av exempelvis USA. Jag läste en redogörelse från en ateistisk amerikan som jobbade i Saudi Arabien för ett tag sedan, och i SA är exempelvis kreationism den allmänna uppfattningen, vilket enligt honom var otroligt surrealistiskt.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

[Morfalum]2
5/10/16, 11:20 AM
#19

#17 Ja! Absolut. Det är svårt att tänka sig hur det skulle vara att leva i ett sådant samhälle, där frågor om tro är så pass känsliga att man behöver vara rädd för att tycka och tänka fel. 

Ja, 'vi' är vana att det mesta på samhällelig nivå går genom vetenskapliga undersökningar och experter på olika områden. I väst, eller åtminstone USA till stor del är ju intelligent design rörelsen på framfart, som vill ifrågasätta den vetenskapliga traditionen och ifrågasätta teorier om evolution och utveckling och implementera detta i utbildningssystemen. Jag tycker det är lite otäckt, att det finns ett visst gensvar för detta! Vad händer när vi tummar på vad som är basis för vad som är sant, och gränsen mellan vetenskap och religion luckras upp?

kamera0710
5/10/16, 11:51 AM
#20

#16 Tror att Michael Dukakis, som var demokraternas presidentkandidat 1988, var ateist.

Annons:
72mm
5/10/16, 1:13 PM
#21

#17 IMO så är det religion som är "fenomenet" som behöver diskuteras, inte det faktum att det faktiskt finns en och en annan som lyckas undkomma vansinnet.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[Morfalum]2
5/10/16, 1:56 PM
#22

#21 Det blir ofta diskussioner om religion på ateism, så det passar ju 😉Förstår vad du menar men tycker inte någon lyckas undkomma det, det finns uttryck för religion överallt, om inte uttryck i lag och rätt, uttryckt i människor vi möter, värderingar, attityder.

Joppo
5/10/16, 2:29 PM
#23

#20 Ofan… Det får jag kolla upp. Jag vet att jag läst att det skulle vara ett helt dödfött projekt att kandidera som ateist i Murica, men det kanske såg annorlunda ut för några decennier sedan? Tack för upplysningen i alla fall.

JonasDuregard
5/15/16, 11:44 PM
#24

#21 Du menar lite som kolhydrater i fokus, som egentligen (som jag förstått det) handlar om att undvika kolhydrater…

[Morfalum]2
5/16/16, 4:07 PM
#25

#24 Haha! Klockrent. Det är lite sådär med gudstro, vi behöver alla dra ner på det. Snabb gudstro är värst.

JonasDuregard
5/16/16, 7:05 PM
#26

Low Faith High Thought kanske?

kamera0710
5/20/16, 6:45 AM
#27

#23 Kom på var jag tyckte mig ha läst det och kollade. Enligt Noam Chomskys bok Att förstå makten var han sekulariserad. Vet inte om det är någon flytande gräns mellan sekulariserad och ateist.

Hur som helst var han ju ett undantag, i ett fanatiskt kristet land som USA.

Annons:
Upp till toppen
Annons: