Annons:
Etikettreligion
Läst 3318 ggr
[Joanna76]
2012-06-27 19:16

Religion om 100 år

Vad tror ni kommer hända med religionerna?

Kommer dom alltid att finnas eller försvinner folks behov i framtiden?

Har trott att religion är något som kommer att finnas för alltid men nu är jag inte hundra på det. Folk blir mer och mer belästa och då är det svårt att tro.

Eller kan det vara så att religionerna kommer finnas kvar men ändrar karaktär? Typ att man inte kommer vara lika bokstavstroende?

Hemskt nyfiken på era åsikter

Annons:
Joppo
2012-06-27 19:41
#1

Intressant fråga.

Jag tror  religiöstiten(skriver man så?) kommer att minska, men jag tror däremot inte det kommer att ske så drastiskt. Ateism är ju fortfarande ovanligt om man ser till hela Jordens befolkning.

Många människor verkar har ett behov av att ha en rymdpappa/kosmisk kraft/andevärld för att livet ska kännas meningsfullt. Förutom detta tror jag också att rädslan för döden gör att många människor gärna vill intala sig att livet kommer att fortsätta på ett eller annat sätt efter att man dött.

ru4real
2012-06-28 08:06
#2

Jag tror ju att religioner kommer att finnas kvar, länge. Säkerligen kommer de att överleva oss, även om vi är rationellt tänkande människor.

Det jag tänker på är att många människor finner en trygghet i ritualerna, traditionerna och liknande. Även om jag är ateist, så gillar jag gamla kyrkor som oftast är vackra byggnader. Religionen i sig berör mig inte, jag är mer fascinerad över att folk väljer att tro, att sluta ta ansvar för sina egna handlingar och förlita sig på ngn mytologisk kraft.

[Morfalum]
2012-07-01 14:55
#3

#0 Teologerna i Uppsala fick lära sig samla gamla tuggande om att sekulariseringstesen är falsk och att religion numera är i inflation. Att religionen överlever den rationella epoken, som borde vara dess största hot rent generellt någonsin, och tar sig andra uttryck visar att den är något djupt rotad i våra kulturer och kanske t.o.m. i vissas natur.

Vissa behöver den fullständiga förklaringen och den fullständiga sanningen för att kunna fungera och jag tror inte att vi med hjälp av empirin någonsin kommer att kunna utröna svar på saker som religionen ofta tillhandahåller, därmed kommer vi alltid att vara utelämnade att tro och spekulera, bilda vår egna uppfattning.

Religiös praktik har funnits med sedan homo sapiens barndom och kommer alltid att finnas med i bilden så länge vi finns med i bilden.

Så tror jag Glad

Upp till toppen
Annons: