Annons:
Etikettfri-diskussion
Läst 1678 ggr
[GunillaR]
2012-06-21 00:20

Från oklarhet till klarhet

I tråden om Illuminati så har jag sett att det tycks ganska mycket om vår sajt Konspirationsteorier, även om det var sajten Illuminati som det först gälle enligt TS.

Det har också skrivits en del om huruvida jag är rasist eller inte - ställ gärna frågor som är knutna till detta ämne. - Jag besvarar.

För att klargöra vad jag som person har för inställning till - precis vad som helst - ställ frågan och jag ska besvara.

Välkomna att ställa frågor!

Glad

Annons:
ru4real
2012-06-21 00:27
#1

Hej, här med då.

Men Illuminatitråden orkar jag inte ta upp nu. För långt och tramsigt enligt mig.

Men, för att knyta an lite till den tråd du nämner och där du blev "påhoppad", vad är problemet med att invandrare startar företag, eller får bidrag för att starta ett företag?

[GunillaR]
2012-06-21 00:33
#2

Proglemet är att det bara är invandrare som får möjligheten - inte svenskarna. Jag tycker att det inte ska spela någon roll om man är svensk eller invandrara. Den som är mest lämplig ska få chansen.

Nu gällde detta några  familjeföretag i en viss kommun där det inte fanns några barn som kunde ta över verksamheten. Då beslutade man att göra detta till ett integrationsprojekt.

ru4real
2012-06-21 00:36
#3

Jo, det kan iofs vara dumt, sticka i ögonen på folk. Men, se på det ur ett större perspektiv. Vad skulle de ha gjort i stället? Företag på en liten ort tror jag är mindre benägna att anställa invandrare. Då är det ju bättre att de får hjälp m att starta företag.

Sen kan man ju tycka att reglerna och hjälpen för att starta företag skall vara lika för alla, men ibland tror jag politiker försöker plocka poäng på ngt vis, samt att de ofta inte verkar leva i samma verklighet som oss andra.

Fridaybrew
2012-06-21 00:42
#4

Kred att du startar denna tråden. Blir intressant att se vad det blir av den. =)

#2 Fast det saknas inte pengar för drivna svenska om man säger så. ALMI, nyföretagar centrum assisterar gärna med att hitta kapital till bra ideer, banker finansierar (och många många fler ställen att hitta pengar för den som är driven) och då gynnas svenskarna i högre grad än invandrare. Detta projekt kom till stånd för att det faktiskt saknades drivna svenskar som visat intresse för företagen.

Naturligtvis innebär detta projekt inte att inga svenskar kan starta företag, finns inget som hindrar svenskar att starta företag, enda skillnaden är att fler får möjligheten.

Ser du hellre att en bygd avfolkas pga nedstängda butiker än att få några muslimer som driver några företag vidare?

/Fridaybrew

Fridaybrew
2012-06-21 01:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Hoppas att något gott kan komma ur denna tråd =) Är glad att du startade den =) Kanske kan din förståelse för mig öka samt min förståelse för dig med, låt hoppas på det iaf!

Iom att jag är nattuggla så kanske det blir mycket på en gång men hoppas att du tar mina frågor såsom att jag är genuint nyfiken på dina svar.

-------------------------------------------------

Nu till saker jag funderar på så är på rak arm.

Du valde att ta bort ett av mina inlägg i tråden:

http://konspirationsteorier.ifokus.se/discussions/4f9d08d788f4721e3000396d-irakiska-skolor-i-sverige?4f6c996bd3b4fd468f000acc-1

#12var det, skärmdump på vad som stod innan (bifogas längst ner) och nu står det där:

"

#12skrivet av Fridaybrew

Inlägget är raderat

Här på sajten tillåts inte

- förlöjligande av någon som skrivit ett inlägg, eller ifrågasatt något

- personliga påhopp

- att använda öknamn eller förnedrande uttryck på personer som inte delar uppfattning

/ GunillaR"

Dock anser jag att det är faktiskt vilseledande för mitt inlägg uppfyller inget av det som du anser den uppfyllde för att tas bort.

Tog en skärmdump på mitt inlägg och den ovanför så man ser att det verkligen var från den tråden och inte lösryckt bild.

-------------------------------------

Lite kortare frågor:

1- Tycker du att diskussioner med meningsmotståndare är svåra att hantera och därmed kanske ibland gör fel?

2- Strävar du efter diskussion eller bara medhåll?

3- Varför kan man skönja en enorm rädsla för det som är ickesvensk i dina inlägg?

3b- Har det hänt dig något?

3c- Känner du dig otrygg?

4- Har du några nära vänner som kommer från andra kulturer?

5- Kan du säga 5 saker som är postivt med invandrare i sverige?

6- Vad innebär den svenska religionsfriheten för dig?

/Fridaybrew

[GunillaR]
2012-06-21 11:25
#6

# 3 - Jag har också en stark känsla av att politikerna är ute efter pluspoäng. Och jag tycker att rättigheter/skyldigheter/fördelar ska vara lika för alla.

Annons:
[GunillaR]
2012-06-21 11:35
#7

# 4 - Nej jag ser inte att någon bygd ska avfolkas, det räcker som det är nu. Alltför många verksamheter i glesbygden har fått lagts ner och byar står öde. Detta såg jag mycket av då jag bodde i Jämtland.Jag skulle gärna se en rejäl satsning på att återställa glesbygdsorterna. Och då är det småföretagandet som det måste satsas på.

(Överhuvudtaget ska det vara lättare att starta ett litet företag än vad det är idag. Alla bestämmelser, skatter, plikter och trygghetsförsäkringar utgår ifrån de stora företagen. Det är skillnad på ett företag med 500 anställda och ett företag med 2 anställda och detta måste myndigheterna rätta till. Småföretagandet är viktigt och ska inte bestfaffas.)

Men att en grupp människor ska för fördel som ingen annan får - DET anser jag vara fel.

Rättigheter/skyldigheter/fördelar ska vara lika för alla.

---------

Jag ska svara på dina andra frågor senare idag - nu väntar inköp och annat inför morgondagen.

[GunillaR]
2012-06-21 13:34
#8

# 5 - Jag besvarar dina frågor som gäller mina åsikter, inte en massa gamla trådar som du ständigt kommer dragandes med.

1- Tycker du att diskussioner med meningsmotståndare är svåra att hantera och därmed kanske ibland gör fel?

1- Svar: Nej. En diskussion är en diskussion och ibland har man så olika åsiker att det inte går att avgöra vem som har rätt elle fel.  Ibland finns där inget rätt eller fel, bara olika åsikter. Jag diskuterar gärna så länge man kan respektera varandra och hålla god ton i diskussionen.

2- Strävar du efter diskussion eller bara medhåll?

2- Svar: Absolut inte, då vore diskussioinen meningslös

3- Varför kan man skönja en enorm rädsla för det som är ickesvensk i dina inlägg?

3- Det där får du själv besvara. Jag kan inte svara på vad du uppfattar. Ditt uppfattande ligger helt hos dig. Jag är inte rädd för osvenskt.

3b- Har det hänt dig något?

3b - Det har hänt mycket i mitt liv. Jag blir 65 om två veckor.

3c- Känner du dig otrygg?

3c- Inte i mig själv, men jag går ogärna ut om kvällen. Detta kan bero på att det förekommit mycket sjutande och bombsprängningar i mitt bostadsområde. Här finns medlemmar av två av Malmös kriminella falanger boende. För tillfället är det ganska lugnt eftersom de sitter i fängelse.

4- Har du några nära vänner som kommer från andra kulturer?

4- Svar: Ja

5- Kan du säga 5 saker som är postivt med invandrare i sverige?

5- Svar: Mycket svårt att svara på denna fråga det det förekommit invandring till Sverige från 50-talet då det kom italienare, greker och ungrare som arbetskraft. Det positiva är väl att man kan utbyta kultur med varandra. Kommer de som arbetskraft är det ju positivt.

6- Vad innebär den svenska religionsfriheten för dig?

6- Svar: Eftersom jag inte bekänner mig till någon religion så betyder den inget speciellt för mig.

Men jag ska svara på den fråga som du säkert undrar över - är jag rasist - Nej det är jag inte.

Är jag islamofob - kanske det. Jag är nämligen emot att religionerna ska styra samhället och eftersom islam är en sträng religion och det finns väldigt många muslimer i Sverige idag så är jag emot att deras religion ska påverka min vardag.

Exempelvis att jag inte kan köpa fläskkött i kvartersbutiken längre.

Och här är vi väl tillbaka där vi började, för det var ju en tråd inne på Konsumentmakt, där jag just ställde en fråga, om det är tillåtet att förbjuda fläskkött pga religion. Så började din uppfattning om mig som rasist. Sen har du bara ältat på med dina påhopp mot mig.

Hoppas du fått svar på dina frågor och att du slutar med dina trakasserier och förföljelse mot min person.

ru4real
2012-06-21 13:53
#9

#8 Där håller jag med dig. Det fjäskas alldeles förbannat mycket för islam och muslimer. Att sluta sälja fläsk i matbutiken bara för att en del inte får äta det är sjukt och förbannat dumt. Sånt spär bara på främlingsfientligheten. Om man inte äter fläsk så behöver man inte köpa det, hur enkelt som helst.

Jag tycker faktiskt att man får ta seden dit man kommer, acceptera det landets lagar och seder. Man behöver inte delta i dem, men man skall inte kräva ngn form av undantag. Det blir väldigt fel tycker jag.

Sen tycker jag ju personligen att all religion är ett jävla hycklande. Man tar oftast de bitar man själv tycker passar och förvränger resten. Att tro på en fantasifigur får människor att dels slippa ta eget ansvar och dels göra sjuka saker, i sin religions namn.

När vissa människor hör röster och hävdar att rösterna sa åt honom att göra ngt har andra frikortet att deras "gud" sa åt dem att stympa sina barn, t ex.

[GunillaR]
2012-06-21 16:43
#10

# 9 - Historien i mitt fall är att vi har en butik här på området som väldigt länge ägts av invandrarfamiljer. Där har det sålts leverpastej, korv, köttbullar (chark och färdig mat) som innehållit fläsk fastän ägarna har varit muslimer.

Vid årsskiftet kom en ny ägare - detta är ingen privatperson utan en arabisk kedja som nu etablerar sig i Sverige. Och då förbjöds alla fläskprodukter.

Jag bor i ett seniorhus, som ligger alldeles intill butiken, där det finns en del gamla människor som inte orkar åka in till stan för att köpa fläskprodukter, och som gärna vill ha dessa ibland.

Styrelsen gjorde en skrivelse och gick ner till handlaren för att få tillbaka fläskprodukterna, men handlaren (föreståndaren) hävdade att det inte är han som bestämmer. Detta är sant, han har faktiskt inget att säga till om.

ru4real
2012-06-21 16:46
#11

Men va fan. Underlig butik där ägaren inte får bestämma sitt eget sortiment. Känns lite som rysk planekonomi.

[GunillaR]
2012-06-21 22:55
#12

Jag tror inte detta förbud mot fläskkött har med ekonomi att göra. Flört

Upp till toppen
Annons: