Annons:
Etikettreligion
Läst 1266 ggr
Pan Narrans
5/28/12, 3:11 PM

Ett designat universum?

Här en länk till en intressant essä skriven av Steven Weinberg, professor i fysik, där han diskuterar Intelligent Design.
Det har ju av förklariga (?) skäl förekommit en del diskussioner om ID och kreationism här på Ateism i Fokus (eller vad säger du, Internettan?), och kanske en del kan vara intresserade av vad Weinberg har att säga.

Den finns tyvärr enbart på engelska men är synnerligen läsvärd (tycker undertecknad).

Vänligen,

Pan Narrans

"Utan tvivel är man inte Tage"

Medarbetare på Ateism i fokus

Annons:
Internettan
5/29/12, 9:19 AM
#1

Det roligaste var nog den här meningen:

Any possible universe could be explained as the work of some sort of designer. Even a universe that is completely chaotic, without any laws or regularities at all, could be supposed to have been designed by an idiot.

I övrigt var det en lång utläggning för varför det inte måste finnas en designer. Och det måste det ju inte heller. Men det tar inte bort det faktum att för många av oss är det ändå det mest sannolika. 

Sen känns det inte som att han vet så mycket om tro när han menar att de flesta teologer verkar tycka det är pinsamt med pratet om mirakler medan de olika religionerna bygger på mirakler och även säger att det förekommer mirakler t.o.m. idag. Jag vet ingen som skäms för mirakler eller förnekar dem. Eller jo, kanske när det gäller vissa av dem som står i Bibeln. Liberalteologer vill kanske ge dem en "naturlig förklaring". Men annars tror jag att de flesta tror på mirakler både i Bibeln och i nutid.

Jag tror också att människan har en tendens att ta saker för givna. Vi är så vana vid hur livet är beskaffat att vi är blinda för vad det egentligen betyder. Vi ser inte alla fantastiska detaljer för hur fantastiska de är. 

Vi kan förklara saker som har med livet att göra idag och då ser vi det som ett bevis på att Gud inte finns. Vi tänker att om vi inte ser mirakulösa ingripande så är inte Gud inblandad. Men vad är då mirakler? Är inte liv mirakel i sig? För liv är något vi inte kan förklara. Bara för att liv är (till synes) självgående så betyder det inte att det inte är skapat. Dessutom - för mig och för många troende så är även det förklarliga så fantastiskt att vi inte kan tro att det har blivit till av sig själv. Även om vi kan förklara alla mekanismer genom evolution osv så kan man, när man höjer blicken, se att det ändå handlar om mirakel. En värld så fantastisk som den vi lever i kan inte råka bli till av sig själv. Och just den frågan är på något sätt avgörande, för biologer och fysiker har en tendens att snöa in på detaljer och de höjer aldrig blicken.

Det handlar om två olika perspektiv och det känns inte som att det biologiska perspektivet kan förklara (eller bortförklara) det andliga. Det enkaste blir då att radera det andliga och förpassa det till fantasi och myter. Och då stämmer plötsligt allt. Utan den andliga biten så tycker man sig ha den smartaste förklaringen.

För de troende, där det andliga är den största och viktigaste delen av livet, räcker det tyvärr inte till. Det blir bara en delförklaring. Biologi och fysik förklarar arbetssättet men säger varken bu eller bä om en skapare.  

En sådan här essä är intressant som ett personligt inlägg men den är för mig begränsad till ett enda perspektiv och förklarar egentligen ingenting. Som en sammanfattning känns det ungefär: Så tycker han.

"Every point of view is a view from a point."

Upp till toppen
Annons: