Annons:
Etikettegen-kategori
Läst 1098 ggr
Pan Narrans
5/28/12, 12:05 PM

Sturmark och Birro diskuterar

En kort blänkare om ett samtal mellan Sturmark och Birro i ABF-huset den 29 maj.

Jag jobbar tyvärr och kan inte närvara, men om andra känner sig hugade finns länken här.

Vänligen,

Pan Narrans

"Utan tvivel är man inte Tage"

Medarbetare på Ateism i fokus

Annons:
Pan Narrans
5/28/12, 12:20 PM
#1

Hoppsan, jag tryckte visst två gånger på Publicera. Nu har den överflödiga artikeln tagits bort.

Vänligen,

Pan Narrans

"Utan tvivel är man inte Tage"

Medarbetare på Ateism i fokus

[Strawman]
5/28/12, 1:28 PM
#2

Varför dyker den här frågan alltid upp med jämna mellanrum år 2012? Är det bara för att man ska ha något att bråka/käbbla om?

Frågan är lika värdelös att ställa som en liknande fråga på IFokus/Filosofi som också alltid dyker upp med jämna mellanrum som handlar om idéerna existerar oberoende av oss… (som går tillbaka till Platon)….eller den gamla metafysiska frågan som går tillbaka till Aristoteles om det är tingen själv som bär sina egenskaper, eller om icke…om det då är substratet (eller något annat?) som har egenskaper… eller om tinget inte är identiskt med sina egenskaper då….??? eller om Akilles någon gång kommer att springa ifatt sköldpaddan… etc, etc, etc…. det finns massor med sådana här "problem" som man uppförstorar till PROBEM! som folk uppenbarligen har gott om tid att sysselsätta sin hjärna med i brist på bättre… eller vad? Jag bara undrar? Det är lite lustigt.

Pan Narrans
5/28/12, 2:12 PM
#3

#2

Frågan kanske dyker upp med jämna mellanrum för att den är tidlös?

Det hela handlar väl om att vissa tycker att just deras förklaringsmodell av verkligheten ska gälla som allmängiltig sanning. Om då denna sanning inte går att objektivt verifiera, utan enbart grundar sig i en personlig upplevelse tycker jag gott att frågan är värd att diskutera i öppna forum.
Det är liksom själva grunden i en demokrati.

Tycker man däremot att frågan är tröttsam kan man med gott samvete välja att inte titta förbi ABF-huset på tisdag.

Vänligen,

Pan Narrans

"Utan tvivel är man inte Tage"

Medarbetare på Ateism i fokus

[Strawman]
5/28/12, 11:19 PM
#4

#2

"Det hela handlar väl om att vissa tycker att just deras förklaringsmodell av verkligheten ska gälla som allmängiltig sanning."

Okej, låt säga att jag är värdeobjektivist, och bara för att jag är värdeobjektivist, och anser att värden och värderingar existerar oberoende av oss MÅSTE resten av mänskligheten dela min förklaringsmodell av verkligheten som en allmängiltig sanning! Det är liksom grunden i en demokrati. Lät det bra? Det var precis det som en professor som bisittare i programmet Filosofiska Rummet protesterade emot i en diskussion med en annan professor som var värdeobjektivist, och det tycker jag var bra att hon gjorde.

Vad händer föresten på ABF huset? Var?

Pan Narrans
5/29/12, 9:19 AM
#5

#4

Jag diskuterar gärna metaetik om du vill det, men det var inte riktigt min avsikt med inlägget.
Och grunden i en demokrati är inte att resten av mänskligheten måste dela min förklaringsmodell som en allmängiltig sanning.
Jag hävdade endast att grunden i en demokrati är diskussioner i öppna forum.

"Vad händer föresten på ABF huset? Var?"

I mitt första inlägg hittar du en länk.

Vänligen,

Pan Narrans

"Utan tvivel är man inte Tage"

Medarbetare på Ateism i fokus

pinku
5/31/12, 5:52 AM
#6

Var det någon som var och såg samtalet? Jag blev verkligen ledsen över att jag missade det, var tvungen att jobba…

Annons:
Upp till toppen
Annons: