Annons:
Etikettegen-kategori
Läst 1169 ggr
[Joanna76]
2012-04-06 21:17

Kunde inte tro mina ögon...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När jag så följande helt sanna bild på nätet. Bevis på att ALLA kristna är lika. Även om sådana som den här pastorn är sällsynta Glad.

Faith for humanity is partly restored = ett favvo citat från 9gag.com

Annons:
theone2
2012-04-07 06:01
#1

Använder man inte även här gud fel? måste det vara så?

Icke troende <---------ovetande-----------> Troende

Ni drar ju åt samma håll? Bara olika sida av samma mynt.

[Joanna76]
2012-04-07 20:50
#2

#1 uppriktigt så förstår jag inte vad du menar. Jag är inte troende om du trodde det. Orsaken att jag lade upp bilden var att visa att det finns (sällsynt) kristna människor som inser att det inte räcker med att bara kalla sig troende. Tyvärr är det många som tror att bara för att jag går i kyrkan så är jag automatiskt en god människa, strunt samma om jag på fritiden mördar folk.

Denne pastor är en av dom få troende som har insett detta.

olaka
2012-04-07 21:06
#3

Om man tror att Gud finns och att Gud är god så borde ju detta vara självklart, men tyvärr styrks det knappast i bibeln.

Till exempel:

"Den som tror på Sonen har evigt liv. Men den som vägrar att tro på Sonen skall inte se livet, utan Guds vrede blir kvar över honom." (Joh 3:36)

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

Tride
2012-04-10 16:45
#4

Jag tyckte det var gulligt! KyssOskyldig

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Internettan
2012-04-15 11:20
#5

#2:

Tyvärr är det många som tror att bara för att jag går i kyrkan så är jag automatiskt en god människa, strunt samma om jag på fritiden mördar folk.

Om jag har en granne som ler mot mig så tror jag automatiskt att hon är en god människa och jag har ingen anledning att tro att hon mördar folk på fritiden.

Denne pastor är en av dom få troende som har insett detta.

Där har du fel. Så korkade är inte kristna att vi ser ordet "kristen" som en fribiljett till att bete oss hur som helst och ändå vara bättre än alla andra. De som är sådana är kanske de som syns i och för sig?

Däremot antar de flesta kristna att om man kallar sig kristen så försöker man vara som Jesus. Men vi vet också att det inte är så lätt. De kristna jag känner är öppna mot alla människor, kristna såväl som ateister - och viljan är att alla ska bli med i gemenskapen. Men att det finns kristna församlingar som stagnerat och blivit som en "privat klubb" där man mest bryr sig om likasinnade och är fördömande mot andra - det kan jag tänka mig. Men att de skulle vara fler än de andra - det vet jag att det inte är så. Det måste vara en gammaldags uppfattning.

Har du inte själv precis den inställningen du beskyller kristna för att ha nu?

Jag tror vi är sådana lite till mans att vi delar in människor och sorterar dem. Som ateist kanske man har vissa idéer (inte positiva) om hur kristna är. På samma sätt är det lätt att man som kristen får för sig att ateister är på ett visst sätt. Och det är inte typiskt kristet att vara människa med fördomar.

"Every point of view is a view from a point."

[Joanna76]
2012-04-15 21:14
#6

#5 om nu alla kristna inte är sådan så välkommen att visa det, jag har genom att en del i min släkt är väldig troende sätt att kristnna är precis sådana, många (obs, inte alla) har en väldigt överlägsen attityd. Det finns säkert sådana i andra religioner oxå. Men det kan jag inte uttala mig om för jag är född kristen, inte muslim, hindu eller annat. Darför vore det fel att jag skulle säga något som helst positivt/negativt om andra religioner.

Just detta exempel är kristet men jag är emot alla religioner inte bara våran. Det tro jag alla ateister är.

Får jag oxå fråga varför du som troende är med på denna sait?Vi här är ateister så vi har nog en hel del ideér som du inte gillar. Varför då vara med? För ett objektiv synsätt kan du som religiös inte ge oss, det skulle vara någon som varken är troende/ateist.

Om jag har en granne som ler mot mig så tror jag automatiskt att hon är en god människa och jag har ingen anledning att tro att hon mördar folk på fritiden.

Så där skrev jag väl inte? Jag har oxå trevliga grannar som sääkert är troende men jag tro inget ont om dom. Jag menade att många religiösa tror att det räcker med att vara troende. Det är just detta som pastorn på bilden påpekar. Måhända att troende här i sverige är förståndigare än i det stora landet "over there". Ja jag vet att alla troende i usa inte är likadana, och jag vet att det finns ateister där oxå.

Detta var ett svar på din kommentar, jag vill inte börja ett tjafsande (jag är väldigt envis och ger mig inte i första taget) via kommentarer så snälla inga mer sådana inlägg.

Jag överväger att lämna ateism i fokus juat pga att det alltid blir världens bråk till alla inlägg, disskutioner välkomnar jag med öppna armar men här blir det pajkastning mellan ett par individer vilket jag tycker förstör hela disskutionen. Det märkte jag redan när jag postade mina första inlägg. Går man tillbaka till ett av dom märker man att majoriteten av alla kommentrer görs av 2-3 personer. Och ofta lämnar pesronerna själva grundämnet. Tråkigt men sant.

Annons:
Internettan
2012-04-16 05:46
#7

#6:

om nu alla kristna inte är sådan så välkommen att visa det, jag har genom att en del i min släkt är väldig troende sätt att kristnna är precis sådana, många (obs, inte alla) har en väldigt överlägsen attityd.

Okej, jag känner inte alls igen det bara.

Får jag oxå fråga varför du som troende är med på denna sait?Vi här är ateister så vi har nog en hel del ideér som du inte gillar. Varför då vara med? För ett objektiv synsätt kan du som religiös inte ge oss, det skulle vara någon som varken är troende/ateist.

Det är intressant att diskutera med människor som tycker annorlunda. Sen är det svårt att låta bli att kommentera när folk har så bestämda uppfattningar som många har här, när det gäller just sånt som jag tror på. Objektiv är jag verkligen inte.

Detta var ett svar på din kommentar, jag vill inte börja ett tjafsande (jag är väldigt envis och ger mig inte i första taget) via kommentarer så snälla inga mer sådana inlägg.

Men om du på ett öppet forum som alla kan läsa skriver så negativt om en viss grupp människor så måste det väl vara okej att kommentera detta av någon som tillhör den gruppen?

Jag överväger att lämna ateism i fokus juat pga att det alltid blir världens bråk till alla inlägg, disskutioner välkomnar jag med öppna armar men här blir det pajkastning mellan ett par individer vilket jag tycker förstör hela disskutionen. Det märkte jag redan när jag postade mina första inlägg. Går man tillbaka till ett av dom märker man att majoriteten av alla kommentrer görs av 2-3 personer. Och ofta lämnar pesronerna själva grundämnet. Tråkigt men sant.

Jag ska försöka låta bli att hålla igång såna megadiskussioner.

Jag måste dock fråga om din syn på forumet. Morfalums trådar och kommentarer handlar alltid om öppna frågeställningar där alla kan svara. Och ett rakt sätt där hans åsikter kommer fram men utan att se ned på andra som tycker annorlunda. Men medlemmarnas inlägg är väldigt ofta riktade mot t ex kristna eller religion på ett väldigt negativt eller överlägset sätt. Ganska pajkastaraktigt alltså.

Jag visste inte att man måste vara ateist för att få diskutera ateism vs. religion. Inte heller visste jag att de "idéer" som du hänvisar till, som jag nog inte gillar, handlar om nedlåtande kommentarer om troende och att detta inte får ifrågasättas.

Så länge det inte står i reglerna att det är förbjudet för kristna att diskutera på forumet så tycker inte jag det borde få vara en rättighet att få kasta paj på kristna oemotsagd. Om du hade uttryckt dig som att "vissa kristna är si eller så" så hade jag inte kommenterat alls. Men när du vill få det till att nästan alla kristna är skenheliga så måste jag få svara.

"Every point of view is a view from a point."

[Joanna76]
2012-04-16 08:52
#8

#7 fast jag skrev dom flesta, inte alla.

Jag trodde att ateism i fokus var ett ställe där jag kunde träffa jämnlikar och utbyta tankar inte tjafsa en massa. My bad. Jag är emot all form av religion, har inte sett någon positiv aspekt med det alls. Tvärtom.

Någon postade här en gång en bild med ett uttryck som jag verkligen gillar "sience takes you to the moon, religion makes you kill people"

Jag är inte emot tanken på att vissa människor behöver en gud att tro på men vad vi har gjort med religionen gör mig riktigt förbannad.

Den här killen har en väldigt bra synpunkt, torts att jag inte kan säga att jag älskar jesus så håller jag med honom, titta på klippet alla ni (några kanske redan sett det)

Internettan
2012-04-17 07:17
#9

#8:

fast jag skrev dom flesta, inte alla

Precis. Och det är det jag har så svårt för.

Någon postade här en gång en bild med ett uttryck som jag verkligen gillar "sience takes you to the moon, religion makes you kill people"

Fast science makes us destroy the world and kills us slowly. Det är ju vetenskapen som ger oss sådan kunskap att vi kan förändra världen efter egen vinning, vilket med facit i hand inte gått så bra.

Nu tjafsar jag igen men jag har så svårt att läsa uttalanden som bygger på en snäv världsbild utan att få utmana den. Menar du att du helst vill ha ett "hat-forum" där man får säga precis vad man tycker och du vill bara få medhåll? Typ "nästan alla kristna är dryga och överlägsna" och "religion är enbart dåligt".

Ateism är ett intressant ämne som även troende kan vara intresserade av. Men om du helst vill kasta paj ifred med likasinnade så lovar jag att hålla mig borta från dina inlägg i fortsättningen.

Jag är inte emot tanken på att vissa människor behöver en gud att tro på men vad vi har gjort med religionen gör mig riktigt förbannad.

Kanske på samma sätt som jag blir arg över vad människan gjort och gör med vetenskapen. Det är inte vetenskapen eller religionen i sig som är boven i dramat. Det är vissa av de utövande människorna som är skurkarna här. Det är rätt synd att smutskasta alla bara för att det finns många som är dumma inom något område.

Jag ska kolla in klippet sen. Hinner inte nu. Men jag förstår ändå din aversion mot organiserad religion för den är inte att leka med. Ungefär som organiserad nazism eller kommunism.

Nu ska jag inte tjafsa mer utan hålla mig borta från tråden.

"Every point of view is a view from a point."

[Joanna76]
2012-04-17 15:00
#10

#9 nej jag villl inte ha något hatforum, du missförstår saker väldigt lätt har jag märkt. Jag visste att detta var ett disskutionsforum men det är väldit mycket tjafs här. Onödigt tjafs. Trodde det var ett ställe där man kunde utbyta tankar med andra likasinnade.

Tride
2012-04-17 17:09
#11

Min far var uttalad ateist, men intresserad av tex insisk religion. Inte så att han hade satt sig in i det hela mer djupgående, men han visade i alla fall ett intresse spm var ganska ovanligt på den tiden, då vi ännu fick lära oss psalmverser utantill i skolan och ämnet hette kristendom. Då ansågs det att hedningarna borde frälsas av kristen mission, så att de inte skulle gå förlorade för evigheten.

Jag har själv intressererat mig för buddhism, dess filosofi och meditationer,samt rest och bott i asiatiska länder, främst Indien.

Min personliga  uppfattning är att vi kan inte veta, därför,bla,finner jag det intressant att ta del av alla slags uppfattningar.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Upp till toppen
Annons: