Annons:
Etikettateismen-och-samhället
Läst 1599 ggr
[MargaretaA]
2012-03-07 19:48

Tänker ni på vilken...

Bössa ni stoppar pengarna i?

Vad anser Ateister om bevarandet av gammal folktro som t ex woodoo?

själv anser jag att man ska låta alla "blommor blomma" och att vi blir fattigare om alla ska gå "mainstream"…

Annons:
[Boxman]
2012-03-07 21:40
#1

#0

"Tänker ni på vilken bössa ni stoppar pengarna i?"

Jajamensan, och jag ser gärna att biståndsarbete sker utan att samtidigt fungera som religiös reklampelare. Följande citat ur artikeln är ju bara obehagligt.

"I den kristna tidningen Dagen kunde man för en tid sedan ta del av en varning från tre företrädare för pingströrelsen att deras biståndsorgan inte skulle ”frestas” att ”avkristnas” för att få del av pengar från olika givare. Hellre färre resurser till nödlidande än att göra avkall på reklamverksamheten alltså."

[MargaretaA]
2012-03-07 21:52
#2

#1

ja det är riktigt ruggigt Skrikandes

[Morfalum]
2012-03-08 09:38
#3

#0 Jag tycker det är onödigt att lägga energi på att bevara saker utöver att försöka dokumentera och skriva ned. Att de dör ut är väl ändå ett symptom på att behovet av det har minskat, då är det en naturlig utveckling att det dör ut. Tänker likadant kring att hålla utdöende språk vid liv "bara för att" eller strikt hålla sig till kulturella seder och bruk för att "vi gör så". Glad

Det man kan göra är att försöka skriva ned muntlig tro och praxis till så stor usträckning det går så att det finns tillgängligt för efterlevande. Vem vet om det får en renässans i framtiden? Wicca är ju som bekant en spillra av en gammal folkreligion som tagits upp i modern tid.

[MargaretaA]
2012-03-09 21:20
#4

#3

"Att de dör ut är väl ändå ett symptom på att behovet av det har minskat"

"Wicca är ju som bekant en spillra av en gammal folkreligion som tagits upp i modern tid".

Har du nån bra förklaring till varför det verkar finnas ett behov för just Wicca - "i modern tid"?

[Morfalum]
2012-03-10 14:04
#5

#4 Det är ju en individualistisk religion som jag förstått, en "religion of a subjective life" och det är ju verkligen poppis idag, andra liknande religioner som får uppsving nu är olika religioner som uppehåller sig kring att söka inåt, hitta det sanna jaget och utveckla självet. New Age och dess olika tekniker är ju något annat som är poppis idag. Även det en individualistisk "religion" (det är egentligen problematiskt att bunta ihop new age som ett enda fenomen).

[MargaretaA]
2012-03-10 17:26
#6

#5

Ja New Age är verkligen som en påse Gott & Blandat. Det finns en del som tilltalar mig som individualist - men det finns mycket jag tycker är rena tramset.Som änglar, kristaller och delfiner….

Tur att man får välja själv - det tycker jag Haitierna och alla andra borde få göra också.

Annons:
[Morfalum]
2012-03-10 21:22
#7

#6 Samma här, ja men visst är det häftigt!

Delfiner haha? Att de skulle bota sjukdomar osv? XD

Haitierna är tvugna att tillhöra en viss religion alltså? Visst jag inte. Det var ju inte så länge sen ändå vi var påtvingade religion här i Sverige, 50-talet fick vi religiosfrihet har jag fått lära mig nu. Det är inte så länge sedan. Beror ju på hur man ser det förstås. Glad

[MargaretaA]
2012-03-10 21:36
#8

#7

"tvungna" är de kanske inte - men man får intrycket av att det är fördel för att få hjälp av kristna organisationer. Se länk i #0

Men vars har du fått ifrån att vi i Sverige fick vänta med religonsfrihet ända tills 50-talet? tror nog att vi fick det tidigare…. vet dock inte exakt när…

[Morfalum]
2012-03-11 00:21
#9

#8 Ja alltså vi har haft frihet att välja mellan olika godkända samfund tidigare. Det var igen omöjlighet att exempelvis vara praktiserade jude innan som jag förstått såvida det var inom en godkänd rörelse. Däremot att helt vara befriad från tillhörighet i ett samfund fick vi 51, officiell religionsfrihet.

JAUS
2012-04-04 07:54
#10

Min önskan vore att all tro på övernaturliga fenomen inklusive religion försvann över en natt. Världen skulle vara så mycket bättre då.

Detta är dock en utopi, det kommer alltid finnas irrationella människor, tyvärr.

[Morfalum]
2012-04-04 20:28
#11

#10 Jag förstår dig men är det inte lite väl att säga att all religion är dålig religion och att alla religiösa människor är irrationella?

Jag har många religiösa vänner men jag skulle inte kalla merparten av dem irrationella, de har ett väldigt rationellt genomreflekterat sätt att se på världen.

Att man baserar sitt meningssystem på tro och inte förnuft hindrar inte nödvändigtvis en person från att använda förnuftet i andra avseenden. Vad säger du om dem som har en gudstro på ontologisk nivå men tror på vetenskapen som metod för att förstå världen? Är de också irrationella personer?

JAUS
2012-04-05 04:47
#12

#11 De är irrationella när det kommer till ämnet religion. Vi människor är inte särskilt rationella varelser överhuvudtaget (vi är endast rationellare än de andra djuren), vi måste lära oss att tänka rationellt det kommer inte naturligt för de flesta. Det finns exempel på många intelligenta och rationella människor genom historien som trodde på helt vansinniga saker.

Jag var också irrationell angående religion när jag fortfarande trodde på gud som barn även om jag redan då tvivlade. Det var egentligen bara rädsla som gjorde att jag behöll ett agnostik inställning under tonåren. Till slut försvann rädslan och idag har ingen som helst oro kvar. Jag är inte längre rädd för döden. Det betyder dock inte att jag längre värdesätter livet, tvärtom livet är mer värdefullt nu än någonsin.

När vi är barn så har vi svårt att skilja mellan fantasi och verklighet. Det är i den åldern när vi är som mest mottagliga och sårbara som de flesta religiösa indoktrineras. Denna barnatro hänger sedan med även efter vi lärt oss att tänka rationellt. Jultomten slutar vi endast tro på för att vi tillåts göra det. Gud däremot anses vara acceptabelt att tro på fortfarande trots att jultomtens existens är betydligt troligare än guds. Vi måste erkänna att vi är irrationella i vår natur innan vi kan göra något åt det.

Jag uppfattar det som att du anser det är en förolämpning att säga till någon att de är irrationella. Det är det inte, jag skulle bli överlycklig om någon skulle peka på något som jag tror pga av irrationell tro, då får jag helt enkelt tänka om och ändra åsikt om jag anser att jag har haft fel. Jag bryr mig nämligen om ifall jag det jag tror på är sant eller inte. De finns de som inte bryr sig om ifall det de tror på är sant eller inte (önsketänkade) och det tycker jag är tragiskt.

Irrationellt beteende är potentiellt farligt för då kan man göra helt vansinniga saker som inte bara skadar en själv utan även andra. Häxbränning är ett bra exempel. Även idag så skadar religionen många. Det är inte OK att tvinga på sig andra sin irrationella tro. Vad man tror på påverkar andra också. När människor flyger in i skyskrapor i guds namn så är religion inte längre harmlöst.

Jag rekommenderar att du ser "The atheist experience". Programmet finns på youtube och sänds direkt varje söndagnatt via ustream. Dessutom kan jag inte nog rekommendera den tyvärr nyligen bortgångne Christopher Hitchens' "hitchslaps". Se alla Hitchens klipp på youtube så inser du hur skadlig religionen verkligen är. Vi måste få alla att förstå att tomten inte finns, detta för allas bästa.

Upp till toppen
Annons: