Annons:
Etikettateismen-och-samhället
Läst 1505 ggr
[Morfalum]
2012-03-02 22:31

Dokusåpor som Big Brother

Bra underhållning? Mindre bra underhållning?

Personligen tycker jag att program som Big brother är schyssta underhållningsprogram.

Det finns de som är av en annan uppfattning, att ex. big brother skulle vara någon form av moralisk dekadens eller bortom "moralen". I en sådan värdering måste det finnas en uppfattning om vad som är moraliskt. Well, vad är omoraliskt? Jag ser det bara som ett expriment med utlevande, ofta hedonistiska människor.

Det förekommer vissa självdestruktiva beteenden i programmet som skulle kunna övertas av ungdommar som ser på programmet. Självdestruktivitet är i min mening alltid negativt och är inget som en förebild ska ägna sig åt. Dessvärre finns självdestruktiva förebilder överallt i vårt samhälle och är inget exklusivt för program som dessa.

Annons:
[MargaretaA]
2012-03-03 20:35
#1

Har aldrig kollat på Big Brother - är det inte bara fullproppat med silikonbimbos (maggan fördomsfull här)?

däremot har jag med stort nöje kollat Robinson när det gick på SVT och Farmen på 4:an. Faschinerande Tv för alla som tycker det är spännande att studera den mänskliga naturen.

Man kan ju inte heller låta bli att undra hur långt man själv skulle ha klarat sig…Skäms

olaka
2012-03-03 20:49
#2

Törs inte uttala mig i frågan, av rädsla av att kallas kulturelitist.

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

[MargaretaA]
2012-03-03 21:15
#3

#2

Kulturelitist = snobb på bondska Flört

Antar att du inte heller har kollat SVT1 den senaste timmen (Melodifestivalen)? Skrattande

olaka
2012-03-03 21:31
#4

A world of NO! Men kulturelitist/snobb tycker jag inte att jag är, jag skulle knappast kalla Wrestling, Buffy the Vampire Slayer och Babylon 5 finkultur…

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

[MargaretaA]
2012-03-03 21:42
#5

#4

"Wrestling, Buffy the Vampire Slayer och Babylon"

Förvånad?

Tror vi har ett generationsproblem här….

olaka
2012-03-03 21:45
#6

Ja, ni ungdomar har ingen känsla för kvalitet!

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

Annons:
[MargaretaA]
2012-03-03 21:59
#7

#6

ja vi 50-talister sitter fast i slaskträsket. Jean Connery som James Bond i väntan på Zeb Macahan typ…. Ett nackskott vore det enda humana Rynkar på näsan

Maria
2012-03-04 06:30
#8

Jag har enbart sett den allra första omgången av Big brother för en massa år sedan. Jag minns att jag och sonen satt som klistrade.

Behållningen var en slags skräckblandad förtjusning. Själva programidén är inte så tokig ändå. Jag tror att det påverkar enormt att vara "inlåst" med andra människor på en såpass liten yta så länge.

Det plockar fram både goda och dåliga sidor hos de medverkande och visar hur mänskliga vi trots allt är.

Vissa är "starkare" än andra om man nu får uttrycka sig så.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

starhawk
2012-03-04 15:07
#9

#4-7: Tja själv har jag inte sett på varken Big Brother, Robinson eller Melodifestivalen. Däremot har jag sett både Wrestling, lite Buffy och mycke Babylon 5 såväl som Sean Connery som James bond och Zeb Macahan, så jag antar att jag trots att jag är 50-talare tagit mig ur det där träsket där maggan fastnat! Glad

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[MargaretaA]
2012-03-06 20:56
#10

#9

Jag har inte fastnat i nåt "träsk". Försöker bara förtvivlat hitta något sevärt på TV på lördagar… Rynkar på näsan

Loveradio
2012-03-13 20:46
#11

Jag följer Big brother slaviskt, gjorde det förra säsongen och gör det denna säsong också. Tycker det är bra underhållning. Alltid intressant med sociala experiment.

Man stänger in ett antal deltagare i ett specialbyggt hus fullt med kameror som filmar dygnet runt. Alla deltagare med olika personligheter från olika delar av landet som aldrig träffat varandra förut och där får de vara instängda tillsammans i 106 dagar. De har ingen kontakt med omvärlden förutom 1 gång i veckan då det är livesändning och då en deltagare tvingas lämna, och då har de endast kontakt genom teven. 2 dagar i veckan är det fest och då skeppas det in öl och vin och spelas musik. Men bara nån timme under kvällen. På festerna brukar deltagarna släppa loss och vara wild and crazy och glömma kamerorna och då kan det hända allt möjligt. Dock är vandalisering och våld förbjudet och händer det nåt nåt sånt avbryts det av produktionen. I huset finns en bikt där deltagarna kan få lite "alone time" och prata av sig. Det är också där de lägger sina nomineringar. Vinnaren av big brother vinner 500 000 kr. För att vinna krävs det att man är omtyckt av de andra deltagarna (så att de inte nominerar dig) men framförallt att man är omtyckt av tittarna eftersom det är tittarna som bestämmer om du får vara kvar i huset. Deltagarna får också uppdrag ibland och vissa veckor är tema-veckor. Nu i veckan är det t.ex sjukhus-tema då deltagarna har fått olika "sjukdomar" tilldelade och de ska gå runt sådär hela veckan. Klarar de uppdragen belönas dom med olika priser, t.ex imunitet.

Nytt för iår är att det finns en "rör ej"-knapp. Trycker man på knappen så kan man antingen få en belöning eller en bestraffning. Vilket är väldigt underhållande.

Nä jag älskar Big Brother :)

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

[Morfalum]
2012-03-14 12:07
#12

#11 Hehe! Jaa men visst är det roligt. Tycker det blev mycket bättre sedan Rodney kom tillbaka. Tycker generellt att förra årets deltagare var mycket "bättre".

Loveradio
2012-03-14 13:55
#13

#12 Ja det tycker jag med! Rodney är ju jätteskön och nu när Hannah lämnade så skulle det nog blivit ganska tråkigt i huset. Så det var kul att han kom in. Men visst är det lite orättvist mot de andra deltagarna om nu Rodney stannar, eftersom han har en väldigt stor fanbase och stannar han kvar så har nog inte de andra deltagarna en chans att vinna. Dock tror jag han är mullvad, men man vet aldrig. Men hoppas han får stanna kvar för han är mycket mer undehållande än någon av de andra deltagarna.

Ja alltså när man fick reda på vilka som var årets deltagare så trodde jag det var ett skämt. Dom såg ju hur tråkiga ut som helst, men skenet bedrar. Det har ju hänt jättemycket på 3 veckor! Dock har jag haft svårt att hitta en favorit bland årets deltagare vilket jag hittade ganska snabbt förra året. Då var Simon en stor favorit hos mig och Gurkan (innan han blev FÖR mycket). Och Rodney och Chrille var också favoriter. Det var skönare personer med förra året, så jag får hålla med dig där.

Och årets deltagare har ju verkligen mobbarmentalitet. Tycker det är under all kritik hur de betedde sig mot Hannah W. Visst, hon var (och är) väldigt provocerande och de är ju helt okej om man inte gillar henne. Men det blev ju verkligen mobbning när de frös ut henne, skrattade när hon gick förbi osv. Visst, hon kanske försatte sig i den situationen men hur framförallt Sipan betedde sig mot henne är inte okej.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Annons:
[Morfalum]
2012-03-15 09:31
#14

Då var Simon en stor favorit hos mig

Aa jag gillar Simon alltså, riktigt skön snubbe. Älskar klippet när han har tagit in öl i bikten haha.

Visst, hon kanske försatte sig i den situationen men hur framförallt Sipan betedde sig mot henne är inte okej.

Jag tycker inte hon försatte sig i den situationen, tycker mest de andra är sorgliga människor som inte bara kunde låta henne hållas, vem som helst fattar väl att hon är intelligensmässigt underbegåvad och har fått en ganska trist uppväxt. Tyckte om hennes ödmjuka sidor, man märker ju att hon gör sig till, men tyvärr så är det så många försörjer sig idag, genom att chocka och göra sig till.

Sipan tycker jag är en riktigt äcklig liten fjant och jag spenderar stora delar av min big brother tid med att hata honom. :P Tycker han är ful, tillgjord och helt ute och cyklar gällande det mesta. Skicka hem han till Örebroghettot Brickebacken, människor därifrån vill man inte ha att göra med och särskilt inte i nationell TV.

Loveradio
2012-03-15 14:19
#15

#14 Haha ja det klippet är riktigt roligt!

Jo det är sant. Fast hon provocerade ju väldigt mycket, redan från början. Och t.ex när hon sa att de andra deltagarna var avundsjuka på henne osv. Så jag förstår ju att de inte gillade henne, men att mobba ut någon sådär det gör man helt enkelt inte. Och mobbningen bara eskalerade. T.ex när hon hittade en till lök under kudden och bestämde sig för att ge igen och kasta in lök i stora sovrummet och de andra deltagarna blev som galna och stod och skrek. Skulle nån annan ha gjort så så skulle dom ju aldrig reagera på det sättet. Hon är ju en väldigt stark person som inte börjar gråta när 10 pers står och skriker henne i ansiktet. Det var bra att Gry gav dom en utskällning i direktsändningen, för nu efteråt så har det faktiskt gått upp för Sipan och Marcel framförallt, hur illa de betedde sig mot henne. Men nu är det ju lite försent. Hanna R däremot verkar inte fatta att hon har betett sig illa.

Ja herregud… hatar också Sipan. Hoppas han åker ut nu på söndag. Har aldrig gillat människan. Han är ju så fruktansvärt omogen och en riktig fjant, precis som du säger.

Förresten så verkar det som Hannah har ångrat sig och vill tillbaka till huset igen, haha. http://www.expressen.se/noje/hanna-widerstedt-vill-tillbaka-till-bb-huset/ Skulle faktiskt vara jäkligt roligt att se Sipans min Tungan ute

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

robobengt
2012-04-03 10:26
#16

Tittar in på den här sajten och råkar över denna tråden som behandlar ett ämne jag inte kan hålla truten inför. Så med risk för att låta respektlös och dylikt så kommer här mina åsikter om dokusåpor.

Om det inte framgick, lite diskret, i stycket ovan är jag alltså emot dokusåpor. Men egentligen är det inte konceptet jag har problem med så mycket som marknadsföring och inriktning.

Med risk för att låta som en pryd "konservatist", vill jag påstå att i de reklamer som gjorts för bl.a. Big Brother, men även Paradise Hotel har fokus legat på det "sexiga" i det. Man spelar på att sex kan förekomma och delar ut alkohol för att få folket i huset att bete sig omdömeslöst. Kalla mig moraltant om ni vill, men jag förstår inte hur man kan uppskatta det.

(Sen hjälper det inte att den sortens individer de har med ofta är av en karaktär som jag finner motbjudande och att jag anser att det är motbjudande att man "hyllar" dem.)

Ja, det finns undantag såsom exempelvis Robinson. Jag är alltså inte kategorisk. Bara generell. :)

Nåväl. Hoppas jag inte trampat folk på tårna nu bara.

[Morfalum]
2012-04-03 10:54
#17

#16 Självklart har du inte trampat någon på tårna! Man måste ju få uttycka sin åsikt tycker jag utan att behöva ta skit för det. Glad

Vad är egentligen moral i din mening? Återhållsamhet gällande sex, återhållsamhet gällande droger läser jag in i vad du skriver, att vara en "rätt" person. Jag förkastar individerna och vad de gör på samma sätt som du men jag har en helt annat sätt att ställa mig till det. Jag dricker inte, jag har visserligen mycket sex men jag tycker att de beter sig under all kritik, men det bedömmer jag inte utifrån någon sorts uppfattning om vad som är rätt! De här personerna är bara annorlunda och har en annan syn på livet, i min värld är de idioter och jag skulle aldrig vilja ha dem i mitt liv. Men jag kan titta på dem från distans och garva, varför ska jag bry mig om deras värdelösa val i livet och sätt att bete sig? Jag kan inte rå på det, jag är ingen missionär och eftersom det inte finns något absolut rätt och fel finns det inget att anmärka på.

Det du gör är att utgå ifrån något sorts rätt sätt att vara och förvänta dig detsamma av dem och det tycker jag själv är extremt energikrävande.

Sedan tycker jag att det är motsägelsefullt att du kritiserar ex. big brother men menar att Robinsson är en bra dokusåpa. Vad är skillnaden? De isolerar människor i en miljö som är krävande, de utsätter dem för prövningar och hela konceptet liksom närar sig på det sociala spelet i gruppen. Jag tycker personligen att robinsson var snäppet värre ur den synpunkten att jag aldrig skulle ge mig in på något så idiotiskt, prövande och förödmjukande. Att de inte har sex och dricker i Robinsson tycker jag snarare visar på vilka vidriga livsfientliga förhållanden deltagarna lever i.

robobengt
2012-04-03 11:30
#18

#16

Självklart har du inte trampat någon på tårna! Man måste ju få uttycka sin åsikt tycker jag utan att behöva ta skit för det. Glad

Det gläder mig. :)

Vad är egentligen moral i din mening? Återhållsamhet gällande sex, återhållsamhet gällande droger läser jag in i vad du skriver, att vara en "rätt" person.

Om du menar den frågan som den är ställd så lyder mitt korta svar: Moral är det varje människa använder som måttstock för att avgöra om handlingar är rätt eller fel.

Jag antar dock att du menar vad jag anser är moraliskt korrekt? När det gäller vad du läser in i vad jag skriver kan jag bara beklaga om det var så det framstår för jag har inga moraliska problem med sex eller droger då jag själv nyttjar både sprit, tobak och sex på en nivå som passar mig själv alldeles utmärkt. Jag har inte ens problem med att det säljs "sex" till folk om det är vad de vill ha.

Vad jag har problem med är när man säljer sex under påståendet att det skulle vara något annat man säljer, exempelvis "sociala experiment" och marknadsföringen av dessa "skandalsåpor" leder mig till slutsatsen att det är precis vad man gör.

Men jag kan titta på dem från distans och garva, varför ska jag bry mig om deras värdelösa val i livet och sätt att bete sig? Jag kan inte rå på det, jag är ingen missionär och eftersom det inte finns något absolut rätt och fel finns det inget att anmärka på.

Nej, varför ska du bry dig om det? Men det är ju ändå det du gör om du tittar på det. Jag vet att jag är lite elitistisk i mitt tänkande när det gäller detta, men jag kan inte släppa tanken på att sändandet av tv-program där folk beter sig som idioter leder till en acceptans av idiotbeteenden i verkliga världen.

Jag är medveten om att problemet ligger i att definiera vad "idiotbeteende" är, men tycker likväl att det är viktigt. Ur mitt perspektiv är idioti något man vill motarbeta, inte stödja.

Sen vill jag även värja mig mot påståendet att bara för att det inte finns objektiv moral så finns det inget att anmärka på. Jag tror inte att du egentligen menar att man inte bör ifrågasätta vissa beteenden bara för att det inte finns en objektiv moral.

Sedan tycker jag att det är motsägelsefullt att du kritiserar ex. big brother men menar att Robinsson är en bra dokusåpa. Vad är skillnaden? De isolerar människor i en miljö som är krävande, de utsätter dem för prövningar och hela konceptet liksom närar sig på det sociala spelet i gruppen. Jag tycker personligen att robinsson var snäppet värre ur den synpunkten att jag aldrig skulle ge mig in på något så idiotiskt, prövande och förödmjukande. Att de inte har sex och dricker i Robinsson tycker jag snarare visar på vilka vidriga livsfientliga förhållanden deltagarna lever i.

Skillnaden ligger i hur sagda dokusåpa framställs och presenteras. Jag tittar inte på Robinson heller, men av det lilla jag sett i form av program eller marknadsföring så finns det inga tecken på att "sex"-bitarna är något de fokuserar på.

Hoppas du förstår skillnaderna. Jag är inte alltid bäst på att uttrycka mig förståeligt.

[Morfalum]
2012-04-03 12:54
#19

Hoppas du förstår skillnaderna. Jag är inte alltid bäst på att uttrycka mig förståeligt.

Nej det håller jag inte med om! Men förstår bättre vad du menar nu. Jag är inte heller den bästa "läsaren". Läser gärna in saker i texter som inte är där.

Jag tror inte att du egentligen menar att man inte bör ifrågasätta vissa beteenden bara för att det inte finns en objektiv moral.

Inte som betraktare av ett tv program där deltagarna mer eller mindre vet vad de ger sig in på. Men om du talar om beteenden i vissa andra kontexter så är det klart att det måste finnas vissa beteenden som inte är önskvärda. Det har exempelvis förekommit en del mobbing i årets big brother, sådant skulle vara icke önskvärt på en skola exempelvis. Alkohol är i regel inte förenligt med arbete. Dock är det svårt att undvika att använda våld om man håller på med kampsport Tungan ute Allt beror på sammanhanget.

Det är när vi kommer in i påståenden som att "mord är fel" "drickande är fel", "sex utanför äktenskap är fel" osv osv som det blir tokigt tycker jag.

Nej, varför ska du bry dig om det? Men det är ju ändå det du gör om du tittar på det.

Jag menar snarare "varför ska jag anmärka på det?". Glad

men jag kan inte släppa tanken på att sändandet av tv-program där folk beter sig som idioter leder till en acceptans av idiotbeteenden i verkliga världen.

Så kallade "oförebildliga" handlingar finns överallt och i olika former. Vad man kan göra är att se till att folk är kritiska och tar ställning.

Ur mitt perspektiv är idioti något man vill motarbeta, inte stödja.

Det skeppet fortsätter att sjunka och kommer inte att kunna räddas som jag ser det. Vad man kan göra är att inte bry sig och hålla det på avstånd.

Vad jag har problem med är när man säljer sex under påståendet att det skulle vara något annat man säljer, exempelvis "sociala experiment".

Sex säljer alltid men programmet är så mycket mer än bara sex. Att de pillar in mycket sex i reklamen är bra reklam förstås. Men själva produkten uppehåller sig inte kring sex, det är självklart en del men det är långt ifrån ett dominerande inslag.

olaka
2012-04-03 13:27
#20

Mitt huvudargument för att såna här program är skit är nog att de göder en kultur som hyllar den totala dumheten.

Varför ska man skaffa sig en högre utbildning när de mest uppmärksammade och hyllade människorna i samhället är de som visar plastpattarna på TV och kräks på dansgolvet på Spy Bar?

Vill ni kolla på en riktigt bra dokusåpa som hyllar intelligens och kunskap rekommenderar jag Rough Science, en riktigt bra serie!

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

Annons:
robobengt
2012-04-03 15:21
#21

#19

Så kallade "oförebildliga" handlingar finns överallt och i olika former. Vad man kan göra är att se till att folk är kritiska och tar ställning.

Problemet är ju att när folk beter sig som dessa individer gör och det tas upp i TV så är jag övertygad om att det leder till att folk, oavsett hur man försöker förklara runt det, kommer att få för sig att dylika beteenden är okej.

"Do as I say, not as I do" funkar liksom inte i praktiken.

Det skeppet fortsätter att sjunka och kommer inte att kunna räddas som jag ser det. Vad man kan göra är att inte bry sig och hålla det på avstånd.

Det låter som att du tappat hoppet om mänskligheten och det är jag inte beredd att göra ännu.

Sex säljer alltid men programmet är så mycket mer än bara sex. Att de pillar in mycket sex i reklamen är bra reklam förstås. Men själva produkten uppehåller sig inte kring sex, det är självklart en del men det är långt ifrån ett dominerande inslag.

Det är mycket möjligt att det du säger stämmer, men eftersom jag skrivit att jag har problem med just marknadsföringen så ser jag inte hur det påverkar mina argument.

#20

Du sätter huvudet på spiken. Jag tackar för att du kan uttrycka mina känslor bra mycket bättre än vad jag själv klarar av. Jag ska definitivt kolla in den serien. Själv är jag lite barnsligt förtjust i Survivorman.

Maria
2012-04-03 15:26
#22

#20 Jag håller givetvis med dig men samtidigt så har jag en viss fascination över att se hur vissa människor fungerar och uppenbarligen gillar att exponerar sig oavsett hur lågt de sänker sig.

Däri ligger nog underhållningsvärdet. I själva förfasandet och förvåningen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: