Annons:
Etikettegen-kategori
Läst 968 ggr
aggeelin
2012-02-18 16:53

Tankar på parkering

Jag parkerar ofta i närheten av "Fridadelfiakyrkan". På den kyrkan står en stor skylt med texten "Om gud fanns, vad skulle du fråga honom då"?

För mig är det så att det är inte möjligt att gud finns, så den tanken går inte att tänka för mig.

Jag gick i söndagsskolan och fantasifull och sagoomtyckande som jag var tyckte jag att det var ganska skojigt med sagorna från gamla testamentet. Sagor om Abraham, Isak och Jacob. Sagorna om Jesus var inte lilka roliga för de var inte lika fantasifullla (en del var det, som att gå på vatten t ex).

I skolann läste vi sagor om Tor och Oden. För mig var de av samma sort. Sen när jag nu varit vuxen under en lång tid, är det fortfarande sagor för mig och jag har svårt att förstå hur vuxna kan tro på sagor. Då är ju sagan om Rödluvan också sann, den är lika sannolik.

Om gud fanns, vad skulle DU då fråga honom om?

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Annons:
[Boxman]
2012-02-19 11:06
#1

Jag skulle nog vilja fråga varför han håller sin existens dold för så många människor.

Ixectrona
2012-02-19 12:48
#2

Varför "han" (det snarare) har ödslat så mycket tid med att lägga ut bevis för att han/det INTE finns…

[Morfalum]
2012-02-19 13:08
#3

#0 Kul tråd. Jag skulle fråga honom (sluta vara så PK nu Flört) om det finns något övergripande syfte med att jag lever? Vad ska det tjäna till?

För mig är det så att det är inte möjligt att gud finns, så den tanken går inte att tänka för mig.

Detta har jag diskuterat med min sambo, hon har också lite samma sak att se på övernaturliga ting generellt. Hon föreställer sig inte gärna de saker som ligger utanför hur hon upplever/har upplevt världen. Jag säger "men tänkt om det är si och så" då säger hon "nej! Så är det inte!" haha.

aggeelin
2012-02-19 13:29
#4

#3 Jag kan tänka mig att människor kan ha "övernaturliga" upplevelser men för mig är inte såna uppleverser kopplade till en "gud"

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Pan Narrans
2012-02-22 23:49
#5

Varför han är så omåttligt förtjust i skalbaggar Tungan ute

Pan Narrans

"Utan tvivel är man inte Tage"

Medarbetare på Ateism i fokus

Upp till toppen
Annons: