Annons:
Etikettom-sajten
Läst 1076 ggr
[Morfalum]
2012-02-09 12:17

Ateisms medlemmar

Jag tycker det skulle vara kul att se vad nuvarande medlemmar tänker gällande gudsfrågan. Jag skapar härmed en undersökning.

Det blir ju ganska generaliserande men försök att välja det alternativet som står dig närmast, det finns utrymme att definiera ytterligare i diskussionen.

Annons:
olaka
2012-02-09 15:50
#1

Noterar att du inte gått på "mina" definitioner på ateist/agnostiker, eller kan man inte göra flervalsfrågor på iFokus?

(Är inte putt på något vis, men intresserad av en motivering)

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

[Morfalum]
2012-02-09 18:16
#2

#1 Jag förstår inte vad du menar Glad

Vad är din definition av ateist/agnosticist? Talar du om agnostisk ateism i bemärkelsen en negativ ateist?

Jag tror inte att det går att göra flervalsfrågor, det finns bara en undersökningsfunktion och den fungerar som den fungerar hehe.

olaka
2012-02-09 20:59
#3

Ah, såhär: Agnostisism handlar om att tro att man inte kan känna till Guds existens. Ateism handlar om att man inte tror på Gud(svag) eller att man tror att Gud inte finns(stark).

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

[Morfalum]
2012-02-10 08:21
#4

#3 Exakt. Det är precis min uppfattning också. Vad är det du ser som tokigt med alternativen?

Men då tänker jag mig egentligen att kategorin "ateism" i det här fallet syftar på en stark ateist, jag har uppfattningen att det är den konventionella definitionen av en ateist, i alla fall i media och hos de jag hört tala om detta. Att vara ateist är ofta ett uttalat ställningstagande.

Tycker du att jag ska skilja på svaga och starka ateister? Glad

starhawk
2012-02-10 08:27
#5

Jag tycker att det här med svag eller stark ateism mest är en lek med ord. Jag karakteriserar mig som ateist, men definierar mig varken som svag eller stark ateist. Endast Ateist räcker för mig

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[Morfalum]
2012-02-10 08:42
#6

#5 Har vi diskuterat detta förut? Det känns rysligt bekant. Jag tänker mig att det finns en större tyng bakom den starka ateismen.

En stark ateist kan behöva försvara sitt ställningstagande medans en svag ateist inte har något att försvara.

Annons:
olaka
2012-02-10 09:40
#7

#4

Vad jag menar med det är att man kan vara ateist och agnostiker på samma gång, det är svar på två olika föreställningar, men det går ju inte att göra flervalsfrågor, så det kan ju kvitta så. Dessutom handlar det ju mer om vad man mest identifierar sig som…

#5

I praktisk mening håller jag med dig, jag ser inte att man i det dagliga livet skulle bete sig annorlunda. Men däremot så tycker jag det är en skillnad i filosofisk bemärkelse, man kan förneka existensen av en påstådd gud utan att behöva ta den "kontrapositiva positionen".

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

[Morfalum]
2012-02-10 09:53
#8

#7 Absolut, det kan man vara. Jo men du har en poäng.

[peter54]
2012-02-11 17:02
#9

Uttrycken "svag" eller "stark" har väl ytterst att göra med vilken grad av rädsla en person bär. Som jag ser på samhället idag, finns inte många gudstroende i ordets rätta bemärkelse. Det yttrar sig främst genom att inte många lever efter vare sig de tio buden eller efter vad som står skrivet i bibeln.

Jag tror att många som säger sig tro på gud, gör det av rädsla för att det skulle finnas något som man inte får ta del av om man säger sig inte tro på gud.

Däri ligger också detta med svag eller stark ateistisk övertygelse, där den svagare formen liksom har en bakdörr öppen, medan en starkare övertygelse kapar hela gudsgrejen vid fotknölarna.

För egen del tillhör jag den senare kategorin. Min uppfattning har alltid varit att gudar är skapade av rädda människor som inte förstår det de upplever och för att få en förklaring hänvisar man till en högre makt.

Jag tror inte ett smack på någon högre makt. Allt som sker människor är konsekvenser av aktiva val som endera jag själv eller någon annan gjort.

[Morfalum]
2012-02-11 19:27
#10

#9 Bra skrivet! Kan ligga mycket i vad du säger.

Ketang
2012-02-11 19:33
#11

Håller helt med #9!

Upp till toppen
Annons: