Annons:
Etikettempirism-och-vetenskap
Läst 1451 ggr
[Morfalum]
5/20/11, 1:18 PM

Vecka 3: Vad är själ från ett gudlöst perpektiv?

Vi tuffar på och har redan nått den tredje kalenderveckan. Spännande spännande. Jätte roligt med alla som fortfarande visar stor entusiasm, personligen tycker jag det finns många väldigt intressanta diskussioner  igång här. Jag hoppas på fler!

Medarbetare sökes fortfarande, jag är säker på att det finns någon liten blygsam entusiast någonstans därute. Bara skriva! :)

Vad är själen från ett gudlöst perspektiv? Jag kan räkna till tre olika själar.

  • **Själen som är oberoende av den fysiska kroppen, den bevaras postmortem. Kanske vandrar den vidare till något annat himmel eller kanske nirvana, kanske stannar den kvar på jorden som en ande, "spöke".
    **
  • Själen (medvetandet) existerande bortom den fysiska hjärnan men är bunden till den. Likt ett fält av elektricitet, signaler som sträcker sig ut och påverkar världen omkring oss.
  • Själen (Psyche), psyket (själen) som en del av hjärnan och begränsat till detta, om hjärnan dör, dör också själen.
  • **En blandning av olika av dessa. Fler teorier?
    **

Vad säger ni?

Annons:
Skogshumblan
5/20/11, 1:57 PM
#1

En blandning av de du beskriver som punkt ett och två.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

[MargaretaA]
5/20/11, 2:48 PM
#2

punkt ett.

vad gäller punkt två så ser jag den fysiska kroppen med hjärnan som en mottagare för själen fast den egentligen inte finns där. Ungerfär som att TV-programmen inte finns i TVn, det bara ser ut så. Själen behöver kroppen för att kunna manifesteras i den fysiska världen.

Våra själar lämnar kroppen på natten när vi sover och vi kan då vara i kontakt med både levande och "döda" på ett annat plan. Men det minns vi tyvärr sällan i vaket tillstånd.

Tror jag alltså…. Säkrast att tillägga Tungan ute

Sen kan man med lite tur få Utanför-kroppen-upplevelser som man är mycket medveten om även efteråt. UKU. Det har jag gjort några gånger och det var riktigt häftigt. Förvånad

[Ming]
5/21/11, 1:01 PM
#3

" Själen som är oberoende av den fysiska kroppen"

samt

"Själen (medvetandet) existerande bortom den fysiska hjärnan men är bunden till den"

och Maggans lysande respons:

"vad gäller punkt två så ser jag den fysiska kroppen med hjärnan som en mottagare för själen fast den egentligen inte finns där. Ungerfär som att TV-programmen inte finns i TVn, det bara ser ut så. Själen behöver kroppen för att kunna manifesteras i den fysiska världen."

Själen är kärnan i oss och yttrar sig som bla samvetets röst.

Som TV och radiokanalernas olika frekvenser och kanaler vill jag likna vårt medvetandes olika djup.

tror jag

[Morfalum]
5/21/11, 8:17 PM
#4

#3 Vad häftigt, jag hoppas en dag få något form av bevis upp i ansiktet så jag inte kan tvivla men jag är övertygad om att verkligheten är förmer och att vi är förmer Glad

[TristanChi]
5/23/11, 10:57 AM
#5

Själen/psyket/medvetandet är en funktion av den fysiska, levande hjärnan. Jag kan inte se något som talar emot detta eller för någon alternativ hypotes.

[Morfalum]
5/23/11, 11:34 AM
#6

#5 Kolla parapsykologiska teser, där finns en hel del intressanta tankar och studier som talar för att medvetandet sträcker sig längre än vad vi tror.

Att inte ge det en chans tycker jag vore trist. Glad

Annons:
[TristanChi]
5/23/11, 12:33 PM
#7

#6

  • Kolla parapsykologiska teser

Du får nog vara lite mer specifik. Jag har kollat åtskilliga utan att hitta något intressant.

[Morfalum]
5/23/11, 7:57 PM
#8

Jag är absolut ingen forskare och ingen informationssökare för den delen, jag har kikat runt på lite filmer, fångade på universitet i staterna där de redovisat parapsykologksa studier de gjort. Jag ska kika om jag kan hitta en länk på den som fascinerar mig mest så får du säga om du finner den lika övertygande.

Jag tycker denna video är övertygande och jag ser ingen anledning att tvivla förutom att datan kan ha mixtrats med. Men man kan ju fråga sig vad vitsen är att stå och föreläsa om rena lögner.

[Tan-chan]
5/23/11, 9:17 PM
#9

Jag tror på att vi inte har någon själ, och när vi dör, dör vårt medvetande och vi försvinner. Alltså att om man ska säga att vi har en själ, så tror jag att själen är vårt eget jag (medvetandet/personligheten - allt i ett). Låter kanske ganska dystert för vissa, men tycker det känns bra så och veta att det finns ett slut också. xD

[TristanChi]
5/23/11, 9:24 PM
#10

#8

  • man kan ju fråga sig vad vitsen är att stå och föreläsa om rena lögner.

En vits kan ju vara att man har en agenda. Religiös propaganda eller investeringar i parapsykologisk forskning, t.ex.

[Morfalum]
5/23/11, 10:14 PM
#11

#10 Jag har svårt att tro det med tanke på att det är en stor rörelse av forskare, läkare och dyl. att alla skulle ha en dold agenda har jag svårt att tro och dessa resultat skulle väl snarare vara till nackdel för etablerad religion än gynna den som jag ser det. Sedan är ju parapsykologi inte ett alltför nytt fenomen, varför skulle man fortsätta att investera om det aldrig visade några positiva resultat, det vore ett otroligt dumt slösande med resurser tänker jag.

[TristanChi]
5/23/11, 10:30 PM
#12

#10

Jag framhärdar inte. Jag bara föreslog möjliga förklaringar till att tänja på sanningen.

"investeringen" skulle här bestå i Radins karriär inom parapsykologiforskningen.

Vidare kritik av Radin kan man t.ex. läsa här: http://www.vof.se/folkvett/20064ledande-parapsykolog-om-kvantfysik

[Strawman]
4/26/12, 10:47 AM
#13

Hade en intressant diskussion med mitt X igår och frågade vad hon ansåg - kan personen identifieras med medvetandet? Svaret: Snälla du sade hon. Det finns ingen Själ!! Det är ju så en ateist ska tänka!! Så lade jag orden i munnen på henne: Du menar …. det finns bara medvetandeströmmar? Paus… Ja sade hon.Varför envisas ateister att adoptera en massa religiösa föreställningar? Är ni troende eller är ni ateister?

Annons:
Silvestris
4/26/12, 11:05 PM
#14

Jag förknippar själ med något slags yttre medvetande och det har jag ännu inte sett några bevis för att det existerar således tror jag inte på att någon själ finns.

Pan Narrans
4/27/12, 9:31 PM
#15

Idén om själen (den traditionellt dualistiska, alltså) är väl blott en försvarsmekanism inför det oundvikliga?

Typ: "Men inte jag väl? Jag är ju SPECIELL!"

Vänligen,

Pan Narrans

"Utan tvivel är man inte Tage"

Medarbetare på Ateism i fokus

Upp till toppen
Annons: